تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/04/26 - 00:57
کد خبر: 320099

راه‌اندازی ۸۰۰ گروه فرهنگی توسط دانشجومعلمان

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح حیات طیبه، فعالیت ۸۰۰ گروه فرهنگی و فعالیت کانال‌های پر مخاطب دانشجویی در فضای مجازی را از جمله اقدامات این نهاد در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید امین الله دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «در طول فعالیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان چه اقداماتی انجام شده است؟»، اظهار کرد: نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان سه محور اساسی را در دستور کار خود دارد؛ تبیین نظری اندیشه دینی، مباحث معرفت دینی، مباحث بنیادین معرفتی، ارتقا اخلاقی و تعمیق آگاهی‌های سیاسی و بصیرتی از جمله محورهای نهاد در دانشگاه فرهنگیان است.

وی ادامه داد: برای اینکه در همه استان‌ها مأموریت نهاد تحقق یابد، 31 دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه شکل گرفته است. تقریباً سال 96 آخرین دفتر تأسیس شد و از آن تاریخ به بعد به سمت مراحل بعدی توسعه و پیشرفت، گام‌های بعدی را برداشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر افزود: بر اساس برنامه راهبردی که در نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه فرهنگیان داریم، رویکرد ما و دفاتر آن «راهبری فرهنگی» است؛ یعنی ظرفیت‌های گوناگونی که در این حوزه در دانشگاه وجود دارد و مرتبط به نهاد نمایندگی و انتظاراتی است که رهبری از دانشگاه و تربیت معلم دارد. براساس این نگاه راهبردی که داریم راهبردهای متعددی تعریف شده است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان پنج راهبرد ذاتی دارد و بقیه راهبرد‌ها اقتضایی و براساس شرایط و مسائل جدیدی که به وجود می‌آید و نیازهایی که دانشجویان و اساتید دارند، دنبال می‌شود. البته ذیل این راهبردها اقداماتی تعریف شده که در قالب برنامه عملیاتی سالانه به آن عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به مصادیق این راهبردها،گفت: راهبرد مسجد محوری و توسعه و تأثیر نماز در ساحت‌های مختلف مورد توجه است. طرح معراج ویژه دانشجو معلمانی است که سال آخرشان است و می‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند.

* تدریس «روش‌های نوین آموزش نماز به دانش‌آموزان» در دانشگاه فرهنگیان

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: اینکه چگونه دانشجو معلمان پس از ورود به مدارس دانش‌آموزان را دعوت به نماز کنند و چطور به نسل جدید، تأثیر نماز و اوّلیات را هنرمندانه آموزش دهند. این یکی از طرح‌هایی است که در کل کشور انجام می‌شود و با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و اساتید مربوط به آن با کمک دفاتر نهاد در استان‌ها اجرا می‌کنیم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: طرح «حیات طیبه» را ذیل راهبرد توانمند سازی فعالان دانشجویی انجام می‌دهیم. رویکرد این طرح مطالبات رهبری،  پیگیری و مطالبه‌گری، تبیین و آگاهی سازی دانشجو معلمان فعالی است که در امور دانشجویی مسؤولیت دارند.

*فعالیت 800 مجموعه فرهنگی دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان 

وی تصریح کرد: امروز خوشبختانه بیش از 800 مجموعه دانشجویی کوچک و بزرگ در دانشگاه فرهنگیان داریم که فعال هستند. اردوهای جهادی و عرصه‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، مذهبی، آموزشی و اندیشه‌ای از جمله عرصه‌های فعالیت است.

*اجرای طرح حیات طیبه در تابستان

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر متذکر شد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به دلیل محدودیت‌ها، در قالب طرح «حیات طیبه» این را تعریف کرده است؛ این طرح را هر ساله در تابستان اجرا می‌کنیم و مهم‌ترین برنامه‌ ما در تابستان است؛ ضمن اینکه بیش از 300 نفر دانشجو معلمان دختر و پسر با انگیزه‌ در میدان هستند و برنامه توانمند سازی و ارتقای آگاهی‌شان را دنبال می‌کنیم. 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان متذکر شد: دوره توانمند سازی آموزشی مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان و روحانیونی که در دانشگاه‌ها حضور دارند، اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه در حوزه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، در طرح حیات طیبه، دوره آموزشی توانمند سازی ویژه مدیران اجرایی دفاتر و امام جماعت‌های دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری دوره آموزشی برای مسؤولان خواهر دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و افزود: برای استادان و هیأت علمی معارف اسلامی نیز دوره آموزشی خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر در پاسخ به این پرسش که «در خصوص عفاف و حجاب در واحدهای خواهران و ادامه داشتن این روند در دوران تدریس در مدارس چه برنامه‌هایی دارید؟»، اظهار داشت:  اعتقاد ما راجع به حجاب و عفاف این است که اولا باید به این موضوع دقت شود؛ به دلیل اینکه معلم نقش الگو دارد و در گزینش اولیه باید دقت لازم شود و افراد صالح و کسانی که در حجاب نیز الگو هستند، برای آموزش دانش‌آموزان انتخاب شوند؛ چراکه آموزش خوب گزینش بد را جبران نمی‌کند و این موضوع بسیار مهمی است. 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ابراز داشت: آموزش و پرورش باید به دانشگاه فرهنگیان کمک کند و فقط این نیست که یک کارهایی در دانشگاه اتفاق افتد؛ چراکه  هویت بچه‌ها قبل از ورود دانشگاه شکل گرفته است و ما می‌توانیم در دانشگاه تکوین و تعالی آن را داشته باشیم.

