تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/31 - 12:53
کد خبر: 320909

نوشیدنی‌هایی برای رفع سریع گرمازدگی

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برای برطرف کردن کم آبی بدن مخلوط آب خنک با کمی نمک، آب میوه‌های خنک و آبدار مثل هندوانه، طالبی و خیار و دوغ‌های کم نمک خنک مصرف شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص گرمازدگی مشکل شایع روزهای گرم تابستان گفت: گرمازدگی  یک بیماری مرتبط با گرما است که می‌تواند در شرایطی که فرد در معرض درجه حرارت بالا قرار گیرد رخ دهد. در واقع در این شرایط توانایی بدن برای مقابله با گرما و تنظیم حرارت بدن دچار اختلال و دمای درون بدن افزایش می‌یابد و فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

وی ادامه داد: شدت گرمازدگی می‌تواند از خفیف تا شدید باشد اما باید توجه داشت که گرمازدگی را باید جدی گرفت چرا که عدم مداخله در زمان مناسب می‌تواند به مغز و ارگان‌های حیاتی آسیب بزند و حتی باعث مرگ شود. فردی که دچار این عارضه می‌شود علائمی شایعی همچون گیجی، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق وگرفتگی عضلانی و تپش قلب شدید دارد.

دولتی با بیان اینکه گرمازدگی اغلب با کم شدن آب  بدن همراه است اظهار داشت: وقتی فردی دچار گرما زدگی می‌شود در ابتدا باید در یک مکان با تهویه خنک قرار گیرد و حجم لباس‌هایش را کم کند و دوش آب ولرم یا خنک بگیرد.

وی افزود: باید توجه داشت به دلیل اینکه در زمان تعریق مقداری از الکترولیت‌های مهم و ضروری بدن از جمله پتاسیم و سدیم دفع و تعادل این الکترولیت ها دچار مشکل می‌شود، برای برگشت این تعادل و برطرف کردن کم آبی بدن مخلوط آب خنک با کمی نمک، آب میوه‌های خنک و آبدار مثل هندوانه، طالبی و خیار و دوغ‌های کم نمک خنک مصرف شود.

دولتی تصریح کرد: شربت‌های خانگی سنتی مثل مخلوط خاکشیر و تخم شربتی با کمی آبلیمو و شکر نیز می‌تواند در بهبود فرد موثر باشد البته به تدریج و آهستگی مایعات را میل کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید. همچنین یک سری نوشیدنی های ورزشی در سوپر مارکت‌ها  نیز در دسترس هستند که به دلیل دارا بودن الکترولیت‌ها همراه با مصرف مایعات خنک می‌توانند مفید باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top