تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/02 - 13:20
کد خبر: 321252

دگرگونی در ساختار اداری دانشگاه‌ها دلیل توقف توسعه رشته‌ها

قائم مقام وزیر علوم گفت: سیاست ما در دوره گذار سیاست انقباضی است؛ چرا که شاهد بیکاری فارغ التحصیلان به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، عبدالرضا باقری امروز در مراسم تکریم علی خاکی صدیق و معارفه فرهاد یکه یزدان دوست به عنوان سرپرست دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: در ۴ سال گذشته که بیشترین تماس را با رؤسای دانشگاه‌ها داشته ام، شاهد تلاش‌های بی دریغ دکتر خاکی صدیق در راستای برنامه ریزی و فعالیت‌های جدید در عرصه‌های علمی بین الملی بودم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های علمی در کنار خصوصیات بارز اخلاقی از مهمترین خصوصیات دکتر خاکی صدیق است، افزود: چندین ماه تلاش کردیم تا نظر ایشان را برای پذیرفتن مسؤلیت معاونت آموزشی وزارتخانه جلب کنیم.

باقری با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی به طور حتم نیازمند حضور افراد توانا با خصوصیات اخلاقی برجسته است تا تحول در سطوح علمی را رقم را بزند، افزود: از زحمات ایشان تشکر می‌کنیم و آرزوی توفیق را در مسؤلیت جدید داریم.

وی ادامه داد: سرپرست کنونی نیز مورد اقبال عمومی دانشگاه خواجه نصیر است و از طرفی ارزیابی‌های ما در ستاد نشان می‌دهد که با تجربیاتی که ایشان دارند، انشالا راه و مسیری که دکتر خاکی صدیق دنبال می‌کردند، به نحو مطلوبی ادامه یابد و شاهد توفیقات این دانشگاه در عرصه ملی باشیم.

قائم‌مقام وزیر علوم با بیان اینکه امروز دانشگاه خواجه نصیر دانشگاه مطرح و خوب کشور در سطح ملی به شمار می‌رود، گفت: اجرای سیاست‌های این دانشگاه مانند تجمیع آن، حتماً نیازمند همدلی و همراهی اعضا با سرپرست کنونی است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی در دوره گذار قرار دارد، گفت: سال‌ها قبل به دنبال توسعه کمی و تقویت زیر ساخت‌ها برای علم اندوزی بودیم و دانشگاه‌ها سهم زیادی در این زمینه داشتند و نیروی انسانی بیش از نیاز کشور را فراهم کردند که مدیون زحمات تلاش دانشگاهیان هستیم.

باقری با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ توسعه بحث تحصیلات تکمیلی همراه با آموزش‌های کاربردی توسط دانشگاه‌ها دنبال شد افزود: یکی از عرصه‌های مهم توفیق جمهوری اسلامی حضور دانشمندان در مجلات بین المللی و حضور علمی در مجامع بین المللی است.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه زیاد بود و سیاست توسعه کمی و تحصیلات تکمیلی دنبال شد اما نظام اموزش عالی امروز باید به عرصه‌های جدید ورود پیدا کند.

باقری با بیان اینکه در دوران گذر باید به سمت ارتقای کیفی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیش برویم، گفت: باید به سمت بازنگری در دوره‌ها و آموزش‌ها حرکت کنیم و به روز شویم. ایجاد رشته‌های جدید و توجه به مهارت دانشجویان در کنار آموخته‌های نظری به خصوص برای اشتغال، کارهای آزمایشگاهی و کاربردی مواردی است که نیازمند توجه بیشتری به آنها هستیم.

وی در ادامه توسعه مرزهای دانش و حضور در عرصه‌های بین الملل از ضرورت‌های مهم امروز دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: تغییر ساختار و متناسب کردن شرایط دانشگاه‌ها با شرایط جدید ضرورت دوره گذار است. دانشگاه پاسخگو به نیازهای جامعه و ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین در کنار توسعه علمی حائز اهمیت است.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: آموزش عالی تلاش کرده در دهه گذشته همواره متناسب با نیازهای جامعه خود را همراه کند و تغییراتی را ایجاد کند و همه مدیران در دوره گذار باید هم فکری و همدلی خوبی برای ایجاد عرصه‌های جدید و مطالباتی که از دانشگاه می‌شود، داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم دگرگونی در آئین نامه‌ها و ضوابط موجود در آموزش عالی در دوره جدید گفت: البته قبل از اجرایی کردن این موضوع، باید دگرگونی‌های فکری در افکار و نگرش‌هایمان ایجاد کنیم.

وی در ادامه توجه به ضوابط موجود برای ارتقا و ترفیع و دگرگونی در ساختار اداری دانشگاه‌ها را مهم عنوان کرد و گفت: در همین راستا در ستاد وزارتخانه با همراهی اساتید و دانشگاهیان به دنبال ایجاد تحول در این محورها هستیم.

باقری در ادامه خاطرنشان کرد: این گله مطرح می‌شود که چرا جلوی توسعه رشته‌ها و مراکز آموزش عالی گرفته نمی‌شود؟ سیاست ما در دوره گذار سیاست انقباضی است؛ چرا که شاهد بیکاری فارغ التحصیلان به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم و باید به سمت سیاست‌های انقباضی پیش برویم. البته اجرای این سیاست به این معنا نیست که اگر رشته‌ای لازم باشد ایجاد نمی‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top