تاریخ انتشار: جمعه 1398/04/28 - 23:51
کد خبر: 320518

نمره ۱۷ به دانشگاه امام صادق (ع)

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) از اساتید فرهیخته‌ای می گوید که برایش نامه می‌نویسند و تقاضا می‌کنند برای فعالیت‌های خارج از ساعت موظفی که با دانشجویان "کلاس فشرده " می گذارند، دستمزد درنظر نگیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «فضای اخلاقی دانشگاه امام صادق(ع) به برکت آیت الله مهدوی کنی و نفس های پاک و نیت خوبی که داشت از دیگر دانشگاه ها متمایز است» این جمله بسیاری از دانشجویانی است که حتی برای گذراندن یک درس یا پایان نامه وارد این دانشگاه می شوند  و از فضای اخلاقی حاکم  بر این محیط آموزشی استقبال و آن را  نمونه بارز  یک مرکز علمی اسلامی می‌دانند.

دانشگاه امام صادق (ع) از زیر مجموعه‌های جامعة الامام الصادق؛ و از دانشگاه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. سیستم آموزشی این دانشگاه ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است. هدف از تأسیس این دانشگاه، تربیت دانش‌آموختگانی با توانایی علمی بالا در یکی از رشته‌های نوین دانشگاهی همراه با دانش دینی برای مدیریت کشور در سمت‌های کلیدی و اصلی جمهوری اسلامی است. این دانشگاه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، شعبهٔ مطالعات مدیریت دانشگاه هاروارد بوده‌است. به طوری ساختار فیزیکی آن با همه دانشگاه ها تفاوت دارد. دانشگاه امام صادق (ع) در تلاش است، که به دانشگاه اسلامی و پایگاه علمی و تربیتی جهان اسلام تبدیل شود.

تا اواسط سال ۱۳۹۳ ریاست این مجموعه بر عهدهٔ محمد رضا مهدوی کنی بود. پس از درگذشت وی، فرزندش محمد سعید مهدوی کنی طی یک دورهٔ موقتِ ۳ ساله و تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۷ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۷ بنا بر تصویب هیئت أمناء جامعه الامام الصادق (ع)  طی حکمی از سوی صادق آملی لاریجانی رئیس هیئت امناء جامعه الامام الصادق (ع) ، حسین‌علی سعدی برای یک دوره سه ساله به عنوان رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام تعیین شد. وی هم‌اکنون ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد.

دانشگاه امام صادق (ع) یک دانشگاه غیرانتفاعی است که هزینه‌های خود را از سرمایه گذاری های هلدینگ جامعة الامام الصادق (ع) و مجموعه کارخانجات نساجی جامعه، تأمین می‌کند. اگرچه این دانشگاه در وزارت علوم غیرانتفاعی محسوب می‌شود، اما هیچ شهریه‌ای از دانشجویان خود دریافت نمی‌کند و تمامی امکانات رفاهی آن رایگان است.

غلامرضا گودرزی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این دانشگاه دارد. وی درباره ویژگی‌ها ، برنامه های درسی، انگیزه دانشجویان، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ علمی، ماموریت دانشگاه و زندگی در محیط علمی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی می‌کند.

برای شنیدن همه آنچه در دانشگاه امام صادق (ع) در حال انجام است با غلامرضا گودرزی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) ساعاتی را در اولین دقایق یک روز کاری در خنکای صبح در یک اتاق کوچک و بسیار آرام به گفت‌وگو نشستیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با غلامرضا گودرزی می خوانید:

* هدف دانشگاه تبدیل شدن به مرجعیت علمی است 

*در فضای رقابت علمی جایگاه دانشگاه مشخص است

*راه اندازی دوره تخصصی فضای مجازی

* ماموریت دانشگاه در سال جاری تبیین شعار رونق تولید است

* نمره 17 به دانشگاه می‌دهم

* مطالعات میان رشته‌ای سنت این دانشگاه است 

* برگزاری مدارس تابستانی در دوره های فشرده 2 هفته ای

درباره شکل‌گیری دانشگاه امام صادق(ع) برایمان بگویید.

گودرزی: دانشگاه امام صادق(ع) در سال 1361 با حمایت های آیت الله مهدوی کنی و مقام معظم رهبری تاسیس شد که در آن زمان با راه اندازی 3 دانشکده به نام های معارف اسلامی و اقتصاد‌، معارف اسلامی و علوم سیاسی و معارف اسلامی و تبلیغ به صورت شبانه روزی فعالیت خوبی را شروع کرد.

