تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/23 - 20:18
کد خبر: 319765

چرا گواهینامه‌های فناوری اطلاعات مهم هستند؟

چرا گواهینامه‌های فناوری اطلاعات مهم هستند؟

هیچ انسانی از بدو تولد برنامه‌نویس یا متخصص امنیت اطلاعات نیست. سال‌ها زمان می‌برد تا در حوزه تخصصی خود تجربه و مهارت کسب کنید. صنعت فناوری اطلاعات در مقایسه با سایر صنایع جزو پویاترین‌ها است که به‌طور مداوم در حال تغییر، تکامل و ایجاد هنجارهای جدید است. پویایی این صنعت باعث شده، تخصص‌ها و فرصت‌های شغلی جدیدی به این عرصه اضافه‌شده یا از آن حذف شوند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تغییرات مداوم ما را مجبور می‌کنند سطح دانش خود را ارتقا دهیم تا جایگاه شغلی خود را از دست ندهیم. اما چگونه می‌توانیم از بن‌بست سکون دانش خارج‌شده و در حیطه کاری خود دانشی به‌روز به دست آوریم؟ یکی از بهترین راهکارهای پیش روی ما گواهینامه‌های مهم فناوری اطلاعات هستند.

گواهینامه‌هایی که برای افراد جویای کار همانند چراغی در تاریکی هستند. روند استخدام افراد در سازمان‌ها و شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بوده است. مدیران استخدامی به‌جای آن‌که از شما درباره تک‌به‌تک مهارت‌ها سوال کرده یا درخواست کنند، فرمی چندصفحه‌ای را پر کنید که پرسش‌های متعددی در آن‌ها درج‌شده است، به‌سادگی از شما درباره گواهینامه‌های فناوری اطلاعات به‌ویژه در شغلی که مترصد دریافت آن‌ هستید، سوال می‌کنند. یک چنین رویکرد استخدامی پسندیده است، زیرا مدیران منابع انسانی همیشه نمی‌دانند فرد مقابل آن‌ها ممکن است چه مهارت‌هایی داشته باشد، اما زمانی که اعلام می‌دارید، من مدرک CCNA R&S یا مدرک VCDX-DTM را در حوزه مجازی‌سازی دارم، در حقیقت نیمی از مسیر استخدام شدن را پیموده‌اید.

گواهینامه‌های مختلف فناوری اطلاعات نشان می‌دهند کاندیدای یک شغل صلاحیت لازم را برای احراز آن شغل دارد، زیرا این فرد زمان و پول خود را برای بهبود مهارت‌های حرفه‌ای خاص سرمایه‌گذاری کرده و گنجینه‌ای ارزشمند برای یک سازمان به شمار می‌رود. باوجوداین، همه مدارک فناوری اطلاعات ارزش یکسانی ندارند و برخی از آن‌ها خاص‌منظوره است. مدارکی که ممکن است برخی از شرکت‌ها در زمان استخدام آن را از افراد درخواست کنند. سایت فوربس پژوهش جالبی در ارتباط با گواهینامه‌های فناوری اطلاعاتی که حقوق بالایی عاید متخصصان فناوری اطلاعات می‌کنند، انجام داده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، مدارک مجازی‌سازی و محاسبات ابری به‌طور متوسط ​​ دستمزد 112،955 دلار در سال عاید متخصصان می‌کنند. یکپارچه‌سازی مبتنی بر ابر با استفاده از Azure Logic Apps، دوره Cloud+ کامپتیا، مدارک مجازی‌سازی VMware و شرکت‌های برتر این حوزه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. گواهینامه‌های مرتبط با محصولات آمازون به‌طور میانگین حقوق بین 125،591 دلار تا 121،292 هزار دلار در سال را عاید متخصصان می‌کنند که بیش از 10 درصد بالاتر از سایر گواهینامه‌های فناوری اطلاعات است. البته ممکن است در حال حاضر مدارک آمازون جوابگوی نیازهای کاری کاربران ایرانی نباشد.

گواهینامه‌های حرفه‌ای مدیریت پروژه نیز جزو محبوب‌ترین مدارک فناوری اطلاعات در سال 2018 بودند که حقوق سالانه 114،473 دلار را عاید متخصصان کرده‌اند. آمارها نشان‌دهنده این است که گواهینامه‌های فناوری اطلاعات رشد عمده‌ای داشته‌اند و به نظر می‌رسد به یکی از فاکتورهای مهمی تبدیل شده‌اند که شانس افراد را در احراز مشاغل یا ترقی در موقعیت شغلی فعلی رقم می‌زنند. بااین‌حال، متخصصان فناوری اطلاعات تنها افرادی نیستند که به دنبال دریافت مدارک این‌چنینی هستند. توسعه‌دهندگان و مشاوران سازمان‌ها برای ایجاد اعتماد بین خود و مشتریانشان به دنبال اخذ این مدارک در حیطه کاری خود هستند.

متاسفانه، برخی از افراد بر این باورند که دوره‌ها و مدارک سطح پایه و ابتدایی فناوری اطلاعات ارزش چندانی ندارند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما این دیدگاه درست نیست. گواهینامه‌های سطح ابتدایی اولین گام شما برای ورود به مسیری هستند که شما را به سمت حقوق بسیار بالایی در حوزه فناوری اطلاعات هدایت می‌کنند. تقریبا همه شرکت‌ها در سراسر جهان دوره‌ها و مدارک CompTIA را نقطه شروع مناسبی برشمرده و به رسمیت شناخته‌اند. دوره‌های به‌ظاهر ساده و ابتدایی کامپیتا از مبانی کار با کامپیوترها گرفته تا امنیت شما را به سمت گواهینامه‌های سطح بالا سوق می‌دهند.

اواخر سال گذشته بود که فردی از من سوال کرد، به دنبال کسب چه گواهینامه‌ای باید باشم؟ شاید به ذهن شما هم‌چنین پرسشی خطور کند. پاسخ دادن به این پرسش چندان ساده نیست و نمی‌توان گفت کدام‌یک از گواهینامه‌های فناوری اطلاعات برای شما مناسب است، زیرا آنچه انتخاب می‌کنید به کار فعلی و اهداف شغلی آینده‌تان بستگی دارد. به‌طور مثال، جایگاه شغلی فعلی‌تان می‌تواند شما را به سمت تبدیل‌شدن به یک متخصص سیسکو هدایت کند. این سخن به معنای آن است که شما باید به دنبال مدارک CCNA و CCNP باشید. اما اگر یک پیشنهاد شغلی دارید که با مبحث مجازی‌سازی مراکز داده یا شبکه مرتبط است، دوره‌های VMware بهترین گزینه برای شما هستند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت دوره‌ها و مدارک فناوری اطلاعات تصمیم گرفتیم، پرونده ویژه این شماره را به این مبحث اختصاص دهیم. منتهی به دلیل کثرت دوره‌ها و مدارک مختلف که امکان پرداختن به آن‌ها در یک شماره از مجله به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست، سعی کردیم مدارک مهمی را که در حوزه شبکه و امنیت ارائه می‌شوند و آموزشگاه‌های داخلی این دوره‌ها را برگزار می‌کنند، بررسی کنیم. بدیهی است در پرونده ویژه این شماره به سراغ برخی از مدارک سطح بالای حوزه امنیت نرفته‌ایم، زیرا به دلایل مختلفی همه افراد ممکن است موفق نشوند این مدارک را کسب کنند، اما در مقابل مدارک مرتبط با مبحث شبکه و مجازی‌سازی را به‌دقت تشریح کرده‌ایم تا خوانندگان عزیز با دید روشنی مسیر انتخابی خود را دنبال کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top