تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 10:16
کد خبر: 321795

تایید حکم انفصال از خدمت ۴ رییس دانشگاه در موضوع بورسیه‌ها

موضوع انفصال از خدمت روسای دانشگاه تمردکننده از حکم دیوان عدالت اداری چند روزی است که نقل محافل علمی و رسانه‌ها شده است. این موضوع را نخستین‌بار عباس محدث، معاون قضایی امور اداری استخدامی دیوان عدالت اداری مطرح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، موضوع انفصال از خدمت روسای دانشگاه تمردکننده از حکم دیوان عدالت اداری چند روزی است که نقل محافل علمی و رسانه‌ها شده است. این موضوع را نخستین‌بار عباس محدث، معاون قضایی امور اداری استخدامی دیوان عدالت اداری مطرح کرد. محدث اواخر آبان‌ماه سال گذشته از صدور حکم برای 72 پرونده بورسیه خبر داد و گفت: «وقتی حکمی صادر شد، بعد از ابلاغ، سازمان مربوطه ملزم به اجرای حکم است. تا الان وزارت علوم و دانشگاه‌ها سعی داشته‌اند با فضاسازی مقاومت‌هایی در برابر احکام قضایی داشته باشند. این مسائل نمی‌تواند رافع مسئولیت‌ها باشد و قانون برای همه لازم‌الاجراست. بار دیگر تاکید می‌کنم اگر احکام قضایی را اجرا نکنند، طبق قانون حکم استنکاف صادر و اجرایی خواهد شد.»

5 سال انفصال از خدمت در انتظار احمدی و زراعت
روزهای پایانی هفته قبل، آنا از صدور حکم دو رئیس دانشگاه خبر داد و اعلام کرد: «محمدتقی احمدی و عباس زراعت، روسای دانشگاه‌های تربیت‌مدرس و کاشان به دلیل تخلف در به‌کارگیری دانشجویان بورسیه به انفصال از خدمت محکوم شدند.» درحالی که احمدی از صدور چنین حکمی اظهار بی‌اطلاعی و روابط‌عمومی دانشگاه کاشان نیز صدور چنین حکمی را تکذیب کرده است.

پیگیری ها نشان می‌دهد برخلاف اظهارنظرهای یادشده، حکم انفصال از خدمت رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس برای مدت پنج سال و جبران خسارت، هفته گذشته و به فاصله چند روز از حکم پنج سال انفصال از خدمت برای عباس زراعت، رئیس دانشگاه کاشان صادر و به هر دو ابلاغ شده است. حالا روسای این دانشگاه‌ها 20 روز زمان دارند تا رضایت شاکی را جلب یا اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری اعلام کنند تا در شعبه 26 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری بررسی شود. اعلام نظر نهایی دیوان، تکلیف انفصال از خدمت روسای دانشگاه‌های تربیت‌مدرس و کاشان را مشخص می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که خطر صدور حکم انفصال از خدمت، رئیس دو دانشگاه بزرگ دیگر را هم تهدید می‌کند و اگر تمکین لازم نسبت به حکم دیوان عدالت اداری صورت نگیرد، حکم این دو نفر هم صادر و ابلاغ خواهد شد.»

چرا کار به انفصال از خدمت کشید؟
تعداد زیادی از دانشجویان بورسیه‌ به دنبال اظهارنظر خلاف‌واقع مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان درمورد بورسیه‌های غیرقانونی، شکایت‌شان را برای احقاق حق خود در دیوان عدالت اداری ثبت کردند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد مشکل تعداد زیادی از دانشجویان بورسیه با پیگیری‌های گوناگون از طریق مرکز جذب یا به‌واسطه حکم دیوان عدالت اداری در طول‌ ماه‌های اخیر حل شده است، برای مثال جذب دانشجویان بورسیه در دانشگاه یاسوج که بیشترین تعداد پرونده بورسیه به آن اختصاص داشته، پس از صدور حکم دیوان انجام شده است؛ اما چه مشکلی باعث شده کار برخی روسای دانشگاه به انفصال از خدمت برسد؟

براساس احکام صادره از دیوان عدالت اداری، دانشگاه‌‌ها موظف می‌شوند پس از صدور حکم پیمانی هیات‌علمی برای دانشجوی بورسیه ردیف استخدامی درنظر بگیرند و از او مانند سایر اعضای هیات‌علمی استفاده کنند. بررسی همین فرآیند باعث شده بعضی پرونده‌های بورسیه دچار وقفه شوند، اما احکام اخیر صادرشده از سوی دیوان عدالت نشان می‌دهد در پذیرش و جذب تعدادی از دانشجویان مذکور در دانشگاه‌‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد و برخی روسای دانشگاه‌ها فقط به صدور حکم بسنده کرده‌اند.

براساس شنیده‌ها و پیگیری‌ها  از دانشجویان بورسیه، حدود 50 نفر از معترضان در ماه‌های اخیر شکایت خود را در دیوان عدالت اداری ثبت کرده‌اند که در مرحله صدور حکم بدوی یا تجدیدنظر قرار دارند. صدور حکم تعداد زیادی از پرونده‌هایی که تا پیش از سال 98 در دیوان عدالت اداری ثبت شده هم تاکنون انجام شده و حدود 30 پرونده در مرحله اجرای حکم قرار دارند. اما نکته قابل‌توجه استنکاف برخی دانشگاه‌ها نسبت به احکام صادره دیوان است که به دنبال پیگیری دانشجویان در مرحله اخطار به روسای دانشگاه قرار گرفته و درصورت ادامه این روند و عدم‌حل مشکلات دانشجویان به صدور حکم انفصال ختم خواهد شد.»

صدور احکام انفصال از خدمت برای روسای دانشگاه‌ها، پرونده بورسیه‌ها را وارد مرحله جدیدی کرده است و بیش از همه نشان از جدیت دستگاه قضا در حل مشکلات دانشجویان بورسیه دارد. از طرف دیگر روز گذشته محمود صادقی نیز به دنبال شکایت تعدادی از دانشجویان بورسیه در جلسه دادگاهش در شعبه ۱۰۵۷ کیفری دوی کارکنان دولت حاضر شد؛ البته جزئیاتی از مباحث صورت‌گرفته در این دادگاه منتشر نشده است. بدین‌ترتیب یکی دیگر از شکایت‌های دانشجویان بورسیه در دست بررسی قرار گرفته است. اگرچه مدت زمان زیادی از شکایت برخی دانشجویان می‌گذرد، اما برخورد قاطع صورت‌گرفته پیام روشنی برای همه خواهد داشت؛ اینکه دیوان عدالت اداری به حصول نتیجه و احقاق حق دانشجویان مصمم است و بر همین اساس می‌توان امیدوار بود پرونده بورسیه‌ها پس از پنج سال به سرانجام برسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top