تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/22 - 16:18
کد خبر: 319558

در میزگرد دانشجویی با موضوع «فرهنگ حجاب» مطرح شد؛

برای حجاب باید گفت‌وگو کنیم/ فقط با صدور بخش‌نامه نمی‌توان کاری انجام داد

میزگرد دانشجویی «حجاب بالندگی است» با حضور ریحانه آرین مدیرمسئول نشریه فرهنگی ترنج ، فاطمه معصومی دبیر رسانه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند و آتناسادات جلالی فعال دانشجویی و عضو کانون مطالعات شهروند مسئول و به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوندبرگزار گردید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به مناسبت روز عفاف و حجاب میزگرد دانشجویی با عنوان «حجاب بالندگی است» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند با حضور ریحانه آرین مدیرمسئول نشریه فرهنگی ترنج، فاطمه معصومی دبیر رسانه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند و آتنا سادات جلالی فعال دانشجویی و عضو کانون مطالعات شهروند مسئول، پنج شنبه نوزدهم تیر 98 برگزار گردید.

در ابتدا ریحانه آرین دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و مدیر مسئول نشریه دانشجویی ترنج درخصوص اهمیت روز عفاف و حجاب گفت: امروز مسئله حجاب پیش از آن که نیازمند راهکار های قانونی باشد نیازمند اقدامات صحیح فرهنگی است. 80 سال قبل زمانی که رضاشاه پهلوی تحت تاثیر فرهنگ غرب و در راستای پیاده سازی مظاهر تمدن غرب اقدام به کشف حجاب اجباری برای زنان و دختران ایرانی کرد ، این اقدام نتیجه عکس داد و منجر به اعتراض مردم مشهد در مسجد گوهرشاد گردید.

او دامه داد: عفاف و پاکدامنی یک مسئله فطری و درونی همه انسان هاست که موازین دینی و شرعی ما نیز به درستی به آن اشاره کرده است. بنابراین مسئله حجاب برای همه انسان ها قابل درک است اما نحوه پوشش در جوامع مختلف اشکال گوناگونی به خود گرفته است. حجاب در کشور ما یک سابقه دینی دارد و بعد از آن جزو فرهنگ اسلامی ایرانی به شمار می رود ، بنابراین بهترین روش برای ترویج عفاف و حجاب استفاده از راهکارهای فرهنگی است.

این فعال دانشجویی افزود: به هر میزانی که نسبت به بدحجابی و بی حجابی با کنش های جبرگرایانه رفتار کنیم نتیجه معکوس می گیریم بنابراین اولین قدم آن است که ما با کسانی که شاید اعتقاد چندانی به مسئله حجاب ندارند طوری رفتار کنیم که متوجه شوند حرف های ما دلسوزانه و خیرخواهانه است و نه از روی جنگ و تقابل. دانشجویان به عنوان نخبگان یک جامعه در راستای فرهنگ سازی حجاب و عفاف نقش بسیار عمده ای دارند و باید با استدلال و بحث و گفتگو آسیب های بدحجابی و بی حجابی را برای مردم تشریح کنند و آنان را نسبت به عواقب احتمالی آن آگاه سازند. وظیفه دانشجویان گفتمان سازی در جامعه است نه جدل با کسانی که با آن ها هم عقیده نیستند.

آرین در پایان خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای مهم ترویج عفاف و حجاب، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آن هاست و با برگزاری میزگرد های خیابانی و یا تریبون های آزاد در سطح جامعه می توان فضای گفتگو بین دانشجویان و مردم را فراهم کرد تا از این طریق فضای جریان سازی عفاف و حجاب به صورت مسالمت آمیز و صحیح پیگیری شود.

فاطمه معصومی، دبیر رسانه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دماوند در ارتباط با میدان داری رسانه های معاند و پیاده سازی جنگ روانی این رسانه ها گفت: بسیاری از رسانه های معاند خارجی درصدد پیاده سازی جنگ روانی علیه کشور هستند و با مستندات ضعیف و ناصحیح قصد دارند تا از مسئله حجاب یک معزل بسازند. بسیاری از کشورها درخصوص مسئله پوشش و حجاب قوانین و مقررات خود را دارند. در ایران هم با توجه به عنصر اسلامیت کشورمان ایران و با درنظرگرفتن احکام و موازین دینی برای موضوع حجاب قوانین خاصی پیش بینی شده است. با این حال یک اصل تقریبا در تمام کشور های دنیا حاکم است و آن اصل اخلاق و نظم عمومی است، بدین صورت که اگر هرموضوعی به نظم و اخلاق عمومی خدشه وارد کند محکوم به نابودی است.