مهم ترین هدف دانشگاه چه بود و در چه زمانی فعالیت‌های علمی این دانشگاه گسترش پیدا کرد؟

گودرزی: رویکرد اسلامی در همه دروس در کنار آموزش های تئوری از اهداف مهم دانشگاه بود که از سال 1369 چند بخش دیگر مانند : مدیریت، حقوق‌،الهیات، معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات راه اندازی شد، البته توانمندی  به زبان عربی و زبان خارجی دو بخش دیگر بود که از ضروریات دانشگاه محسوب می‌شد به مجموعه رشته های تحصیلی اضافه شد اما این روند ادامه داشت تا اینکه در حال حاضر ما دارای 6 دانشکده، یک پردیس و مرکز زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه هستیم.

افزایش رشته و راه اندازی مرکز زبان های خارجی چقدر براساس نیاز دانشجویان بوده است؟

گودرزی: نکته خوبی را اشاره کردید در واقع می توانم بگویم بیشتر تغییر تحولات در دانشگاه در مرحله اول بر اساس نیازمندی دانشجویان و در مرحله بعد سیاست گذاری هیئت امناء است، درباره مرکز زبان خارجی ما به سوی گسترش  زبان ها گام برداشته ایم و امیدواریم بتوانیم زبان های دیگر را اضافه کنیم از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کنم که رشته ها ی تحصیلی بر اساس سلایق دانشجویان و نیازهای رشته‌ها انجام می‌شود.

 تفاوت دانشگاه امام صادق (ع) با دیگر دانشگاه‌ها در چیست؟

گودرزی: درباره تفاوت باید به برنامه درسی اشاره کنم که دانشجویان این دانشگاه دروس معارف اسلامی را می خوانند به این معنی که همه دانشجویان در رشته و دانشکده های مختلف دروسی مانند تفسیر ، فقه ، اصول ، فلسفه ، کلام ، تاریخ اسلام و مهدویت را می گذرانند و همچنین در رشته زبان خارجی و عربی در سطح مکالمه و نوشتار آموزش می بینند در واقع دانشجویان ما علاوه برگذراندن درس های تخصصی همانند دیگر دانشگاه ها در این دانشگاه که رویکرد اسلامی دارد یکسری رشته هایی که اشاره کردم را می خوانند البته ما پردیس خواهران هم داریم که مستقل بوده و فعالیت های خوبی دارند و تنها از نظر آموزشی و سیاستگذاری با ما ارتباط دارند.

* هدف دانشگاه تبدیل شدن به مرجعیت علمی است 

 از ویژگی های دانشگاه امام صادق (ع) بگویید.

گودرزی: مهم ترین ویژگی انگیزه موجود در دانشجویان ، اساتید و کارمندان است حجم زیادی از نیروهای ما کار کردن در دانشگاه را تکلیف و عبادت می دانند به این معنی که انگیزه ایمانی پر رنگ است در واقع به جای نظارت بیرونی، دانشجویان با کنترل درونی رفتار می کنند، از طرف دیگر باید بگویم در سال 1384 به دیدار رهبری رفتیم که ایشان تصویری که از دانشگاه دادند 2 نکته بود که اولین آن این بود که دانشگاه را پدیده ممتاز دانستند و خواستند با دیگر دانشگاه ها مقایسه نشود و دومین نکته ، تبدیل این دانشگاه به مرجعیت علمی است که در این راستا 12 راهبرد را در افق 10 ساله ابلاغ مسیر حرکت دانشگاه را ترسیم کردند.

بعد از ابلاغ راهبرد رهبری دانشگاه چه اقداماتی انجام داد؟

گودرزی:  اولین اقدام دانشگاه این بود که در مرحله اول متوجه بشویم این مرجع فعلی و متمایز بودن دانشگاه در چیست، از طرفی تعداد دانشجو نسبت به ظرفیت در مقطع دکتری کم است که در این رابطه ما در دانشگاه به سوی کمیت گرایی نرفتیم و کیفیت را افزایش دادیم اما اکنون زیرساخت های محتوای درسی، اداری و فیزیکی را آماده کردیم و اکنون در مسیر رسیدن به مرجعیت هستیم این در حالی است که دانشگاه امام صادق(ع) در راستای الگوی مدیریت دانشگاه های اسلامی اقدام به الگو سازی کرده است تا بتواند «رویکرد علوم اسلامی» را در کنار آموزش های نظری در بین مراکز علمی و دانشگاه های داخل و همچنین در عرصه بین المللی با حضور منسجم تر بشناساند.

