تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/20 - 11:33
کد خبر: 319250

دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری‌های نقش بسزایی دارد

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علامه با بیان اینکه دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی در رفع ناهنجاری ها می تواند قطعاً گره گشا باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، اساتید رشته های مختلف دانشگاه در نشستی که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد، دور هم جمع شدند و  درباره « مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی» به بحث و گفت وگو نشستند.

حجت‌الاسلام اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در نشست هم اندیشی استادان این دانشگاه با اشاره به آیه « یَا یَحْیَى‏ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیّاً وَ حَنَاناً مِّن لَّدُنَّا وَ زَکَاةً وَکَانَ تَقِیّاً » که در تفسیر المیزان علامه طباطبائی آمده گفت: در این آیات که مربوط به محکم گرفتن امورات است، علامه طباطبائی می‌فرماید: « اگر کسی می‌خواهد تصمیم محکمی بگیرد باید «علماً و عملاً» تصمیم بگیرد. هم تصمیم متاثر از علم پیشینش باشد و هم عمل با آن تصمیم همراه باشد.»

وی در ادامه این نشست با اشاره به مطرح شدن بحث رفع آسیب های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: همه، این دغدغه را در زمینۀ ناهنجاری هایی که بعضاً وجود دارد، داریم. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که این نشست را برگزار کنیم تا نظرات استادان را بپرسیم و بتوانیم از این پیشنهادها و راهبردها به یک بستۀ سیاستی برسیم.

حجت الاسلام اکبری اقدم با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده که دانشگاه‌ها هم باید سیاست‌های خاص خود را در مواجه با ناهنجاری ها اتخاذ کنند، تصریح کرد: در مواجهه با ناهنجاری ها حتماً حضور جدی، گسترده و همه جانبه لازم است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: اگر قرار است افرادی که به خوبی هنجارها را رعایت می‌کنند تشویق شوند، حرکت جدی و جمعی لازم است. اگر قرار است با ناهنجاری ها و کسانی که از هنجارها عبور می کنند، برخورد شود، باید برخورد لازم شود.

وی در ادامه از اساتید خواست تا نظرات خود درباره اینکه در مواجهه با افراد ناهنجار باید چه تصمیمی گرفت و چه رفتاری داشت، را ارائه دهند و خاطرنشان کرد: این تصمیم ها می تواند، فرهنگ سازی، حرکت های سلبی غیر ایجابی و… را شامل می شود.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اظهار کرد: رهبری در این بیانیه تعبیر «خودسازی» را دارند. ایشان می فرمایند که گام دوم عبارت از خودسازی است. خودسازی در فرمایشات ایشان هم به لحاظ فردی، هم به لحاظ جمعی و گروهی و هم به لحاظ اجتماعی است.

اکبری اقدم افزود: رهبری در سیر حرکتی از انقلاب تا تمدن نوین اسلامی می فرمایند، هم برای دولت اسلامی، هم برای جامعه اسلامی، هم برای نظام اسلامی وزن به خصوصی قائلند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه یادآور شد: در جلسه ای از رهبر انقلاب سوالی دربارۀ تاکیدات ایشان مبنی بر افزایش جمعیت شد، اینکه آیا دربارۀ تعلیم و تربیت این جمعیت هم فکری شده است؟ رهبری در آن جلسه ضمن تاکید بر ساحت های فردی و خانوادگی، بر بحث جامعه، نظام، دستگاه ها و سازمان ها فرمودند که همه به نوعی در این امر سهیم هستند. بخشی از این کار به ساختار و قوانین ارتباط دارد. بخشی به استادان و دانشگاه ها ارتباط دارد. بخشی به تشکل ها و کانون های فرهنگی ارتباط دارد. بخشی هم به مسئولان دانشگاه ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: در سطح جامعه هم به همین ترتیب است. باید یک اتفاق جدی بیفتد و آن آیه از قرآن را شامل شویم که در مواجهه با هنجارها و ناهنجاری ها تصمیم جدی ای بگیریم.

اکبری اقدم تصریح کرد: بنا داریم این نشست‌ها را در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و در قالب مباحث اخلاق و معنویت، هنجارها و ناهنجاری ها و جامعه اسلامی ادامه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد،  تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی در رفع ناهنجاری ها می تواند قطعاً گره گشا باشد. اکبری اقدم در ادامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار دانشگاهیان که فرمودند: « شما دانشگاهیان باید تبیین علمی و منطقی داشته باشید» اظهار داشت: به نظر بنده منظور رهبر انقلاب بیشتر خطاب به دانشگاهیان حوزه علوم انسانی بوده است. تاکید کرد: امید است با ارائه راهبردهای عملی استادان علوم انسانی، هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی در داخل و خارج دانشگاه برطرف شود.

وی در خاتمه گفت: ما در نظر داریم خروجی این نشست و تصمیم ها و پیشنهادهای ارائه شده در آن به دستگاه های مرتبط اجرایی و همچنین خود دانشگاه ارائه شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از اساتید رشته‌های مختلف اعم از خرمشاد، کاشانی، لطیفی، برزگر، اسماعیلی و ... حضور داشتند و حدود ۳۰ تن از اساتید و مدعوین حاضر در جلسه حدود ۴ ساعت درباره موضوع نشست ( مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی) به بحث و گفت‌وگو و تبادل آرا و نظرات پرداختند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top