تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/31 - 10:07
کد خبر: 320880

محور پژوهشهای دانشگاه آزاد در ۱۹ استان مشخص شد

در قالب «طرح پایش» دانشگاه آزاد تاکنون ۱۹ استان کشور برای تبدیل شدن به قطب‌های علمی تعیین تکلیف شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، از آنجا که به گفته مسئولان دانشگاه آزاد «تبدیل دانشگاه آزاد به سازمان حل مساله» یکی از محوری‌ترین و مهمترین اهداف دانشگاه آزاد به شمار می‌رود، این دانشگاه از سال گذشته اجرای طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی) را به عنوان طرحی پیشران در حل مشکلات و چالش‌های کشور در دستور کار خود قرار داد.

«نظام پایش» به دنبال توسعه پایدار، تحقیق و شناسایی و رفع چالش‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، نوآوری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با استفاده از پتانسیل اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

سال گذشته به صورت رسمی از «سامانه پایش آزاد» رونمایی شد و بنا به گفته مسئولان دانشگاه به واسطه ایجاد این سامانه، از این پس مباحث مربوط به پایان نامه‌ها منظم و ساماندهی می‌شود و اساتید بر روی پایان نامه‌ها نظارت بیشتری خواهند داشت که به طور مثال آیا موضوعی که دانشجو بر روی آن کار می‌کند، منجر به حل مسائل کشور خواهد شد یا خیر. همچنین یکی از مزیت‌های مهم این سامانه، جلوگیری از پایان نامه فروشی و کپی کاری عنوان شده، چرا که یکی از کارکردهای آن ثبت و مستندسازی پایان نامه‌ها به شمار می‌رود.

آنطور که مسئولان این دانشگاه می‌گویند قرار است در آینده‌ای نزدیک یک تالار گفتگو نیز به این سامانه اضافه شود تا مراودات دانشجویان و اساتید در این تالار انجام شود و از طرفی دیگر این امکان به وجود خواهد آمد که صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف در کنار اساتید دانشگاهی به‌عنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.

دانشگاه آزاد با طراحی نظام پایش در نظر دارد چالش‌های کشور را به موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان تبدیل کند و دانشجویان موظف خواهند بود که موضوعات را از سامانه پایش استخراج کنند.

در همین رابطه بابک نگاهداری، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار مهر می‌گوید: از مهرماه سال جاری پایان نامه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بر اساس طرح پایش و موضوعات مندرج در آن تعریف می‌شود.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که این طرح هم اکنون به صورت اختیاری در دانشگاه آزاد اجرا می‌شود اما از مهرماه الزامی خواهد بود.

نگاهداری با بیان این مطلب که در این طرح ۴۰ محور موضوعی تعیین شده که از دل این محورها، ۱۰ هزار موضوع اصلی استخراج می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد موضوعات علمی هر یک از استان‌ها را مبتنی بر «اقتصاد شهری و منطقه‌ای» همان استان طراحی می‌کند. در این طراحی‌ها بنا داریم با توجه به مزیت‌ها، قابلیت‌ها و پیشینه یک صنعت و تولید و نظایر آن در هر استان، برنامه‌های علمی پایش را بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و اقتصاد شهری اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ادامه داد: در نظر داریم با تغییر رویکرد مبتنی بر علاقه پژوهشگر به رویکرد تلفیقی، علاوه بر آنکه نیاز کشور مبنای انتخاب موضوع پایان نامه دانشجویان باشد، به علایق پژوهشگران در انتخاب موضوعات نیز توجه شود. در نهایت هدف ما این است که هر دو مؤلفه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برنامه علمی ۱۹ استان که در نهایت قرار است آن را به یک قطب علمی در یک حوزه خاص تبدیل کند، طراحی شده است، تصریح کرد: محیط زیست، گردشگری، تربیت بدنی، اعتیاد، کشاورزی، معادن و… از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

در جدول زیر نام استان و شهرستان‌هایی که قرار است به قطب علمی-اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شوند، قرار داده شده است.

نگاهداری با بیان این مطلب که در این سامانه هر استان پیشگام یک موضوع می‌شود، اما اساتید و دانشجویان از تمام کشور می‌توانند آن موضوع را انتخاب کنند، افزود: تاکنون موضوعات محوری ۱۹ استان مشخص شده اما برای ۳۱ استان برنامه داریم که موضوعاتِ استان‌های باقی مانده در حال بررسی است و تا دو سه ماه آینده قطعی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در توضیحات تکمیلی خود درباره طرح پایش نیز گفت: از این پس تأسیس رشته‌های جدید، تعریف پایان نامه‌ها، راه اندازی مراکز تحقیقاتی، ایجاد مدارس مهارتی بر اساس برنامه پایش انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پایش یک برنامه علمی و پویا و تمام نشدنی است، گفت: این برنامه در مقاطع زمانی مختلف قابلیت به‌روزرسانی دارد که این به روز رسانی بر عهده پژوهشگاه گذاشته است.

در صورتی برنامه دانشگاه آزاد در قالب طرح پایش آنطور که وعده داده شده محقق شود، دانش آموختگان دانشگاهی به سمت حل مسائل مردم سوق داده خواهند شد و از طرفی نظام پایان نامه‌های دانشجویی در این دانشگاه نیز سامانمند شده و لزوم استخراج موضوعات از دل طرح پایش، پایان نامه‌ها را به سمت محصول محور شدن و تولید فناوری سوق خواهد داد.

اجرای درست این طرح در کنار درایت علمی و تحقیقاتی، نه تنها می‌تواند متضمن پویایی صنعت در استان‌ها ی مختلف کشور باشد، بلکه ارتباط بین پژوهش‌های دانشگاهی، صنعت و فناوری را منسجم‌تر از قبل خواهد کرد و در نهایت برای این طرح زمانی می‌توان چشم انداز خوبی متصور شد که این برنامه در تمام واحدها سازماندهی شده و عملیاتی به جلو حرکت کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top