او ادامه داد: مسئله حجاب نیز به عنوان موضوعی که در ارتباط بسیار نزدیک با اخلاق و نظم عمومی قرار دارد باید تحت اصول و چارچوب خاصی قرار گیرد. تقریبا هیچ کشوری با بی بندوباری و بی عفتی موافق نیست و رعایت حداقل های پوشش در نظر جوامع گوناگون پذیرفته شده است. متاسفانه بعضا با رفتار های ناصحیح مردمی و یا مسئولین درقبال مسئله بدحجابی و با در اختیار دادن فیلم ها و یا تصاویر خشونت بار در دست رسانه های خارجی، این رسانه های معاند درصدد بزرگ نمایی مسئله حجاب هستند و می خواهند با استفاده ابزاری از مسئله حجاب و نشان دادن آن به عنوان یک معضل علیه کشور جنگ روانی درست کنند.

او در پایان گفت: امروزه مردم و مسئولین بیش از هر زمان دیگری نیازمند فهم رسانه ای هستند و دانشجویان نیز وظیفه مهمی در به دست گیری فضای رسانه ای هستند. خوشبختانه گروه های دانشجویی در این سال ها با ساخت مستند و انتشار نشریه اقدام قابل توجهی در زمینه کار رسانه ای انجام دادند. انجام این فعالیت ها لازم است ولی کافی نیست و مسئله حجاب باید در سال های آتی به عنوان یک جریان در سطح دانشگاه های کشور فعال شود.

در پایان این نشت آتناسادات جلالی عضو کانون مطالعات شهرند مسئول دانشگاه آزاد اسلامی دماوند درخصوص استفاده صحیح از راهکارهای قانونی برای ترویج مسئله حجاب گفت: استفاده از ظرفیت اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می تواند بهترین الگوی ترویج حجاب در جامعه باشد. مطابق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر» ، بنابراین امربه معروف و نهی از منکر که هم از توصیه های دینی ماست و هم در قانون اساسی ما به عنوان بالاترین سند رسمی کشور پیش بینی شده است باید در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مورد استفاده قرار گیرد. البته بسیاری با استناد به این توصیه دینی بدون درنظر گرفتن شرایط و نکات آن طوری برخورد می کنند که باعث بدبینی مردم نسبت به احکام دینی و قوانین اسلامی می شوند.

او ادامه داد: امروزه یکی از بهترین مصادیق امر به معروف ایجاد پیوند دوستی و محبت بین زنان و دختران محجبه با کسانی که شاید اعتقاد چندانی به حجاب ندارند می باشد. دانشجویان هم اقدامات قابل توجه و مثبتی در این خصوص انجام داده اند و با اهداء گل به زنان بدحجاب در ایام مختلف سال مثل روز عفاف و حجاب و یا در ایام مسئله دختران خیابان انقلاب آنان را به حجاب کامل دعوت می کنند. مهم ترین نکته در امر به معروف به کارگیری عنصر خیرخواهی و دلسوزی است تا کسانی که مخاطب این توصیه دینی هستند متوجه شوند که رعایت کامل پوشش و حجاب اول از همه برای خود آن ها مفید است و در درجه دوم جامعه را از فساد دور می سازد.

جلالی در پایان گفت: نکته دیگر این مسئله عفاف و حجاب این است که برنامه ریزی و کار فرهنگی در این زمینه باید همراه با آسیب شناسی و الگوسازی باشد و فقط با صدور بخش نامه نمی‌توان کاری انجام داد. از منظر اجتماعی موضوع حجاب و بدحجابی باید به گونه‌ای تبیین شود که حجاب به معنای یک پوشش آبرومندانه که شخصیت زن را به عنوان یک مادر آینده نشان دهد. به نوعی باید گفت حجاب عفت را با خود به همراه دارد و این کار نیازمند فعالیت های میدانی در سطح جامعه است و صرفا با پیش بینی موارد قانونی و یا صدور آیین نامه کاری از پیش نمی رود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top