*در فضای رقابت علمی جایگاه دانشگاه مشخص شد 

 با توجه به اینکه گفتید این دانشگاه در سال های اخیر به سمت کمیت گرایی نرفته و کیفیت آموزشی را افزایش داده اکنون نتیجه مطلوب را کسب کرده است؟

گودرزی: دانشگاه امام صادق (ع) از سال تاسیس به دلیل بحث‌های اسلامی و تئوری آموزشی مورد اقبال دانشگاه های داخلی قرار نگرفت اما پس از گذشت زمان در سال های 1368و 1369بیشترین آمار قبولی و اعزام مقطع دکتری را  به خارج در رشته هایی مثل علوم اقتصاد و علوم سیاسی با 100 درصد قبولی را کسب کردیم که با این اتفاق در فضای رقابت علمی جایگاه ما مشخص شد از طرفی از همان زمان ارتباط با دانشگاه های خارجی تا کنون وجود دارد.

 چرا دانشگاه امام صادق (ع) جذب دانشجوی خارجی ندارد؟

گودرزی: علت نگرفتن دانشجوی خارجی طولانی بودن دوره آموزشی است به طور مثال در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته مدت تحصیل تا 7 سال طول می کشد زیرا حجم واحدهای معارف اسلامی زیاد است و تحقیقات هم در کنار آموزش تئوری دارندۀ در واقع مدل تربیتی خاصی داریم.

آیا برنامه ای برای جذب دانشجوی خارجی در سال جاری و سال آینده دارید؟

گودرزی: بله ، با توجه به رویکرد دانشگاه در حوزه علوم اسلامی در حال تبدیل دوره های مختلف آموزشی مقطع کارشناسی ارشد به دوره  فشرده در مدت زمان 2 سال هستیم که اکنون در حال برنامه ریزی بوده تا سال آینده انجام دهیم از طرف دیگر مقطع دکتری نسبت به کارشناسی ارشد دوره‌های آموزشی کوتاه تر است که برای جذب دانشجوی خارجی در حوزه علوم اسلامی چه در داخل و چه در خارج  از کشور حرکت کرده ایم به طوری که اکنون در حال طراحی و برنامه ریزی هستیم.

*راه اندازی دوره تخصصی فضای مجازی

دانشگاه در زمینه نرم افزارهای جدید و به روز رسانی اطلاعات فعالیتی دارد؟

گودرزی: بله ، یکی دیگر از اقدامات دانشگاه راه اندازی دوره تخصصی فضای مجازی است که در مرحله طراحی و برنامه ریزی قرار دارد. دانشگاه امام صادق (ع) پس از ایجاد زیر ساخت، تامین امکانات نرم افزاری و فضای فیزیکی اکنون به ظرفیتی رسیده  است تا بتواند جهش علمی کند.

*ماموریت دانشگاه در سال جاری تبیین شعار رونق تولید است

 آیا فعالیتی برای شعار سال دارید؟

گودرزی: بله، ماموریت دانشگاه در سال جاری تبیین شعار رونق تولید است و نقش خاصی در گفتمان سازی تولید و رونق دارد به طوری که به مقوله " فرهنگ تولید" می پردازد از طرفی به مجموعه دولت و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در حل مسائل کمک می کنیم به طور مثال اگر در اشتغال گره و مشکل وجود دارد دانشکده اقتصاد بخشی از توانایی خود را به رفع این مسئله برده و راهکار ارائه می کند یا در صنایع کوچک اگر با مسائل حقوقی مشکل داریم دانشکده حقوق ما وارد میدان می شود.

به عنوان یک استاد دانشگاه پیشنهادی برای تحقق "رونق تولید" در کشور دارید؟

گودرزی: بله، به عقیده من رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از ماموریت های انقلاب اسلامی بوده و باید این شعارها نه تنها برای یکسال بلکه همیشه برای حفظ منافع و اقتصاد کشور به آنها پرداخته شود در واقع برای تحقق جمله "آتش به اختیار" مقام معظم رهبری  باید به اشتغال های صنایع کوچک پرداخته شوددر قالب اردوی مدیریت جهادی باید از تولید حمایت کرد.ما در دانشگاه امام صادق(ع) به سمت استفاده از تولیدات داخلی و کاهش هزینه حرکت کرده‌ایم.

