تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/02 - 10:34
کد خبر: 321219

عملکرد غفاری در معاونت فرهنگی وزارت علوم قابل دفاع نیست

دبیر دفتر تحکیم وحدت: عملکرد یک سال اخیر معاونت فرهنگی وزارت علوم را اگر بررسی کنیم، متوجه عملکرد غیر قابل دفاع این معاونت در سطح دانشگاه‌ها می‌شویم که عمدتاً با رکود و بی‌برنامگی همراه بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛  علی دهقان دبیر  اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص وضعیت عملکرد وزارت علوم و معاونت فرهنگی آن در سال تحصیلی گذشته گفت: دانشگاه‌ها عمدتاً زیر نظر دو وزارتخانه‌ی علوم و بهداشت مدیریت می‌شوند و در بین این دو وزارتخانه وزارت علوم از اثرگذاری بالاتری در فضای علمی و آکادمیک برخوردار است .

وی افزود: در ساختار مدیریتی وزارت علوم مهم‌ترین معاونت آن جهت مدیریت و ساماندهی فضای علمی و دانشگاهی معاونت فرهنگی و اجتماعی آن است؛ عملکرد یک سال اخیر معاونت فرهنگی  وزارت علوم را  اگر بررسی کنیم، متوجه عملکرد غیر قابل دفاع این معاونت در سطح دانشگاه‌ها می‌شویم که عمدتاً با رکود و بی‌برنامگی همراه بوده است. این شیوه عملکرد به عدم مدیریت صحیح شخص وزیر علوم و معاون فرهنگی آن باز می‌گردد.

دهقان گفت: با توجه به آزادی عملی که دکتر غلامی وزیر علوم به آقای غفاری معاون فرهنگی این وزارتخانه داده است، سطح توقع از نحوه عملکردشان بالاتر رفته بود ولی برآیند عملکرد یک سال اخیر ایشان حاکی از بی‌برنامگی، رخوت در فضای دانشگاهی و عدم ارتباط با قشر دانشجو است.

وی به عنوان مثال اشاره کرد که در خصوص مسئله زمین‌های ده‌ ونک دانشگاه الزهرا با آن که وزارت علوم به صورت مستقیم درگیر این مسئله بود، سیاست مناسبی را در پیش نگرفته و با عملکرد خنثی مسئله‌ای که به یک دغدغه اجتماعی در سطح جامعه تبدیل شده بود را نتوانست به خوبی مدیریت کند.

دهقان ادامه داد: مدیران فرهنگی وزارت علوم که عمدتا از اساتید و اعضای هیات علمی علوم اجتماعی محسوب می‌شوند توانایی مدیریت صحیح وقایع اجتماعی و فرهنگی دانشگاه و مسائلی که در ارتباط با جامعه و دانشگاه است را ندارند؛ مانند مسئله ده ونک دانشگاه الزهرا و یا طرح توسعه دانشگاه تهران که موجب اعتراض جمعی از مردم در خصوص این مسئله شد.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد که؛ یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در یک سال اخیر رخ داد و معاونت فرهنگی وزارت علوم عملکرد ضعیفی را در قبال آن صورت داده است به برگزاری انتخابات و جشنواره نشریات باز می‌گردد که مسئولیت این ضعف مدیریتی به شخص دکتر غفاری و مهندس عسگری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم باز می‌گردد.

وی افزود: نکته قابل توجه اینکه در روند مدیریتی دکتر غفاری لازم به ذکر است به عدم استقلال فکری ایشان در حوزه تصمیمات و مدیریت باز می‌گردد. این عدم استقلال باعث می‌شود که با نفوذ و تاثیرگذاری جمعی از افراد به نفع قشری منفعت طلب اقداماتی صورت پذیرد.

