تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/04/25 - 00:27
کد خبر: 319947

گفتگویی با سازنده مستند «مک دونالدز تقدیم می کند»

توحید ابراهیمی سازنده مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» که در قالب جشنواره تلویزیونی فیلم مستند از شبکه مستند پخش شد به گفتگو با خبرگزاری دانشجو نشست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توحید ابراهیمی سازنده فیلم مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: در دانشگاه سوره فیلمسازی و سینما می خواندم که پس از دو ترم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور آن را نیمه تمام رها کردم. این مستند به صورت همکاری با یک سازمان رسمی و جدی کار اول من است. اما پیش از آن دو کار با هزینه شخصی ساختم. اولی با عنوان «راز یک پرواز» از شبکه مازندارن پخش شد و دیگری که درباره کرمانشاه بود پخش نشد.

وی درباره اکران این فیلم گفت: این مستند یک اکران افتتاحیه و چند اکران دانشجویی داشت اما پخش تلویزیونی آن برای نخستین بار در این جشنواره است. ایده این فیلم برای خودم بود اما کلید واژه اش را آقای یزدی تهیه کننده فیلم که آن وقت مسئول مرکز سوره بودند و الان قائم مقام شبکه سه سیما هستند پیشنهاد دادند. آقای یزدی فقط گفتند کاری درباره مک دونالد بسازیم یعنی به صورت کلی موضوع را ارائه کردند اما ایده نهایی را خودم پس از تحقیق ارائه کردم و ایده یک خطی را به او دادم و کار را ادامه دادیم. ولی کار محصول مرکز سوره است و آنها همه امکانات را در اختیار من گذاشتند.

سازنده مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» همچنین اظهار کرد: این ایده دغدغه من است اما ضرورتش در ایران چه قدر احساس یا اجرایی می شود را نمی دانم و باید دیگران نظر بدهند. آن چیزی که دغدغه من بود این بود که نظام سرمایه داری آمریکا در قالب برندها در حال نابودی جهان است. من به سیاست و رابطه ایران وآمریکا کاری ندارم. موضوع این فیلم، بشری و انسانی است. این که در جهان یک نظام سرمایه داری که معنای تامش آمریکا است دارد دنیا را به خاطر منفعت و سودش در قالب برندها نابود می کند. شاید فرد دیگری به ابعاد دیگر نظام سرمایه داری توجه کند اما من برندها را انتخاب کردم. چون در جهان، نظام سرمایه داری را با مک دونالد می شناسند هر چند در ایران بروز ندارد حتی در فرانسه که درگیر نظام سرمایه دارای است اولین جایی که مود حمله قرار می گیرد مک دونالد است.

این فیلمساز درباره مدت زمان ساخت فیلم اظهار کرد: از خرداد 1397 تا خرداد 1398 ساخت این فیلم طول کشید. تحقیقات و نگارش متن چهارماه زمان برد. دو ماه تحقیق و یک ماه و نیم نگارش متن طول کشید. البته متن در طول تدوین تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه من برای این موضوع خیلی وقت گذاشتم چون تک نفره بودم؛ درباره کارهای آینده اش نیز افزود: موضوع بعدی ام هم ضد آمریکایی است و تهیه کننده شخصی دارد.چون تهیه کننده گفته موضوع را لو ندهم نمی توانم چیزی بگویم. بیشتر در پی موضوعاتی هستم که دغدغه اش را داشته باشم. حتی مک دونالد هم وقتی آقای یزدی گفتند من آشنایی نداشتم و فقط آن را در حد یک رستوران میشناختم. اما سفارش آقای یزدی را طبق رویکرد و دغدغه خودم تغییر دادم. پس از این کار هم سفارش های متعددی از مرکز سوره و شبکه سوم داشتم اما چون دغدغه اش را نداشتم نپذیرفتم نه به خاطر مشکل مالی بلکه به خاطر این که اولویت من نبود و دغدغه شان را نداشتم.

ابراهیمی درباره مخاطبان مورد نظرش با تأکید بر این که مستند بعدی¬ اش سیاسی است گفت: دوست ندارم به صورت مستقیم مرگ بر آمریکا بگویم. همین کار مک دونالدز را هم بیشتر مخاطبان غیرمذهبی دیدند و جامعه مخاطب من همین افراد است. در واقع مخاطبان من جامعه غیر حزب اللهی است اگر جامعه حزب اللهی را مخاطب قرار می دادم می توانستم به ایران، برجام، ماجرای بعد از برجام و صف سعادت آباد در تهران یا موضوع تأسیس شعبه مک دونالد در زمان آقای خاتمی در ایران اشاره کنم یا سخنان متعدد رهبری در باره مک دونالد را در فیلم بیاورم. ولی نمی خواستم کارم را از سطح جهانی به داخل ایران بکشانم. من کاری انسانی ساختم و رابطه ایران وآمریکا دغدغه من نبود. چون مک دونالد در ایران نیست مخاطبانم را در سطح جهان برگزیدم. در کار بعدی ام که باز هم سیاسی است ولی خیلی واضح از ابتدا تا نهایت کسی را هدف قرار ندادم چون خوشم نمی آید.

این مستندساز همچنین درباره جشنواره فیلم مستند گفت: من این جشنواره را پارسال شناختم وقتی کار یکی از دوستانم را پخش کرد. این که تلویزیون آثار مستندسازان را پخش می کند و مردم می ببینند و تصمیم می گیرند کار خوبی است. تا حال که راضی ام تا بعد خدا چه خواهد.

وی درباره تأثیر آرای مردمی هم افزود: توجه این جشنواره به نقش مردم در دادن جایزه خیلی خوبست. اینکه سهم مردم در دادن جایزه دیده شود در همه جشنواره ها باید باشد. چون در هر جشنوراه ای سهمی برای مردم است که باید در کنار نظر داوران باشد. در جشنواره ها چهار داور نظر می دهند و نظرشان سلیقه ای است. برای همین اساتید ما همیشه می گفتند نظر داوران در جشنواره ها برایتان مهم نباشد. چون چهار داورند و سلیقه ای نظر می دهند. هر چند مردم هم سلیقه ای نظر می دهند اما چون اکثریت هستند و فیلم برای آنها ساخته می شود نظرشان مهم است.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند با پخش آثار راه یافته به بخش مسابقه از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top