تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/05 - 21:13
کد خبر: 321740

شهرداری و شورای صدرا به سوالات دانشجویان عدالتخواه پاسخ دهد

مجمع آرمان دانشگاه شیراز از شهرداری و شورای شهر صدرا خواست تا تمامی اسناد مناقصه‌ها، مزایده‌های و قرارداد‌هایشان را به همراه جزئیات منتشر کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجمع آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز با اشاره به دعوت شهرداری و شورای شهرصدرا از این تشکل برای حضور در جلسه حضوری تاکید کرد: شایسته بود شهرداری و شورای شهرصدرا پیش از ارسال چنین دعوت نامه‌ای، به سوالات متعددی که تاکنون مطرح شده اند و پاسخ درخوری نیافته اند، پاسخ می‌داد.

متن جوابیه به شرح زیر است:

در پی دعوت نامه‌ای که شهرداری و شورای شهر صدرا خطاب به تشکل آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز ارسال نموده اند، تشکل آرمان نکاتی را به استحضار همگان می‌رساند.

پیرامون درخواست مطرح شده مبنی بر جلسه حضوری به اطلاع همگان می‌رساند که تشکل آرمان مطالبه‌های غامض و مبهمی ندارد.

خلاصه خواسته تشکل آرمان از شهرداری و شورای شهر صدرا عبارت است از: شفافیت. مقوله‌ای که کارنامه این دو نهاد درآن به غایت تیره است. شفافیت نیز به معنای دسترسی تمام شهروندان به اطلاعات و بدل گشتن دستگاه‌هایی مانند شهرداری و شورای شهر به اتاقی شیشه‌ای است نه دسترسی عده‌ای خاص و محدود همچون اعضای یک تشکل دانشجویی به اطلاعات، که این نیز خود نوعی رانت و بی عدالتی است.

جالب است یادآور شویم نهادی که اکنون برای تشکل آرمان دعوت نامه صادر کرده است، در اسفندماه گذشته در واکنش به نامه تشکل آرمان مبنی بر درخواست شفاف شدن اسناد مناقصه‌ها و قرارداد‌های پیمانکار‌های جمع آوری زباله این شهر که منجر به یافتن علت و منشا اصلی مشکلات پاکبان‌های عزیز و البته مشخص شدن مقصران اصلی آن مشکلات می‌گردید؛ سکوت پیشه کرد و هیچ پاسخی نداد. اما اکنون و در این دعوت نامه مدعی شده که همواره و به همگان پاسخگو بوده است!

شایسته بود پیش از ارسال چنین دعوت نامه‌ای جهت پاسخگویی به سوالات جدید ابتدا به سوالات متعددی که تاکنون مطرح شده اند و پاسخ درخوری نیافته اند، پاسخ داده می‌شد.

با این حال تشکل آرمان صحت ادعا‌های مطروحه توسط این دو نهاد مبنی بر روشنگری و شفافیت را به وسیله انجام درخواستی، در محضر مردم و افکارعمومی به سنجش می‌گذارد. در این راستا از این دو نهاد یعنی شهرداری صدرا و شورای شهرصدرا درخواست می‌شود که تمامی مصوبات شورای شهر، تمامی اسناد مناقصه‌ها و مزایده‌های صورت گرفته به همراه همه جزئیات و همچنین تمامی اسناد قرارداد‌های منعقده در این نهاد‌ها به همراه همه جزئیات را منتشر کرده و گامی در راستای تحقق ادعای خود بردارند.

لازم به ذکر است، این درخواست قبل از اینکه خواسته تشکل آرمان باشد یک الزام قانونی است. مطابق با قانونِ «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، این دو نهاد موظف اند که این اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهند، اما متاسفانه مدت هاست از پایبندی به این قانون سرپیچی می‌شود.

موضوع دیگری که از آن صحبت به میان آمده بود طرح‌های شائبه برانگیز شهرداری صدرا بود که البته پس از مطالبه‌های گری‌های تشکل آرمان ضمن تایید ابهام‌ها و ایراد‌های مطرح شده از جانب این تشکل توسط دستگاه‌های مرتبط استانی، دستور ممانعت از اجرای آن‌ها توسط استانداری صادر شد.

علی رغم سابقه تیره این دو نهاد در مقوله شفافیت به هر روی با توجه به ادعای مطرح شده در این دعوت نامه، تشکل آرمان در این موضوع نیز این دو نهاد را در محضر مردم و افکارعمومی به شفافیت و پاسخگویی دعوت می‌کند. در این راستا لازم است شهرداری و شورای شهر صدرا مواردی همچون مطالعات حمل و نقلی، ترافیکی و نیاز سنجی صورت گرفته روی این طرح ها، تشریفات طی شده به خصوص مجوز‌های لازم از جمله مجوز شورای حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس و همچنین اسناد همسویی و مطابقت این طرح‌ها با طرح‌های بالادستی شهری همچون طرح جامع و تفصیلی و یا طرح قطار شهری و سایر شیوه‌های حمل و نقلی را در صورت وجود (!) منتشر کنند.

نکته مهم دیگری که شهرداری و شورای شهر باید پاسخگوی آن باشند این است که مبلغ دوهزار میلیارد ریالی که گفته شده بود برای اجرای این طرح‌ها هزینه خواهد شد چگونه و با چه فرآیندی برآورد شده و مسئولین مربوطه تصمیم داشتند این مبلغ را دقیقا در چه زمینه‌ای هزینه کنند؟!

یافتن پاسخ این سوال آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که به یادآوریم برآورد این مبلغ توسط همان شهرداری و شورای شهری صورت پذیرفته که چندی پیش درنظر داشتند برای یک مراسم کلنگ زنی یک میلیارد ریال هزینه کنند. از آن رو بیم آن می‌رود که گشاده دستی‌های مشابه‌ای در این برآورد مبلغ نیز رخ داده باشد؛ لذا انتشار جزئیات نحوه برآورد این عدد بزرگ یکی دیگر از مطالبه‌های مهم تشکل آرمان است که به وسیله آن میزان شفافیت، پاسخگویی و روشنگری مسئولان شهرداری و شورای شهر صدرا که در این دعوت نامه مدعی آن شده اند سنجیده خواهد شد.

مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر صدرا، پاسخگویی، روشنگری و شفافیت با صِرف دعوت به چنین جلساتی و با مواردی همچون حرف زدن، ادعا کردن و اجرای تشریفات محقق نمی‌شود. در یک جهان واقعی و عاری از خیال پردازی، با اتکا به عملکرد خود، صحت ادعا‌های خویش را ازطریق عمل کردن به مطالبه‌هایی که ذکر گردید به اثبات برسانید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top