تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 13:59
کد خبر: 321818

از تغییر نرخ شهریه دانشجویان شبانه تا دانشگاه آزاد؛

چرا شهریه دانشگاه‌ها متفاوت است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا شهریه دانشگاه ها و حتی تغییرات در نرخ افزایش شهریه ها با یکدیگر متفاوت است. باید جواب این سوال را از مسئولین دانشگاه ها پرسید.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان قبل از شروع سال تحصیلی جدید و در تعطیلات تابستانی موضوع افزایش شهریه دانشگاه‌ها است.

اما اینکه میزان افزایش شهریه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است سبب می‌شود تا این دغدغه برای دانشجویان حتی به سؤال تبدیل شود؛ «چرا میزان افزایش شهریه در دانشگاه‌ها متفاوت است؟» این سؤال قشر دانشجویی کشور است.

امسال نیز دانشگاه‌های سراسری میزان افزایش شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های خود را بر اساس رأی هیئت امنا و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و وضعیت دانشجویان اعلام کردند و نگاهی به میزان افزایش شهریه هر یک از دانشگاه‌ها بیانگر تفاوت در افزایش شهریه‌هاست.

با توجه به تماس‌های مخاطبان خبرگزاری فارس در رابطه با این موضوع برای پیگیری دغدغه و پاسخ به سؤال دانشجویان با تعدادی از مسئولان دانشگاهی گفت‌وگو کردیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.

تمام زوایا در افزایش شهریه در نظر گرفته می‌شود
از محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی پرسیدیم که «چرا میزان افزایش شهریه در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است؟»

امید با بیان اینکه ممکن است حتی در یک دانشگاه هم میزان افزایش شهریه‌ها برای رشته‌های مختلف متفاوت باشد، گفت: برای اینکه شهریه دانشجویان یک رشته را افزایش دهیم مسائل مختلفی درنظر گرفته می‌شود، یکی از مسائل رشته دانشجویان است که با توجه به واحدهای درسی شهریه متفاوت می‌شود.

امید عنوان کرد: به طور معمول هیأت امنای هر دانشگاه میزان افزایش شهریه را تا سقف موردنظر تعیین می‌کند و دانشگاه اختیار دارد تا آن سقف شهریه را افزایش دهد، میزان افزایش شهریه امسال که تا 15 درصد است از افزایش تورم پایین‌تر است.

میزان افزایش شهریه‌ها از رشد تورم کمتر است
سید حسن کریمیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این باره توضیحاتی را ارائه داد.

کریمیان با بیان اینکه تصمیم برای افزایش شهریه دانشگاه‌ از سوی هیأت امنا اتخاذ می‌شود، گفت: شهریه سال تحصیلی جدید دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تمام مقاطع تحصیلی تا سقف 15 درصد افزایش می‌یابد، اما اینکه درصدها متفاوت است به دلیل نوع مقاطع تحصیلی یا نوع تحصیل دانشجویان در نوبت دوم، خودگردان‌ها و غیره است به طور مثال شهریه دانشجویی برای تمامی دانشجویان در نوبت دوم، خودگردان‌ها و ورودی‌های جدید این دانشگاه در تمام مقاطع تحصیلی حداقل  ۱۰ درصد و حداکثر ۱۵ درصد است که این میزان از رشد تورم امسال کمتر است.

مقاطع و رشته‌ها در افزایش شهریه‌ها موثر است
با توجه به اینکه این سؤال برای دانشجویان دانشگاه آزاد هم پیش آمده بود، از محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره تفاوت دانشگاه‌ها در افزایش شهریه دانشجویان پرسیدیم.

طهرانچی گفت: با توجه به افزایش تورمی که در کشور وجود دارد، شهریه دانشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد اما تفاوت در میزان افزایش شهریه‌ها به دلیل این است که افزایش شهریه با توجه به سطوح مختلف متفاوت است و در رشته های گوناگون کم یا زیاد می‌شود.

وضعیت اقتصاد کشور نیز در میزان افزایش شهریه تاثیرگذار است
محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز وضعیت اقتصادی کشور را در میزان افزایش شهریه مؤثر دانست و گفت: در سال تحصیلی جدید حداقل افزایش شهریه دانشجویان نوبت دوم و پردیس این دانشگاه ۱۰ درصد و حداکثر آن ۱۲ درصد است که برای این افزایش شهریه، وضعیت اقتصاد کشور و نظر هیأت امنا در نظر گرفته شده اما با این وجود میزان افزایش شهریه نسبت به رشد تورم پایین‌تر است.

دانشگاهی که هیچ افزایش شهریه‌ای ندارد
در میان تفاوت‌های اندکی که بین دانشگاه‌ها در افزایش شهریه تا سقف 15 درصد وجود دارد، دانشگاه غیرانتفاعی شهریه خود را افزایش نداده است، علت این موضوع را هم از  علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی جویا شدیم.

آهون‌منش گفت: با وجود وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تورم، دانشگاه های غیر انتفاعی هیچ گونه افزایش شهریه نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: از آنجایی که دانشگاه های غیر انتفاعی در شهرهای مختلف از نظر ساختاری و اقتصادی شرایط متفاوتی دارند ما در اتحادیه به موسسات توصیه کردیم براساس موقعیت و وضعیت اقتصادی موجود و تصمیم هیأت امنای هر دانشگاه از افزایش شهریه خودداری کنند و میزان شهریه را طبق سال گذشته از دانشجویان دریافت کنند.

به گزارش فارس، مسؤولان دانشگاه‌ها برای درنظر گرفتن میزان افزایش شهریه مسائل مختلفی را عنوان کردند که مهم‌ترین آن، افزایش تورم بوده است.

منبع: فارس

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top