تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/02 - 09:09
کد خبر: 321204

آشنایی با رشته‌‌ی مهندسی برق

نزدیک شدن به ایام اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۸ و دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته باعث شد تا برخی از رشته‌های دانشگاهی مطرح و آینده‌ساز را معرفی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

مهندسی برق، رشته‌ای مختص داوطلبان کنکور ریاضی است که معمولا اگر خواهان تحصیل در برترین دانشگاه‌های کشور باشید با هررتبه‌ای نمی‌توانید سمتش روید و تلاش زیادی می‌طلبد. دانشگاه صنعتی شریف یکی از برترین دانشگاه‌های کشور است که معمولا برای رشته مهندسی برق مناسب و توانمند محسوب می‌شود.

ویژگی‌های رشته محبوب و پرتقاضای مهندسی برق چیست؟
فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال و نیز پردازش سریع‌تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین زمینه‌های مهندسی و صنعت تبدیل کرده‌است.

درواقع مهندسی برق به مطالعه و کاربرد‌های مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازد. می‌توان مهندسی برق را به دو قسمت عمده تقسیم کرد: بررسی و طراحی سیستم‌های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی؛ یا بررسی و طراحی سیستم‌های الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات، نظیر رایانه‌ها، سامانه‌های مخابراتی، مدار‌های مجتمع، رادار‌ها و نظایر آن. به بیان دیگر، مهندسان برق از الکتریسیته یا برای انتقال انرژی یا برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند.

دانشجویان رشته برق از تبحر خاصی در مسایل مربوط سخت افزار کامپیوتر بهره‌مند هستند. بدین رو کسانی که به سخت افزار کامپیوتر علاقه‌مند هستند، می‌توانند با انتخاب دروس اختیاری خود (ضمن تحصیل در رشته برق)، با این حوزه نیز آشنا گردند.

رشته برق در مقطع کارشناسی به چهار گرایش؛ مخابرات (با هدف تربیت کارشناسانی متخصص در زمینه‌های شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره‌برداری، تجزیه و تحلیل و طراحی‌سیستم‌های مخابراتی)، کنترل (آشنایی دانشجویان با چگونگی تحلیل و مدلسازی سیستم‌های پویا و معرفی اصول طراحی و نحوه استفاده از سیستم‌های کنترل خودکار)، قدرت و الکترونیک (با هدف تربیت کارشناسانی در زمینه شناخت نحوه عملکرد، چگونگی نگهداری بهره‌برداری، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های الکترونیکی در واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی کشور است) تقسیم می‌شود.

دانشجویان در ابتدا بدون تعیین گرایش و همگی تحت عنوان رشته برق به تحصیل می‌پردازند. متقاصیان هر گرایش پس از گذراندن دروس پایه و اصلی، با توجه به معدل دروس گذرانده شده و ظرفیت و توان علمی هر دانشکده به انتخاب گرایش می‌پردازند.

بازار کار رشته مهندسی برق چگونه است؟
گر چه رشته برق به گرایش‌هایی تقسیم شده که دانشجو حداکثر در یک زمینه تخصص می‌یابد، اما برنامه‌های آموزشی طوری تدوین شده که دانشجو را برای کار در هر چهار گرایش آماده می‌کند و دانشجویان می‌توانند با قدری مطالعه بیشتر در گرایش‌های دیگر نیز به کار بپردازند.

فارغ‌التحصیلان گرایش الکترونیک می‌توانند در وزارت صنایع، کارخانجات تابع آن، مراکز تحقیقات نظامی، صنایع هواپیمایی و دیگر مراکز مرتبط جذب بازار کار شوند.

فارغ‌التحصیلان گرایش قدرت می‌توانند در وزارت نیرو، کارخانجات صنعتی، واحد‌های تولیدی بزرگ، نظارت در کارگا‌ه‌های موتور پیچی و ساخت الکتروموتور‌های مختلف و تابلو‌های صنعتی، نظارت در سیم‌کشی و طراحی سیستم برقی ساختمان‌های بزرگ جذب شوند.

تقریباً تمامی صنایع مرتبط با برق در نیرو‌های استخدامی خود از فارغ التحصیلان گرایش کنترل استفاده می‌کنند.

شرکت‌های مخابرات، بخش‌های خصوصی فعال در زمینه تلفن همراه، صنایع نظامی و هواپیما‌یی، صدا و سیما از جمله مراکز پذیرای فارغ التحصیلان گرایش مخابرات هستند.

بازار کار رشته برق وسعتی به اندازه تمام وسائل برق دارد و این یک شوخی نیست. کافیست قدری با انگیزه و توانمند باشید تا بتوانید در این حوزه کار کرده یا حتی با ایده آفرینی، برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویانی همچون خود اشتغالزایی ایجاد کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top