تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/20 - 15:47
کد خبر: 319272

تلاش برای بهبود وضعیت رفاهی دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: با تأمین بودجه از منابع مالی مختلف تلاش خواهیم کرد که هیچ‌یک از برنامه‌های فرهنگی تعطیل نشده و وضعیت رفاهی دانشجویان بهبود یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مفدا، دکتر سیما سادات لاری در نشست با دبیران مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی افزود: اولویت بندی و دسته‌بندی صحبت‌های شما در خصوص مسائل صنفی و رفاهی و مطالبات دانشجویان ستودنی بود. بنده چون خودم در دانشگاه به عنوان مسؤول فعالیت داشته‌ام، با همه مسائل و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان آشنایی کاملی دارم و این مشکلات و نیازها را با پوست و استخوانم لمس کرده‌ام و آنچه در ذهن شماست، همه جزو دغدغه‌های ما است.

لاری با اشاره به این‌که تلاش دارد تا با کمک و همفکری دبیران شوراهای صنفی نیازها و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی را مرتفع کند، گفت: بلوغ فکری و صحبت‌های سنجیده شما و دسته‌بندی مشکلات و اولویت‌هایتان، نشان از تسلط و اشراف شما بر موضوعات صنفی و رفاهی دانشگاه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه قالب صحبت‌ها و خواسته‌های شما دبیران شوراهای صنفی، در چند محور اصلی خلاصه می‌شود، تصریح کرد: ارتقای جایگاه شورای صنفی و حمایت از این نهاد دانشجویی و لزوم اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های شورای صنفی از جمله محوری‌ترین مطالبات شما است که من به جد این مسائل را پیگیری می‌کنم.

لاری با اشاره به اینکه در قبل از دولت تدبیر و امید جایگاه شورای صنفی در حد قابل قبولی نبود، خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های شوراهای صنفی محدود و کمرنگ بود و فعالیت‌های این نهاد دانشجویی حالت صوری و انتصابی داشت اما هم‌اکنون جایگاه و منزلت شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر کرده و دچار تحولات خوبی شده است.

وی افزود: خوشبختانه همه دانشگاه‌ها به ضرورت و جایگاه شوراهای صنفی پی برده‌اند و سال به سال انتخابات شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها در فضای عقلانی‌تر و پرشورتری انجام می‌شود که همه این تحولات حاصل حمایت‌ها وعملکرد مثبت شما دانشجویان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط بحرانی کشور به لحاظ اقتصادی در دو سال گذشته اظهار داشت: من اعتقاد دارم در پی همه بحران‌ها، تنگناها و سختی‌ها، روزنه امید حتی انفجار نور وجود دارد و امیدوارم بتوانم با گشایشی که خداوند متعال انسان‌ها را به آن بشارت داده، از گردونه سخت تحریم‌های ظالمانه کنونی عبور کنیم.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید امسال هم همانند سال گذشته همه بخش‌های کشور من‌جمله وزارت بهداشت با کسری بودجه مواجه است، تلاش ما این خواهد بود که با اتخاذ تدابیر ویژه نظیر صرفه‌جویی در اجرای فعالیت‌هاو جلوگیری از هدر رفت منابع و رایزنی جهت کسب منابع مالی مختلف، هیچ‌یک از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی به دلیل نبود پول تعطیل نشود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به بحث اخلاق تشکیلاتی و لزوم پایبندی به این مسأله اشاره کرد و گفت: من از جمله افرادی هستم که در گروه اخلاق پزشکی تدریس داشته‌ام و نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستم و اگر شرایط فراهم باشد به دلیل علاقه‌ای که نسبت به این موضوع دارم، دوباره مطالعات زیادی در این خصوص خواهم داشت و فکر می‌کنم موضوع اخلاق تشکیلاتی جایش در گذشته در دانشگاه‌ها خالی بوده است.

لاری در پاسخ به سخنان برخی از دبیران شورای صنفی که از وجود تبعیض‌ها در موضوعات آموزشی گلایه داشتند، گفت: من قبول دارم تبعیض‌هایی در حوزه آموزش رخ می‌دهد و خیلی از مشکلات و مطالبات دانشجویان علوم پزشکی در حوزه آموزشی است. بنابراین با هدف رفع این مشکلات با مسؤولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت جلساتی برگزار خواهیم کرد و امیدوارم با پیگیری‌ها و تعاملات دو سویه، بسترهای لازم را برای حل مشکلات آموزشی دانشجویان فراهم کنیم.

وی افزود: بنده به شما قول می‌دهم مسیر روشنی برای احقاق حقوق و مطالبات دانشجویی، برای شما هموار کنم و یقین دارم با بلوغ فکری که شما عزیزان به عنوان بازوان اجرایی دانشگاه‌ها، دارید، می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با تقویت دموکراسی و تعامل دو سویه شما و دانشجویان.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌های شوراهای صنفی تأکید کرد وگفت: آیین‌نامه‌ها به عنوان طرح‌های درازمدت و زیرساختی، همیشه باید مدنظر و مورد تاکید باشد چرا که آیین‌نامه‌ها مرجع ما به شمار می‌روند و باید قوانینی که قدیمی هستند متناسب با شرایط روز دانشگاه اصلاح شوند.

لزوم تحکیم و استقلال بیشتر شوراهای صنفی، عدم اختیارات کافی و نظارت بر شوراهای صنفی، ضرورت تقویت کار تیمی و حس مسؤولیت پذیری بیشتر در اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌ها، کمبود سرانه تخت به ازای هر نفر دانشجو و رفع مشکل خوابگاه‌های دانشجویی، لزوم صنعتی سازی سلف‌های دانشجویی و توسعه و تحول در حوزه تغذیه، ضرورت افزایش میزان وام‌های دانشجویی و همچنین لزوم اعطای کار دانشجویی مناسب به دانشجویان در حوزه بالینی، ضرورت ارائه خدمات درمانی رایگان بیشتر به دانشجویان از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

همچنین ضرورت بازنگری در آیین‌نامه تغذیه دانشجویی، توجه بیشتر به حوزه سلامت روان و رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارائه دفترچه بیمه برای دانشجویان فاقد دفترچه، احیای شورای تخصصی دانشجویی، لزوم پایداری شورا در دولت‌های مختلف، حذف تصمیمات موازی در معاونت‌های مختلف دانشگاه‌ها، نبود وجود نهاد حمایتی خارج از دانشگاه در حوزه فعالیت‌های شوراهای صنفی و… از دیگر مسائل مطرح شده از سوی حاضرین در نشست بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top