* نمره 17 به دانشگاه می دهم

 به عملکرد فعالیت‌های مختلف دانشگاه چه نمره ای می دهید؟ 

گودرزی: سوال سختی است اما واقع بینانه و با در نظر گرفتن همه جوانب و فعالیت مختلف علمی نمره 17 به دانشگاه می دهم چون دانشگاه به عنوان یک عنصر پویا در حال حرکت و پیشرفت است اگر محدودیت هایی که امروز به دلیل مشکلات اقتصادی وجود دارد کم شود و همه دانشگاه ها مثل زمان انقلاب که به صورت ایمانی کار می کردند کار کنند شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود در واقع باید بگویم مدیریت جایی کارآمد است که در شرایط بد بتوان مدیریت کرد.

با توجه به کمبود بودجه در کشور، شما چگونه هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنید؟

گودرزی: دانشگاه امام صادق(ع) 3 راهکار را برای مدیریت هزینه های مختلف از جمله فعالیت های بین المللی بکار بسته است اولین گام این است که هوشمندانه با طراحی و برنامه ریزی برای بهینه مصرف کردن  وارد عرصه بین الملل شدیم و شتاب زده وارد عمل نشده و سعی کردیم جایی قدم بگذاریم که ماموریت دانشگاه به صورت 100 درصدی انجام شود.دومین گام ما استفاده از افراد خیر است که با نظارت هیئت امناء  در زمینه وقف علم به جزء مسائل مالی به دنبال مشارکت هستیم  اما سومین گام ما استفاده از ظرفیت های دانشگاه های دیگر است به طوری که برای کاهش هزینه با دانشگاه هایی که با ماموریت ما در قالب علوم اسلامی و انقلاب اسلامی همسو هستندهمکاری می کنیم که می توان به جامع المصطفی، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس اشاره کرد که تفاهم نامه اولیه بسته ایم.

* مطالعات میان رشته ای سنت این دانشگاه است 

آیا دانشگاه امام صادق(ع) طرح پایش دارد؟

گودرزی: بله ، مطالعات میان رشته ای سنت این دانشگاه است که ما در این رابطه بخصوص در حوزه مدیریت صنعتی و رسانه عملکرد خوبی داریم در واقع مطالعات میان رشته ای در مرز دانش آکادمیک و کاربردی قرار می گیرندکه به نوعی آینده پژوهی است. از طرفی باید بگویم رشته هایی مانند اقتصاد مقاومتی،انرژی،نفت،گاز یا رشته فرهنگ و ارتباطات و مدیریت دولتی این دانشگاه از نظر محتوایی کاملا با دیگر دانشگاه ها متفاوت است.

با توجه به اضافه شدن رشته هایی با رویکرد اسلامی به دروس مختلف ،میزان ساعت آموزشی تان چقدر است؟ 

گودرزی: تفاوت چندانی ندارد در 4 ترم اول یا همان 2 سال آغاز تحصیل میانگین ساعت آموزشی ما 18 ساعت است که هرچقدر ترم ها بالاتر می رود حجم ساعت کم می شوداین در حالی است که دانشجویان ما به طور خودجوش کلاس های حل مسئله و مباحثه برگزار می کنند از طرفی باید بگویم هر سال در ماه مبارک رمضان بسیاری از دانشجویان ما از افطار تا سحر کلاس فوق العاده برای خودشان اجرا می کنند البته باید بگویم در ماه های عادی نیز سالن های کلاس های ما تا 12 هر شب برای جلسات مباحثه باز است.

* برگزاری مدارس تابستانی در دوره های فشرده 2 هفته ای

 آیا در فصل تابستان برنامه ای برای دانشجویان دارید؟ 

گودرزی: بله، دانشگاه امام صادق(ع) در ایام تعطیلات مدارس تابستانی را در دوره های فشرده 2 هفته ای با موضوعات مختلف مانند حکمرانی، ارتباطات ، صنعت ، اشتغال، انرژی و زبان انگلیسی برگزار می کند.

گفت‌وگوی ما با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) به پایان رسید اما قبل از خداحافظی وی از روی میزش نامه ای به ما نشان داد که یکی از اساتید برایش نوشته بود. مضمون نامه جالب بود. استاد دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به گودرزی نوشته بود « لطفا ساعات اضافی تدریس اینجانب دلبخواه بوده و برای آن دستمزد درنظر نگیرید.» گودرزی در حمایت از نویسنده نامه گفت: بیشتر اساتید ما چنین روحیه اخلاقی و با عشق و در قالب جهادگر فعالیت می‌کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top