تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/30 - 09:55
کد خبر: 320740

در گفت‌وگو با فعال داشجویی پیرامون تحریم‌های نفتی مطرح شد؛

حل چالش منابع مالی ساخت پالایشگاه‌ها از طریق سیل نقدینگی کشور

چندی پیش مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف شد تا ظرفیت پالایشگاه ها از طریق سرمایه های مردمی و تنفس خوراک تا سقف دو میلیون بشکه در روز برساند، طرحی که گفته می شود می تواند وابستگی ایران به نفت و در نتیجه آسیب پذیری آن در برابر تحریم ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف شد تا ظرفیت پالایشگاه ها از طریق سرمایه های مردمی و تنفس خوراک تا سقف دو میلیون بشکه در روز برساند. این موضوع به عنوان یک راه حل برای عبور از تحریم ها و البته اشتغال زایی و مهار نقدینگی در کشور نیز مطرح شده است.

سید احسان حسینی، فعال دانشجویی در گفت و گویی با «خبرنامه دانشجویان ایران» به اهمیت این مصوبه پرداخت و گفت: به علت وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در زمان تحریم ها با مشکل فروش نفت و کسری بودجه مواجه می شویم. مثلا برای امسال بودجه به گونه بسته شده است که بتوانیم 1.5 میلیون بشکه نفت در روز و با قیمتی در حدود 54 دلار بفروشیم. در حال حاضر و بر طبق آماری که اوپک منتشر کرده ما حدود 500 هزار و با قیمت حدود 60 دلار به فروش می رسانیم که از لحاظ قیمتی تقریبا همان چیزی بود که در بودجه به آن ذکر شده است بود اما حجم فروش ما نسبت به آن چیزی که در بودجه آمده یک سوم شده است.

بیشتر بخوانید// دور زدن تحریم های نفتی با سیل نقدینگی کشور

حسینی ادامه داد: یکی از راه ها برای خنثی شدن تحریم ها عبور از خام فروشی نفت است، در این روند بایستی پالایشگاه تاسیس کنیم و به جای خام فروشی نفت، آن را به پالایشگاه ها تزریق کنیم و به جای آن فرآورده های پالایشگاهی را صادر کنیم. این امر چندین مزیت دارد، اولین مزیت این است که صادرات فراورده های نفتی بسیار راحت تر از نفت خام است. از طرفی دیگر حجم فرآورده های نفتی کوچکتر و تراکنش های بانکی آن کمتر از صادرات نفت خام است و همین موضوع باعث تا تحریم پذیری فرآورده های نفتی  بسیار سخت تر از نفت خام می باشد. کما اینکه در حال حاضر آمریکا پتروشیمی و پالایشگاه ما را تحریم کرده است، ما همچنان فرآورده های خود را به فروش می رسانیم ولی این را با صادرات نفت مقایسه کنیم که از 2.5 میلیون بشکه نفت در روز به زیر 5000 هزار بشکه در روز رسیده که نشانگر این است که تحریم ها بر فروش نفت خام اثرگذار است اما بر فروش فرآورده های نفتی اثر گذار نبوده است.

بیشتر بخوانید// پتروپالایشگاه‌ها راهی برای عبور از تحریم‌ها

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: بزرگترین چالش ساخت پالایشگاه تامین مالی آن است که می توان این سرمایه اولیه را از طریق منابع مالی مردمی از طریق مشوق های اقتصادی تامین کرد. مردمی که تمایل دارند سرمایه خود را وارد این وزه کنند، می توانند با سود سالانه 40 درصد، بعد از 4 الی 5 سال، اصل و سود 40 درصد خود را دریافت نمایند و همچنان به اندازه سرمایه اولیه خود سهامدار باقی بمانند و سود سالانه دریافت کنند. این شوق اقتصادی مطلوبی است و امیدواریم که بتوانیم با حرکت نقدینگی کشور از بازارهای غیر مولد مانند سکه، طلا و ارز به سمت ساخت پالایشگاه، سیل نقدینگی را محار کنیم و علاوه بر آن بتوانیم تحریم های نفتی را خنثی کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top