تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/04/25 - 22:51
کد خبر: 320093

در اولین روز از نشست پایان دوره «دفتر تحکیم وحدت» چه گذشت؟

خسروپناه از لازمه‌های دانشگاه اسلامی گفت/ نبوی به اولویت این روزهای تشکل‌های دانشجویی پرداخت

سی و ششمین نشست پایان دوره دفتنر تحکیم وحدت از امروز آغاز و تا جمعه، 27 مرداد ماه و با شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» در دانشگاه تبریز برگزار می شود. امروز سید عباس نبوی و عبدالحسین خسروپناه به بررسی موضوعات مختلفی از جمله تشکل های دانشجویی و دانشگاه اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سی و ششمین نشست پایان دوره دفتنر تحکیم وحدت از امروز آغاز و تا جمعه، 27 مرداد ماه و با شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» در دانشگاه تبریز برگزار می شود. امروز، به عنوان اولین روز از این نشست، سید عباس نبوی و عبدالحسین خسروپناه به عنوان میهمانان به بررسی موضوعات مختلفی از جمله تشکل های دانشجویی و دانشگاه اسلامی پرداختند.

این نشست در ابتدا با سخنرانی علی دهقان، دبیر دفتر تحکیم وحدت آغاز شد. دهقان پیرامون شعار این نشست را حاصل تجربیات ادوار این اتحادیه و واحدهای مختلف این دفتر دانست و گفت: مشارکت مردمی یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری دینی است به جمهوریت معنا می‌دهد.

او در ادامه با ارائه گزارشی به بیان طرح و برنامه‌های شورای مرکزی دفتر تحیکم وحدت و عملکرد آن در سال گذشته پرداخت و از اولویت‌های این شورا در حوزه‌ تشکیلات و رسانه و آموزش و زنان گفت.

ضرورت ایجاد گفتمان
در ادامه این مراسم سیدعباس نبوی، از ادوار دفتر تحکیم وحدت به بررسی مسائل و انگیزه جنبش دانشجویی و حرکت رو به آینده آن پرداخت و گفت: آنقدر مصاف با جبهه مقابل تودرتو  شده که با خالی کردن هر قدم، دشمن آن جای خالی را پر می‌کند و اگر جایی را خالی کند، ما باید آن را پر کنیم.

نبوی به اولویت تشکل های دانشجویی نیز پرداخت و گفت: برای حل فضای دو قطبی جامعه  باید گفتمان عدالت و برادری را برای حل این مشکل در اولویت جنبش دانشجویی قرار داد.

بیشتر بخوانید// نبوی: باید گفتمان عدالت و برابری در اولویت جنبش دانشجویی باشد

او گفت: در دهه ۷۰ همیشه فکر می‌کردم ضعف ها مربوط به ضعف ساختاری است. دهه۸۰ فکر می کردم ضعف، ضعف برنامه ای است. اما در این چند سال اخیر واضح و عیان است که غیر از ضعف ساختاری و برنامه ای ما یک بدنه ساکت و خائن داریم که این بدنه دائما در بخش های مختلف خودش را به صورت لابی‌گری مدیریتی جا می‌کند و بالاترین امکانات و فرصت ها را در اختیار خودش قرار می‌دهد. این اتفاق اصلا یک اتفاق سیاسی نیست.

نبوی در پایان نیز با تاکید بر نیاز فوری به گفتمان اظهار کرد: ما چاره ای غیر از ایجاد یک جنبش گفتمانی که بتواند تحولی موثر در این مسیر پیچیده و درهم تنیده داخلی ایجاد کند نداریم. باید یک حرکت گفتمانی مؤثر آغاز بشود.

دانشگاه اسلامی، تنها به اجرای نمادها نیست
عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با حضور در سی و ششمین نشست دفتر تحکیم وحدت با نقد بر غیر اسلامی بودن دانشگاه ها گفت: منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد ، منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی عالم ، کارآمد و پاسخگو به مسائل زمانه باشد، استادان عالم داشته‌باشد، به همان اندازه که در تولید علم دینی تلاش کنیم، دانشگاه‌های ما اسلامی می‌شود. به نظر ما در دانشگاه اسلامی بیش از ان که اسلامیت وصف نماد ها ها باشد وصف علمیت و توانمندی و کارامدی است.

بیشتر بخوانید// خسروپناه: دانشگاه اسلامی تنها در پرداختن به نمادها نیست

او ادامه داد: مخالف نماد ها نیستم حتی نماد ها را امتیاز می دانم ولی مهم تر از نماد ها این است که دانشجویان دارای علم نافع باشند. علمی که در حین کارامدی ناظر بر نیار های جامعه باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر دنبال دانشگاه اسلامی هستید باید ببینید اساتید و دانشجویان ما چقدر به دنبال علم نافع با رویکرد اسلامی هستند. رویکرد اسلامی در علوم مهندسی یعنی به کارگیری علوم پایه در در تکنولوژی برای رفع نیاز هلای تمدنی جامعه ما. به همان اندازه که مهندسین دانشگاه های ما در تولید دانشی که نیازهای تمدنی جامعه را رفع کند مشارکت داشته باشند، نمودار اسلامی بودن دانشگاه رشد میکند.

خسرو پناه ادامه داد: نگرانی در باب پوشش در دانشگاه پسندیده است اما باید به همان اندازه در باب علم نافع کارامد با رویکرد اسلامی نگرانی داشته باشیم چرا که این شاخصه ی دانشگاه اسلامی است. تولید علوم انسانی اسلامی. علومی که مبتنی بر مبانی حکمی باشد. ما اساتید کمی داریم که در این حوزه به نظریه پردازی بپردازند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top