تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/23 - 17:29
کد خبر: 319699

گزارش خبرگزاری کویت از برجام

یک رسانه رسمی در کویت در گزارشی از ماجرای مذاکرات هسته‌ای و برجام، این سوال را مطرح کرد که آیا اروپایی‌ها موفق می‌شوند ایران را به ماندن در برجام متقاعد کنند یا اینکه وضعیت به سوی تنش بیشتر پیش می‌رود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، امروز (یکشنبه) در گزارشی نسبتاً طولانی به مرور روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌علاوه یک و امضای توافق هسته‌ای و نهایتا خروج آمریکا از آن و بروز تنش پس از آن پرداخت.

خبرگزاری کویت با بیان اینکه گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن، یوکیو آمانو، بر متعهد بودن ایران در اجرای توافق هسته‌ای تاکید کرده و گزارش‌های مثبتی درباره آن منتشر کرده‌اند، نوشت، حتی کشورهای اروپایی نیز در طول مدت اجرای توافق هسته‌ای، بارها تاکید کردند که ایران توافق را کاملاً اجرا می‌کند و آنها علت اقدام آمریکا در هدف‌گیری مکرر ایران را نمی‌فهمند.

کونا نوشت، فشارهای آمریکا بر تهران افزایش یافت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این توافق را بد نامید و سرانجام در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و موضع آمریکا به این خروج محدود نماند و بعد از آن گام‌های تشدیدکننده جدیدی از جمله تحریم تجاری و نفتی ایران را در دستور کار قرار داد... تعلیق حضور هیأت آمریکایی در نشست‌های کمیته کاری مشترک مرتبط با توافق هسته‌ای و بعد از آن خروج آمریکا از توافق، ناکامی بزرگی برای توافق‌های بین‌المللی در خصوص متعهد ماندن به تعهدات مذکور در توافقنامه بود.

خبرگزاری کویت در ادامه به ضعف موضع اروپا در قبال آمریکا نیز اشاره کرد و نوشت، علاوه بر فشار سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا علیه ایران در مدت اخیر، موضع اروپا در قبال واشنگتن نیز ضعیف بود و اروپایی‌ها از اجرای هرگونه تعامل تجاری با ایران حتی در سایه تأسیس مکانیزم مالی در فوریه گذشته، ناتوان ماندند.

خبرگزاری کویت در ادامه با بیان اینکه ایران به فشارهای آمریکا واکنش نشان داد و میزان غنی‌سازی خود را افزایش داد،  نوشت: توان پیشرفت ایران در حوزه تولید و غنی‌سازی اورانیوم و تأسیسات اراک که ساخت آن در جریان است، مهم‌ترین مسائلی است که کشورهای غربی را نگران می‌کند چرا که این کشورها تلاش می‌کنند، ضمانت‌های کافی به دست بیاورند مبنی بر اینکه فعالیت هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی منحرف نمی‌شود. کشورهای اروپایی به‌علاوه چین و روسیه بر اهمیت برنامه اقدام مشترک به عنوان ابزاری اساسی در نظام عدم توسعه سلاح‌های اتمی و عامل بزرگ موثر در ثبات منطقه تاکید می‌کند.

خبرگزاری کویت در پایان این سوال را مطرح کرد که آیا ایران قادر است در سایه وضعیت دشوار اقتصادی چالش [کاهش تعهدات برجامی خود] را ادامه بدهد، و آیا کشورهای اروپایی موفق خواهند شد که در مقابل وعده کاهش تحریم‌ها ایران را به متعهد ماندن در توافق، متقاعد کنند؟ یا اینکه تنش و کشمکش سیاسی و نظامی با هدف طولانی کردن بحران‌های منطقه ادامه خواهد یافت؟

اخیرا، «میگوئل آریاس کانیته»، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در همین ارتباط اعلام کرد که اقدام آمریکا در عدم صدور معافیت برای مشتری‌های نفت ایران به تضعیف اجرای توافق هسته‌ای منجر خواهد شد.

کانیته در یک کنفرانس خبری در بروکسل با «ریک پری» وزیر امور انرژی آمریکا گفت: «ما فکر می‌کنیم اعلانیه آمریکا مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های نفتی خطر تضعیف اجزای برجام را به همراه دارد که از جمله اجرای کلیدی معماری نظام منع اشاعه هسته‌ای و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است».

اتحادیه اروپا علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه خروج واشنگتن از برجام، با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم ماه می 2018 (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷)  به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ هم تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا کرد.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد
در نخستین سفر استانی ۱۴۰۳؛ رئیس جمهور وارد سمنان شد +فیلم
به کودکان بیسکوییت و کلوچه ندهید
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
چرا دچار وسواس می‌شویم؟
هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top