تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/31 - 08:02
کد خبر: 320889

بیانیه جمعی از دانشجویان دکتری پیرامون کاهش ظرفیت فرصت مطالعاتی وزارت علوم؛

وضعیت دانشجویان فرصت مطالعاتی را تعیین تکلیف کنید

کنون موضوعی که دانشجویان متقاضی فرصت مطالعاتی در سال جاری با آن دست به گریبان اند کاهش شدید ظرفیت فرصت مطالعاتی تا یک پنجم و همچنین تاخیرهایی از جانب تصمیم گیران که فرصتها و سرمایه های اندک دانشجویانی را که طبق همین ظرفیت محدود قول مساعدت داده اند را تباه و برنامه ریزی های آنها را از بین می برند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که دانشجویان دکتری که قصد استفاده از فرصت مطالعاتی را دارند به خاطر افزایش هزینه های ارزی با مشکلاتی از جمله تامین مالی آن رو برو هستند، از طرفی وزارت علوم نیز به دلیل همین ارزی ظرفیت استفاده از فرصت مطالعاتی را کاهش داده است. مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در همین مورد گفته است: نیز از ابتدای سال شرایط تامین اعتبار در بخش ریالی و ارز خیلی مناسب نبوده و همین سهمیه هایی هم که توزیع شده به صورت تدریجی بوده است و هر گونه شیب سریع برای امسال کار درستی نخواهد بود و ممکن است بعدها در تامین اعتبار آن مشکل ایجاد شود.

همین امر باعث شد تا امروز جمعی از دانشجویان دکتری در اعتراض به تصمیم دولت پیرامون کاهش ظرفیت فرصت مطالعاتی و همچنین کاهش کمک های دولتی برای برگزاری چنین دوره هایی تجمعی در برابر سازمان امور دانشجویان برگزار کردند، این دانشجویان در پایان بیانیه ای را منتشر کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است:
فرصت مطالعاتی عرصه ای است که دانشجویان دکتری می توانند با کشورهای توسعه یافته تبادل دانش کرده و از مواد و تجهیزات پیشرفته ی آنها برای پیشبرد پایان نامه های خویش استفاده کنند. اهمیت این موضوع برای برنامه ریزان کشور تا جایی بوده است که در برنامه‌ی ششم توسعه (بخش 12، ماده‌ی 64) بر لزوم «گسترش همکاری و تعاملات فعال بین‌المللی» و نیز «تسهیل تعاملات ارزی و تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان» تأکیده گردیده است. این تعامل تا قبل از سال 97 به این شکل بود که ۶۵ درصد هزینه های مرتبط با این دوره توسط وزارت علوم به صورت ارزی و بلاعوض پرداخت می شد و مابقی آن یعنی 35 درصد را دانشجو می توانست با خرید ارز به نرخ دولتی تامین کند. همچنین دولت مبلغی را جهت تهیه ی بلیط و بیمه پرداخت می کرد. اما در سال 97 همزمان با بالا رفتن قیمت ارز مقرر گردید که دولت تنها 65 درصد از آن 65 درصد که قبلاً پرداخت می کرد را متقبل شود و مابقی نیز به صورت ارز نیمایی توسط دانشجو تهیه گردد. همچنین پرداخت هزینه ی بلیط و بیمه نیز به کلی منتفی گردید.

پس از اینکه قیمت ارز کاهش نسبی داشت، شرایط برای مدتی به حالت قبلی بازگشت و دولت نیز مابه التفاوت هزینه را برای کسانی که عازم شده بودند پرداخت کرد. ولی اکنون موضوعی که دانشجویان متقاضی فرصت مطالعاتی در سال جاری با آن دست به گریبان اند کاهش شدید ظرفیت فرصت مطالعاتی تا یک پنجم و همچنین تاخیرهایی از جانب تصمیم گیران که فرصتها و سرمایه های اندک دانشجویانی را که طبق همین ظرفیت محدود قول مساعدت داده اند را تباه و برنامه ریزی های آنها را از بین می برند. تاکنون در رابطه با این موضوع دانشجویان پیگیری هایی را صورت داده اند که ره به جایی نبرد. اکنون عمده مطالبات دانشجویان دکتری در این تجمع شامل موارد زیر است:

1- افزایش ظرفیت فرصت مطالعاتی خارج از کشور و اعلام قطعی و سریع ظرفیت‌های نیمه دوم سال ۱۳۹۸.
2- تعیین تکلیف دانشجویانی که نامه حمایت دریافت نموده و اقدام به تهیه ویزا و بلیط سفر کرده‌اند.
3-صدور نامه حمایت دانشجویانی که پرونده آنها در سازمان بررسی و تایید شده و یا مدارک آنها از دانشگاه ارسال گشته و در دست بررسی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top