تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/05 - 13:45
کد خبر: 321662

مسیر اپل به‌سمت تولید پردازنده‌های ARM

اپل شاید در آینده، مسیر تولید پردازنده‌ی اختصاصی را پیش بگیرد. دراین‌‌میان، تولید پردازنده‌ی آرم ممکن خواهد بود؛ اما جایگزینی زئون دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از سال‌ها پیش این سؤال مطرح می‌شد که اپل چه زمانی پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم تولید خواهد کرد. جایگزینی پردازنده‌های اینتل یا انواع نمونه‌های x86 به‌دست کوپرتینویی‌ها، همیشه موضوع بحث کارشناسان و خبرنگاران دنیای فناوری بود. بررسی احتمال چنین تولیدی، حتی از سال ۲۰۱۱ هم انجام و بارها تحلیل و درباره‌ش پیش‌بینی‌ می‌شد. به‌هرحال، تولید پردازنده به‌وسیله‌ی اپل همیشه ازلحاظ نظری اقدامی توجیه‌پذیر و حتمی بود؛ اما پیاده‌سازی عملی آن همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

رسانه‌ی اپل‌اینسایدر اخیرا مقاله‌ای منتشر و به‌روشنی دلایل الزام اپل به ساخت پردازنده‌ی اختصاصی را بررسی کرد. به‌علاوه، قبلا شایعاتی از تولید چنین محصولی در سال ۲۰۲۰ شنیده می‌شد. به‌هرحال، با وجود اینکه نمی‌توان شایعات را دلایل و اسنادی محکم برای زمان‌بندی تولید محصول دانست، رخ‌دادن آن‌ها دور از انتظار نیست.



مقاله‌ی اپل‌اینسایدر توضیحات منطقی متعددی برای تولید پردازنده مطرح می‌کند. همچنین، دلایلی روشن مانند مشکلات اینتل در گذار از فناوری تولید ۱۴ نانومتری، تلاش‌های اپل برای تولید پردازنده‌های گرافیکی و مرکزی در گذشته، افزایش پیچیدگی تولید SoC و تولید تراشه‌های ثانویه همچون کنترلر T2، به‌عنوان نشانه‌هایی از حرکت قطعی اپل به‌سمت تولید پردازنده بیان می‌شوند.

با نگاهی به مقاله‌ی اپل‌اینسایدر و حقایق موجود در آن، می‌توان تاریخ ۲۰۲۰ را بیش از همه‌ی اخبار و شایعات درباره‌ی تولید پردازنده‌ی اپل پذیرفت. دراین‌میان، هنوز بخش دیگری از پازل وجود دارد که به پرداخت بیشتری نیاز خواهد داشت. اپل قطعا می‌تواند پردازنده‌های مبتنی بر آرم تولید کند که به‌راحتی macOS را اجرا کنند؛ اما اگر کوپرتینویی‌ها قصد جایگزینی پردازنده‌‌های x86 را در محصولات پرچم‌داری همچون iMac Pro و Mac Pro داشته باشند، قطعا با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهند شد؛ مشکلاتی از جنس طراحی که قبلا با آن روبه‌رو نبوده‌اند.

اپل سابقه‌ی تولید پردازنده را دارد. شاید کاربران عادی اطلاعات زیادی از این برنامه‌های تولیدی نداشته باشند؛ اما اپل با تولید پردازنده ناآشنا نیست. البته، آن‌ها هیچ‌گاه به‌سمت تولید محصولی حرفه‌ای مثلا پردازنده‌ای مبتنی‌بر آرم با ۲۸ تا ۳۲ هسته در سیستمی چند سوکت حرکت نکرده‌اند و هیچ‌گاه تراشه‌ای در کلاس سرور نساخته‌اند و حتی سوکت را برای خانواده‌ی محصولات خود طراحی نکرده‌اند.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top