*توجه به حجاب و عفاف اساتید دانشگاه فرهنگیان

وی عنوان کرد: در حوزه اساتید نیز دقت‌هایی می‌شود که استادان کسانی باشند که در بحث حجاب و عفاف نقش الگویی داشته باشند؛ یعنی افرادی باشند که معتقد به حجاب بوده و باورمند حجاب باشند. ترجیحاً حجاب برتر ملاک ماست، اما اگر استاد خوبی بود که پوشش کافی داشت همین که پوشش اسلامی‌اش کامل باشد، مانعی در آن وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: در نتیجه کسانی که واقعاً رعایت این مسأله را نمی‌کنند در حقیقت دانشگاه فرهنگیان دچار خسارت می‌شود؛ چراکه دانشجو معلمان  از این استادان الگو می‌گیرند. 

 * برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه فرهنگیان

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: بحث‌های تبیینی و ترویجی در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی  به کارشناسان و دفاتر نهاد و مجموعه‌های دانشجویی توصیه شده است. باید گفت که حجاب در ایران باستان نیز مورد توجه بوده است.

وی اضافه کرد: حجاب در ادیان مورد توجه بوده و در یهود و مسیحیت نیز وجود داشته است. اگر در سیر تاریخی‌اش هم دقت شود می‌بینیم حجاب انحصار به اسلام نداشته است و خیلی مورد توجه بوده است. ما تاکید کردیم سؤالات دانشجو معلمان در قالب کرسی‌های آزاداندیشی و کارهای ترویجی، علمی و تبلیغی پاسخ داده شود و در این خصوص  نمایشگاه ایجاد شود و سیر تاریخی حجاب را بیان کنند.

*فعالیت کانال‌هایی با 40 هزار مخاطب در فضای مجازی توسط دانشجو معلمان 

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر در پاسخ به این پرسش که «در خصوص فضای مجازی در دانشگاه فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید؟»، گفت: فضای مجازی هم ظرفیت‌های خوبی داشته و هم آسیب‌هایی دارد. این برنامه‌ها در قالب گروه‌ها و کانال‌هایی در مجموعه دانشجویی به صورت خود جوش شکل گرفته است و برخی از این کانالها تا 40 هزار نفر عضو دارند. دانشجویان در این فضا مسائل و چالش‌های موجود را بیان می‌کنند و از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

*تهیه 200 محتوای آموزشی فضای مجازی برای دانشجو معلمان و استادان دانشگاه فرهنگیان

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: ما رویکرد ایجابی نسبت به فضای مجازی داریم و اکنون بیش از 200 محتوای آموزشی آماده در عرصه فضای مجاری برای آموزش دانشجو معلمان، اساتید و مدیران دانشگاه فرهنگیان داریم که این محتواها با کمک مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان که در دفتر نهاد مستقر است، تهیه شده است. 

وی با بیان اینکه 10 درصد مواد درسی دانشگاه فرهنگیان نیز به صورت مجازی عرضه می‌شود، متذکر شد: قابلیت‌های دیگری وجود دارد که ما از آنها در قالب نشریات مجازی و دیجیتالی استقبال می‌کنیم و دانشجو معلمان آنها راه اندازی و تولید می‌کنند.

*اجرای طرح ایده پردازی در دانشگاه فرهنگیان

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر ابراز داشت: طرح دیگری که امسال در ذیل حیات طیبه داریم بحث «ایده» است. گفتیم چه قالب بومی طراحی شود که با کمک برخی دوستان طرحی، آماده شده و اجرا خواهد شد. دانشجو معلمان در این طرح  شیوه ایده پردازی و ارائه ایده و دفاع از آن را آموزش می‌بینند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: ایده، جریان سازی شده و تبدیل به گفتمان می‌شود و این قالب جدیدی است که ناظر به بیانیه گام دوم انقلاب تهیه می‌کنیم. 

وی یادآورشد: 40 تا 50 نفر از دانشجو معلمان فعال را شناسایی می‌کنیم و دوره آموزشی ویژه‌ای برای این افراد در اواخر تابستان برگزار کنیم تا در طول سال تحصیلی بتوانند در قالب‌های گوناگونی که وجود دارد و در دنیا رایج است را در قالب بومی آن طراحی و اجرا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر ادامه داد: منظور از اجرای این  طرح در تابستان این است که دانشجومعلمان بتوانند بعد از طراحی و دفاع از ایده خود، جریان سازی کرده و آن را تبدیل به گفتمان کنند. ما تقریبا سقفی از بودجه خود را به حمایت ایده‌های خلاق و نوآورانه گذاشته‌ایم و  ایده‌ای که تبدیل به اجرا شده و عملیاتی شود را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top