این فعال دانشجویی گفت: معاونت فرهنگی نشان داده است که قدرت مدیریت یک انتخابات نشریاتی در سطح کشور را ندارد چه برسد به این که یک سیاست دقیق و برنامه کلی داشته باشد جهت مدیریت درست که طبق یک راهبردِ هدفمند که برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت این معاونت را در یک سال مشخص کند.

دهقان در ادامه گفت: ارتباط معاونت فرهنگی با بدنه دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی بسیار محدود است که عدم نقش‌آفرینی در روند فعالیت‌ها و حمایت نکردن از دانشجویان تا شفاف نکردن بودجه جهت فعالیت از جمله عیوب ساختاری و اجرایی معاونت فرهنگی است، البته لازم به ذکر است که مقوله‌ی فرهنگ در سطح وزارت علوم جز کم اهمیت‌ ترین امور تلقی می‌شود و به تبع آن در امور و فعالیت‌های این وزارتخانه متاسفانه وضعیت نابسامان معاونت فرهنگی اهمیت چندانی را شامل نیست.

وی افزود: با وجود وضعیت نامطلوبی که در ساختار معاونت فرهنگی است شاهد آن هستیم که نزدیک به دو سال گذشته یک تعدیل نیروی گسترده‌ای صورت گرفته در واحدهای مختلف این معاونت که باعث کاهش کارآمدی حداقلی آن نیز شده‌است که این امر بعضا ناشی از سیاست زدگی برخی از مسئولین این وزارتخانه است.

دهقان گفت: همانطور که اشاره کرده بودم شفافیت در ساختار وزارت علوم و همچنین معاونت فرهنگی وجود ندارد و عمدتاً مسئولین در واکنش به عدم تزریق بودجه مصوب به دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی به عدم واریز کامل بودجه توسط سازمان برنامه ریزی بودجه کشور شکایت می‌کنند. این در حالی است که با وجود کاهش بودجه مناسب به این وزارتخانه و تزریق آن به بدنه مدیریتی وزارت علوم توسط دولت، وزارت علوم پتانسیلی درآمدزایی در سطح صنعت را در شاخه‌های متفاوت و متنوع دارا است که می‌تواند درآمد مناسبی برای این وزارتخانه را به ارمغان بیاورد و ارتباط صنعت و دانشگاه را نیز سامان ببخشد که متاسفانه این امر جزء مغفول مانده ترین امور در وزارتخانه است.

دهقان افزود: در آخر لازم به یادآوری است که شاکله‌ی اداری وزارت علوم از ارتباط صحیح با دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی دریغ کرده و بعضا نیز گزینشی عمل می‌کند و به دلیل این امر و نداشتن راهبرد مناسب و دقیق سطح رضایت دانشجویان را کاهش داده و در صورتی می‌تواند از رضایتمندی آنها برخوردار شود که توقعات را برآورده کرده و به نسبت امور دانشگاه و دانشجویان حساس و دقیق عمل کند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت باتوجه به عملکرد نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت:  به صورت عمده در سال‌های گذشته نهاد نمابندگی رهبری رویکرد مثبتی را داشته و ارتباط نسبتا مناسبی را نیز با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برقرار کرده است. ولی در وضعیتی که وزارت علوم رویکرد بی‌عملی را در پیش دارد سخت است بتوان به خوبی در این شرایط عملکرد مثبتی را ارائه داد ولی با انتصابات و جوانگرایی که در ساختار مدیران این نهاد در دانشگاه‌ها و نهاد مرکزی صورت گرفته است سطح توقع دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز بالا رفته است.

وی افزود: اگر بخواهیم در یک سال گذشته عملکرد نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها را بررسی کنیم برآیند مثبتی را شاهد نخواهیم بود و با توجه به  بالا بودن سطح توقع از حجت الاسلام رستمی و معاونین ایشان ، رویکرد رو به رشدی به نسبت به سال‌های گذشته از نهاد رهبری شاهد نبوده‌ایم و امید است که در ادامه با رشد نیز همراه باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top