تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/22 - 10:48
کد خبر: 319495

رفع ۷۰ درصدی نیازها با صنعت موجود

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از نیازهای صنعت با صنعت موجود قابل پاسخگویی است،‌گفت: اصلی‌ترین برنامه این وزارتخانه در سال ۹۸ حمایت از ساخت داخل است و بر این اساس در روز ۲۷ تیرماه جاری نمایشگاه "فرصت‌های ساخت داخل" را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسنا، دکتر سعید زرندی در نشست "ماشین‌سازی؛ پیشران توسعه صنعتی" که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه "ماشین‌سازی" دغدغه‌ای است که اتفاق نظر کافی بر روی آن انجام نشده است، افزود: در سال گذشته میزان تولیدات صنعتی کشور کاهش یافت که دلیل آن وارد نشدن ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز به کشور بوده است و این امر نشان می‌دهد که ما از سال‌های گذشته به فکر بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی نبودیم و زمانی که واردات کاهش می‌یابد، اثرات آن در میزان تولیدات قابل مشاهده می‌شود.

وی میزان واردات ماشین‌آلات کشور را ۶.۸ میلیارد دلار ذکر کرد که در حاضر ۲۱ درصد واردات آنها کاهش یافته است، اظهار کرد: کاهش واردات ماشین‌آلات برای ما هم فرصت و هم تهدید به شمار می‌رود. جبر زمانه موجب شد تا همگان در زمینه توجه به تولیدات داخلی به اتفاق نظر برسند؛ چراکه اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور ما را به این سمت برد که باید تدبیر جدی و اتخاذ روش‌ها و راهبردهای کاربردی در این زمینه داشته باشیم.

زرندی، تحریم‌های اعمال شده را در زمینه‌های فروش نفت، فلزات اساسی و پتروشیمی دانست و خاطر نشان کرد: با اعمال این تحریم‌ها بسیاری از کالاهایی که به ایران وارد می‌شدند، جلوی این واردات گرفته شد که این اقدام فرصتی را برای کشور فراهم کرده است که یا ما می‌توانیم نسبت به آن منفعلانه عمل کنیم و یا همانند کارآفرینان بیندیشیم که چگونه می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تحریم برای بخش صنعت مضر است، ولی باید فضای منفی فعلی را به ضای مثبت تبدیل کنیم، خاطر نشان کرد: ما هر ساله به دنبال حمایت از ساخت داخل هستیم، ولی فراموش نکنیم توفیقات زوری دوام ندارد و زمانی که اجبار برداشته شود، به وضعیت اول باز می‌گردیم.

وی با انتقاد نسبت به سخت‌گیری برای محصولات ساخت داخل، یادآور شد: ما به دنبال کمبود ارز اقدام به اولویت‌بندی در صرف هزینه‌ها کردیم؛ از این رو بسیاری از وارداتی که به کشور صورت گرفت، با رویکرد تحقیق و توسعه بوده است و امیدواریم این روند با کمک انجمن‌های علمی به پیش برود و به سمت ساخت داخل سوق یابیم.

زرندی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از نیازهای صنعت با صنعت موجود قابل پاسخگویی است، اظهار کرد: در چنین حالتی فضا برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باز است، ضمن آنکه دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این حوزه وارد شوند.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصلی‌ترین برنامه این وزارتخانه در سال ۹۸ را حمایت از ساخت داخل ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس در روز ۲۷ تیرماه جاری نمایشگاه "فرصت‌های ساخت داخل" را برگزار خواهیم کرد.

وی در عین حال حوزه ماشین‌سازی را که عنصر اصلی توسعه صنعتی است، نیازمند توجه بیشتر دانست و یادآور شد: از سوی دیگر در حوزه ماشین‌سازی نیاز است تا به تحولات جهانی توجه ویژه صورت گیرد؛ چراکه تحولات در این حوزه به سرعت در حال رخ دادن است و این در حالی است که در حوزه ماشین‌سازی نسبت به تحولات جهانی کمتر توجه شده است، به گونه‌ای که در برخی از زمینه‌ها عقب‌ماندگی داریم.

زرندی با بیان اینکه در حالی که دنیا در حال حرکت به سمت انقلاب چهارم صنعتی است و تحولات زیادی را در فناوری‌ها ایجاد کرده است، ما در حال حل مسائلی مانند گمرک، بیمه و مالیات هستیم، اضافه کرد: تحولات عظیم فناوری، تقریباً تمام معادلات صنعتی را بر هم زده است و بر این اساس ما پروژه راه‌اندازی مراکز تحول دیجیتالی صنایع کشور را آغاز کردیم؛ چراکه فاصله صنایع با تحولات جهانی در حال افزایش است.

به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۳۷ میلیارد قطعه به فناوریIOT (اینترنت اشیا) متصل می‌شوند، ولی برآوردهای اخیر نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ میلیارد قطعه به این فناوری متصل خواهند شد.

زرندی با بیان اینکه استفاده از ماشین‌آلات شرق آسیا رو به افزایش است، گفت: این امر می‌تواند برای کشور فرصت باشد؛ چون ۱۵ کشور همسایه ما نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات دارند و در حال حاضر تنها ۲ درصد واردات ما به کشورهای همسایه است و این کشورها مایل هستند در حوزه ماشین‌سازی با ایران همکاری داشته باشند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با شرکت‌ها و انجمن‌ها در زمینه ماشین‌سازی خبر داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top