تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/04/26 - 13:07
کد خبر: 320176

نظارت؛ اصل مهم در واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور می گوید: واگذاری امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز علمی باید با یک نظارت دقیق و همه جانبه همراه باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا؛ در سال های اخیر واگذاری پذیرش دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز علمی یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزش عالی کشور به شمار می رود.

بسیاری از صاحب نظران این امتیاز را از جمله اختیارات اساسی دانشگاه ها مطرح و شماری از کارشناسان و تحلیل گران نیز بر اعمال سلیقه در این پذیرش به عنوان یکی از آسیب های حیاتی این طرح تاکید می کنند.

برخی از دانشگاهیان نیز واگذاری این امتیاز به دانشگاه ها را به منزله شکست تمرکزگرایی در نظام آموزش عالی کشور و به عبارت دیگر حذف آزمون کنکور می دانند. رقابتی که این روزها به عقیده بسیاری از صاحب نظران توان سنجش و ارزیابی صحیح دانش داوطلبان را ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در این رابطه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها باید براساس سوابق تحصیلی انجام پذیرد.

امیرحسین بهروز افزود: سنجش دانش داوطلبان از طریق یک آزمون متمرکز (کنکور) سطح علمی آنها را نشان نمی دهد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر سنجش و ارزیابی داوطلبان باید براساس عملکرد آنها در طول سال های تحصیلی صورت بگیرد؛ که این مهم نیازمند واگذاری امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز علمی است.

بهروز ادامه داد: مولفه های این سنجش اما باید قابل نظارت و یکسان برای همه باشد. چراکه این مسئله اعمال سلیقه در پذیرش دانشجو را به حداقل می رساند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در آزمون دکتری گاه یک دانش آموخته با کسب رتبه برتر به سبب آنکه در مقطع کارشناسی ارشد در آن دانشگاه تحصیل نکرده است؛ پذیرفته نمی شود، افزود: شاخص ها در این پذیرش باید برای همه یکسان باشد.

وی تاکید کرد: در سایر کشورها نیز استادان دانشگاه براساس سوابق تحصیلی، مهارت های فردی و همچنین سبقه تحقیقی - پژوهشی دانش آموختگان اقدام به پذیرش می کنند.

بهروز با اشاره به برخی از شاخص ها مانند تعداد مقالات خاطرنشان کرد: باید برای هر یک از شاخص ها مرزی به منظور کسب امتیاز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال کمبود امتیاز در سایر عرصه های پژوهشی و تحقیقاتی با افزایش تعداد مقالات جبران نشود.

ایده پردازی از مولفه های پذیرش دانشجو باشد
وی در ادامه با اشاره به مولفه های پذیرش در دانشگاه ها اظهار کرد: در مقطع کارشناسی بی تردید سوابق تحصیلی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اما در سایر مقاطع برخی از شاخص ها نظیر تعداد مقالات و ایده ها حائز اهمیت است.

بهروز افزود: امروزه بسیاری از پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه رفع نیازهای جامعه تعریف نمی شود. این مسئله در حالی است که رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید کاربردی باشد.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع بسیاری از پایان نامه ها مشابه یکدیگر است و نمونه های موردی تغییر می کند. این نوع از تحقیقات کشور را به تولید علم نخواهد رساند.

بهروز در پایان اظهار داشت: انتخاب موضوع تحقیق و در حقیقت ایده پردازی (در دوره تحصیلات تکمیلی) باید از بدو ورود به دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر در صورت تفویض اختیار به دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو باید ایده پردازی نیز به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای پذیرش در نظر گرفته شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top