تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 14:20
کد خبر: 321821

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

فراکسیون زنان به جای وضع قوانین به اجرای آنان بپردازد/ لایحه تأمین امنیت زنان راه‌حلی برای حل مشکلات ندارد

فراکسیون زنان به جای وضع قوانین به اجرای آنان بپردازد/ لایحه تأمین امنیت زنان راه‌حلی برای حل مشکلات ندارد

فاطمه جعفری سراج پیرامون لایحه امنیت زنان گفت: فراکسیون زنان مجلس مدعی است که قصد دارد از خشونت علیه زنان پیشگیری نماید و همینطور از آسیب دیدگان حمایت کند، اما آیا در لایحه مذکور راه‌حلی به چشم می‌خورد؟ راه‌حل‌هایی که ارائه شده است تنها به ورود قوانین کیفری به خانواده ختم می‌شود.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها قوه قضاییه در حال بررسی یکی از لوایح چالشی پیرامون خانواده است. قرار است لایحه تامین امنیت زنان پس از بررسی های لازم در قوه قضاییه به صحن مجلس برود تا برای تصمیم گیری نهایی در معرض رای نمایندگان قرار بگیرد. این لایحه مانند دیگر لوایح چالش برانگیر موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. موافقان معتقدند این لایحه می تواند امنیت را به خانواده برگرداند و مخالفان نیز معتقدند این لایحه نه تنها امنیتی را برای زنان و خانواده تامین نمی کند بلکه می تواند مشکلات خانوادگی را بیش از پیش افزایش دهد.

فاطمه جعفری سراج، حقوق‌دان و عضو مرکز پژوهش های مجلس در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» با اشاره به مبنای این قانون گفت:  در غرب ، زن دارای شریک جنسی و پارتنر است بنابراین به مانند زن در شرق و کشور های اسلامی پایبند خانواده بصورت زوج و زوجه نیست. در کشور های اسلامی زوج و زوجه توسط لفظ شرعی به یکدیگر محرم می شوند و درون خانواده قرار می گیرند و به این صورت حقوق ها و تکالیفی بر زن و مرد ظاهر می شود. به این صورت که زوجه اگر حق مهریه را دارد، وظیفه تکلیف تمکین را نیز دارد و همینطور زوج اگر حق ولایت دارد، تکلیف نفقه نیز را برعهده دارد.

سراج ادامه داد: در غرب برای احیای حقوق زن، جامعه را بصورت اصالت فرد در نظر می گیرند، در واقع زن را جدا از بافت خانواده بررسی میکنند اما در جامعه اسلامی ایران به زن در داخل چهارچوب خانواده بها داده می شود.

او پیرامون لایحه تامین امنیت زنان گفت: قوه قضاییه انتقاداتی را بر این لایحه وارد کرده است، مبنی بر اینکه در قانون مجازات اسلامی تعریف جرم مشخص و تعریف مجازات هم مشخص است، جرم یعنی هر انچه که در قانون مقابل آن مجازات وجود داشته باشد، اما کلمه وسیعی مانند عدم تعادل روانی بسیار مبهم است و شاخه های مختلفی را در بر می گیرد و به عینیت تبدیل کردن آن بسیار دردسرساز است.

این عضو مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد: فراکسیون زنان مجلس مدعی است که قصد دارد از خشونت علیه زنان پیشگیری نماید و همینطور از آسیب دیدگان حمایت کند اما آیا در لایحه مذکور راه حلی به چشم می خورد؟

سراج ضمن اشاره بر اینکه در لایحه تامین امنیت زنان 20 مورد جرم اضافه شده است اذعان کرد: با توجه به اینکه برای جرم های مذکور مجازاتی تعیین نشده است و حتی در برخی موارد جرم نیز تلقی نمی شود، راه حل هایی هم که ارائه شده است تنها به یک مسیر ختم می شود و آن وارد شدن قوانین کیفری در خانواده است که نتیجه آن تنها افزایش طلاق است.

او افزود: لایحه تامین امنیت زنان ضمن اینکه داری اصطلاحات چند پهلو است، الفاظی را به عنوان جرم محسوب کرده که تکراری و در قوانین فعلی موجود است.

سراج با اشاره به اینکه بهتر است فراکسیون زنان به جای وضع قوانین به اجرای آنان بپردازد گفت: پیشنهاد میکنم در جهت احیای هویت خانواده ایرانی به جای تدوین و تصویب لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از خانواده را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و همینطور مواردی که به صورت مصداقی به شکایت روی می آورند با دقت نظر بیشتری در دادگاه رسیدگی شوند.

*گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top