تاریخ انتشار: جمعه 1398/04/28 - 18:38
کد خبر: 320485

عباس مثنوی

جایگاه ایران در آینده سیاسی دونالد ترامپ

جایگاه ایران در آینده سیاسی دونالد ترامپ

ترامپ رئیس‌جمهور فعلی و نماینده حزب جمهوری‌خواه از تندروترین روسای جمهور تاریخ ایالات‌متحده است که وعده‌های جنجالی و سخنرانی‌های آتشین او در کارزار انتخاباتی موردتوجه بسیاری از مردم آمریکا و صاحب‌نظران عرصه سیاست است.

خبرنامه دانشجویان ایران: عباس مثنوی*// فراتابکارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات‌متحده آمریکا رسماً آغاز به کارکرده است. ترامپ رئیس‌جمهور فعلی و نماینده حزب جمهوری‌خواه از تندروترین روسای جمهور تاریخ ایالات‌متحده است که وعده‌های جنجالی و سخنرانی‌های آتشین او در کارزار انتخاباتی موردتوجه بسیاری از مردم آمریکا و صاحب‌نظران عرصه سیاست است. در زمان شروع رقابت‌های انتخاباتی ترامپ با مسائل مهمی پیش رو خواهد بود او در رقابت سال 2017 در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده‌هایی داد و کارنامه او تحت تأثیر عوامل زیر قابل‌بررسی است.

برخورد سخت با مواضع داعش که باهدف نفوذ در سوریه و گسترش حضور در خاورمیانه صورت گرفت. توجه به محافظه‌کاران در دیوان عالی کشور، خروج از پیمان‌های تجاری چندجانبه آسیایی (در عمل موجب تقویت اقتصادی چین شد)، خروج از پیمان آب و هوایی پاریس (آمریکا را به‌عنوان عامل اصلی گرمایش زمین معرفی کرد)، کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها (نفع مستقیم صاحبان ثروت در آمریکا)، لغو قانون بیمه خدمات درمانی اوباما (محروم ماندن طبقات کم‌درآمد آمریکایی از بیمه)، لغو الزامات حفاظت از محیط‌زیست و شروع تولید مجدد کارخانه‌های زغال‌سنگ، محدودیت‌های سنگین مهاجران، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل (تنش‌آفرینی در مناطق اشغالی)، اعلام خروج از توافق هسته برجام.

بدون تردید دونالد ترامپ نماینده جامعه نژادپرست و افراطی ایالات‌متحده است که به دلیل مواضع اقتصادی توسط صاحبان صنایع و ثروتمندان موردحمایت قرار می‌گیرد. نرخ آمار بیکاری در دوره او کاهش چشمگیری داشته و وضعیت رونق اقتصادی در جایگاه مطلوبی قرارگرفته است. اما هزینه‌های سنگینی بر ایالات‌متحده تحمیل‌شده که اثرات آن در کوتاه‌مدت قابل‌مشاهده نیست اما نمی‌توان آن اثرات مخرب را انکار کرد. ترامپ در برخی از تصمیمات به‌قدری شتاب‌زده عمل کرده که تأثیر منفی آن اقدام را نادیده گرفته است. بدون تردید این وضعیت تحت تأثیر تغییرات مکرر اعضای مشاوران و تیم حلقه اول نزدیکان اوست.

او رکورددار تغییرات و جابه‌جایی اعضای کاخ سفید است عده‌ای تأثیر نظرات مشاورانی همچون جان بولتون را عامل اصلی این تغییرات می‌دانند و انتخاب فردی افراطی همچون بولتون یکی دیگر از عوامل نتیجه معکوس برخی از رویکردهای ترامپ مخصوصاً در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود.

ترامپ که از روزهای اولیه مواضع بسیار سختی نسبت به مکزیک اتخاذ کرده بود به دنبال ساخت دیوار مستحکم برای مرز خود با این کشور بود و تصور داشت هزینه ساخت این دیوار را از خود مکزیک خواهد گرفت، این اقدام که مورد تأیید قشر نژادپرست آمریکایی بود در کنگره با مخالفت‌های جدی و تعطیلی دولت آمریکا مواجه شد و هزینه‌های سنگینی به بودجه ایالات‌متحده وارد آورد. ترامپ با متحدان اروپایی خود بر سر مسائل زیست محیطی، تجاری و توافق برجام وارد اختلاف شد و با کشور ترکیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای ناتو بر سر قرارداد موشکی دچار چالش روابط شد.

در ارتباط با چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی وارد چالش‌های تجاری شد و با اخذ مالیات سنگین بر کالاهای چینی سعی داشت فشار های اقتصادی برچین را افزایش دهد. به گفته بسیاری از تحلیلگران چین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ترامپ است، سعی برای ایجاد مذاکره پایدار با رهبر کره شمالی باهدف تضعیف کره شمالی در برابر کره جنوبی باهدف کوتاه‌مدت و ادغام دو کره باهدف بلندمدت در دستور کار ترامپ بوده است که از طریق آن بتواند متعهد اصلی خود یعنی کره جنوبی را در برابر چین حمایت کند، از طرف دیگر تحریم صنایع، نفت و پتروشیمی ایران نیز باهدف محدودیت خرید چین شکل‌گرفته زیرا ایران تنها کشور مهم حوزه انرژی است که تحت فرمان آمریکا قرار ندارد و منبع تأمین انرژی مناسبی برای چین به شمار می‌رود. استراتژی کلان ایالات‌متحده مهار چین است و بسیاری از اقدامات در منطقه خاورمیانه با این هدف صورت گرفته است.

در انتخابات 2020 ترامپ برگ‌های برنده‌ای همچون پایان خطر داعش در حوزه بین‌الملل، تقویت قدرت اقتصاد داخلی را در دست دارد. این اتفاقات تا اندکی قبل از منظر بسیاری از تحلیلگران ترامپ را در انتخابات 2020 پیروز می‌کرد اما انباشت مسائل منفی موفقیت ترامپ را با چالش‌های اساسی مواجه کرده است. ترامپ در زندگی خصوصی خود با فسادهای اخلاقی جدی مواجه است به‌گونه‌ای که وکیل او نیز در اقدامی غیرقابل‌تصور اسناد و مدارک فسادها او را افشا کرد، ترامپ در موضوع مذاکره با کره شمالی نتوانست موفق باشد و توفیق مهمی به دست نیاورد، ترامپ در تقابل با چین وضعیت تجاری متقابل را به‌هم‌ریخته و تأثیرات منفی این اقدام در تجارت دو کشور در حال شکل‌گیری است.

* دانشجوی دکتری روابط بین الملل

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تهران رکورددار چند قلوزایی
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد
در نخستین سفر استانی ۱۴۰۳؛ رئیس جمهور وارد سمنان شد +فیلم
به کودکان بیسکوییت و کلوچه ندهید
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
چرا دچار وسواس می‌شویم؟
هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top