گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 319255

ابوالفضل محرمی

آموزش و پرورش و شکاف بین نسلی

در مدارس و کتب درسی ما مفهوم آیه شریفه "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" جایگاهی به معنای واقعی کلمه ندارد. مفاهیمی چون معنویت، حس زیبایی دوستی، اخلاص و مواردی چون ضرورت و اهمیت مطالعه و نحوه تعامل در اجتماع به خوبی و شایستگی نهادینه نمی‌شود و افراد مأنوس با این مفاهیم نمی‌گردند. ایمان قلبی و معرفت حقیقی نسبت به بسیاری از ارزش ها و باورها صورت نمی‌گیرد مانند بحث حجاب که در پست های قبل نیز بحث شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: ابوالفضل محرمی*// مدتی پیش راجع به یکی از معضلاتی که جمهوری اسلامی را در عرصه فرهنگی و اندیشه سیاسی تهدید می‌کند تحت عنوان شکاف بین نسلی مطالبی را بیان کردم.

لازم دانستم نکات دیگری را در تکمیل آن بحث متذکر شوم. همانطور که قبلا عرض شد یک جامعه برای اینکه بتواند خود را در مقابل هجمه ها حفظ کند همواره باید به فکر حراست و حفاظت از باورها و ارزش های خود باشد یعنی همان فرهنگ که به منزله اکسیژن و شریان حیاتی برای جامعه است.

در گزاره های قبل گفته شد جامعه ای که این میراث را از گذشتگان دریافت کرده باید به نحو احسن به نسل های آینده منتقل کند و اگر در تفهیم ارزش ها و باورها موفق نباشد در آن جامعه شکاف نسلی ایجاد شده و در صورت گستردگی و عمیق شدن منجر به انقطاع نسلی خواهد شد.

آنچه که از فرمایشات و منویات رهبری معظم استنباط می‌شود در جمهوری اسلامی انقطاع نسلی که در نهایت منجر به یک انقلاب گردد دور از ذهن است اما شکاف در بین نسل های ما در برخی از عرصه ها مشاهده می‌گردد که باید با آن مقابله کرد و چاره اندیشید.

به نظر نگارنده در این برهه مهمترین مسئله ای که در عرصه فرهنگی،جمهوری اسلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کند موضوع عفاف و حجاب در سطح جامعه است و در این زمینه بسیار منفعلانه عمل کرده و شکافی بین نسل اول انقلاب و نسل های اخیر ایجاد شده است.
در این عرصه نهادی که می‌تواند خیلی مؤثر واقع شود نهاد آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی است. متأسفانه آموزش و پرورش ما بسیار فشل است و اساسا اشتباه اداره می‌شود و اصلا تئوری مشخصی ندارد. اسناد بالادستی نیز بدلیل عدم درک صحیح مسئولین مربوطه و عدم وجود تئوری مشخص و صحیح جوابگو نیستند و به منصه ظهور نمی‌رسند.

به قول یکی از اساتید در مدارس ما اینگونه جا افتاده است که هر کس ریاضیاتش خوب باشد آدم خوبی است یا آدم شایسته و قابل احترامی است!نهایت هم فردی که در کنکور موفق شود شایسته است و جایگاه اجتماعی والایی خواهد داشت!

در مدارس و کتب درسی ما مفهوم آیه شریفه "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" جایگاهی به معنای واقعی کلمه ندارد. مفاهیمی چون معنویت، حس زیبایی دوستی، اخلاص و مواردی چون ضرورت و اهمیت مطالعه و نحوه تعامل در اجتماع به خوبی و شایستگی نهادینه نمی‌شود و افراد مأنوس با این مفاهیم نمی‌گردند. ایمان قلبی و معرفت حقیقی نسبت به بسیاری از ارزش ها و باورها صورت نمی‌گیرد مانند بحث حجاب که در پست های قبل نیز بحث شد.

هنوز از مفاهیمی چون مروارید درون صدف برای دفاع از حجاب توسط معلمین و مدرسین ما استفاده می‌شود که واقعا اثر گذاری ندارد.تا نتوانیم طعم لذت حجاب و دیگر ارزش های اسلامی را به طور ملموس برای مخاطب جا بیندازیم وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

خلاصه اینکه برای جلوگیری از تشدید شکاف ایجاد شده بین نسل ها و مقابله و از بین بردن آن باید در درجه اول نهاد آموزش و پرورش ما اصلاح شود. مدارسی که توسط امثال حجت الاسلام پناهیان تشکیل شده و اداره میشوند با برخی اصلاحات می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

*عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.