تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 18:10
کد خبر: 321870

دستور رئیس جمهور به همتی درباره ارزخواران

همزمان با رسانه ای شدن تخلف ۲۰ شرکت در عدم رفع تعهدات ارزی در پروسه واردات، رئیس جمهور به همتی تأکید کرده که کمیته ویژه در بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر نامه نگاری رئیس کل بانک مرکزی با رئیس جمهور درباره عدم رفع تعهدات ارزی یک میلیارد یورو ارز دولتی تخصیص داده شده به 20 شرکت برای واردات کالای اساسی و دارو به یکی از موضوعات داغ رسانه ای تبدیل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در این نامه ضمن اعلام اسامی 20 شرکت متخلف که نه وارداتی انجام داده اند و نه ارزی بازگردانده اند از رئیس جمهور درخواست کرده که نسبت به تسریع در تعیین تکلیف ارز این شرکت ها اقدام کند.

در نامه‌ی رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور نوشته شده، " علی‌رغم تمام تلاش‌های به‌عمل‌آمده و تخصیص و تأمین ارز برای واردکنندگان مورد تأیید (دارای ثبت سفارش) دستگاه‌های یادشده متأسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهدات ارزی این بانک، به‌نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی مؤید ورود کالا به کشور علی‌رغم تأمین ارز و انقضای مهلت‌های قانونی، به‌صورت رفع‌تعهدنشده بوده و اسناد و مدارک مثبته مبنی بر ورود و ترخیص قطعی کالاهای مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسیده است."

رئیس کل بانک مرکزی از رئیس جمهور درخواست کرده تا با ورود دولت، این شرکت‌ها در ایفای تعهدات خود تسریع کرده و هرچه سریعتر نسبت به پرداخت تعهدات ارزی و انجام واردات اقدام کنند.

پیرو نامه همتی به روحانی، رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای به 4 وزیر(صمت، کشاورزی، بهداشت و کار ) خواست فوراً نسبت به سرنوشت یک میلیارد یورو توضیح دهند و اعلام کنند: 10 شرکت دارویی و 10 شرکت واردات کالاهای ضروری با ارز تخصیص داده‌شده دولتی، چه کرده‌اند؟

برخی از یک میلیارد یوروی تخصیص داده شده به 20 شرکت مذکور، با عنوان یک میلیارد یوروی گم شده نام می برند ولی واقعیت این است که اسناد و مدارک سامانه ارزی بانک مرکزی نشان میدهد که این میزان ارز دقیقا به چه کسانی تعلق گرفته و موضوع این است که چرا افرادی که این میزان ارز را دریافت کرده اند نه وارداتی داشته اند و نه ارزی به کشور برگردانده اند.
البته این خبر با تکذیب وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت هم همراه شد؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: «گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی به هیچ وجه صحت ندارد. ارز که گم نمی‌شود، به یک واردکننده، ارزی تخصیص داده شده که فلان کالا را وارد کند که برخی از این کالاها وارد شده اما ثبت نشده و برخی دیگر در مسیر واردات است. بر اساس قانون هر وارد کننده‌ای پس از تخصیص ارز 4 ماه فرصت دارد کالا را وارد کشور کند».

امروز اما ربیعی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از تشکیل کمیته ای ویژه با دستور رئیس جمهور برای پیگیری افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند، خبر داد و اعلام کرد: به دستور رئیس جمهور کمیته ای در بانک مرکزی برای رسیدگی به موضوع افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند تشکیل شده و اگر کسی حتی یک دلار دریافت کرده ولی کالایی وارد نکرده، با او همانند قاچاقچی برخورد می شود.

وی تأکید کرده که هیچ ارزی گم نشده و مشخص است که ارز کجاست؛ دولت پیگیر بحث شفافیت است اما بعضا فرآیند واردات زمانبر است.

شاید اظهارات ربیعی درباره تشکیل کمیته ویژه در بانک مرکزی این ذهنیت را ایجاد کند که این کمیته بعد از نامه نگاری همتی با روحانی برای یک میلیارد یورو ارز دولتی که هنوز به کشور بازنگشته است، تشکیل شده باشد.

ولی کسب اطلاع خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که با مصوبه شورای پول و اعتبار، کمیته ای دربانک مرکزی تشکیل شده تا پرونده افراد و شرکت هایی که ارز دولتی دریافت می کنند را به دقت بررسی کند.

بعد از ماجرای یک میلیارد یورو اما، رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد که این کمیته بطور فعال موارد عدم ایفای تعهدات واردکنندگان را بررسی و پیگیری کند.

کمیته تشکیل شده در بانک مرکزی مسئول بررسی دلایل عدم بازگشت ارز دولتی تخصیص داده شده به افراد و شرکت های دولتی و خصوصی است، دراین کمیته گمرک و اتاق بازرگانی، وزارتخانه‌های ذیربط و... عضو هستند.

در صورتی که کمیته ویژه بررسی ارزهای دولتی به این جمع بندی برسد که عدم بازگشت ارز دولتی تخصیص یافته به شرکت‌ها، عمدی  و یا تخلف بوده، اقدام قضایی انجام خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top