تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 21:32
کد خبر: 321913

متکی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم رضوی چه گفت؟

وزیر سابق امور خارجه گفت: دانشجویان کشور مسلمان ایران باید از مجاری خود برای آزادی شیخ زکزاکی تلاش کنند که لازمه آن ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین تشکل‌های دانشجویی و تعامل با دانشگاه‌های نیجریه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه کشورمان ظهر امروز در همایش زبرالحدید که در جمع دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با بیان اینکه شناخت شخصیت شیخ زکزاکی به ما در درک بهتر جنایت علیه ایشان کمک می‌کند، اظهار کرد: رهبر شیعیان نیجریه در جوانی و دوران دانشجویی در جامعه خود به نحوی تبلیغ اسلام را انجام می‌داد که کسی دوگانگی در عملکرد او نسبت به شیعه و سنی احساس نمی‌کرد که این همان قرائت صحیح از اسلام در دنیای امروزی است.

متکی ادامه داد: امروز مسلمانان باید ید واحده باشند و این تاکیدی بود که امام خمینی (ره) از اول انقلاب داشت و زمینه بیداری اسلامی از همان ابتدای انقلاب در بین مسلمانان جهان ایجاد شد و این حرکت موجبات عقده‌گشایی معاندان را فراهم کرد.

وزیر سابق امور خارجه به فتوای امام خمینی (ره) درباره اعدام سلمان رشدی اشاره و بیان کرد: خیلی از افراد با سطح فکر پایین فکر می‌کردند این فتوا فقط قائل به قصاص یک آدم است، اما حقیقت این حکم در تاکید بر هدایت و دین‌مداری انسان‌ها بر مبنای اسلام نهفته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران نسل جدیدی از حاکمیت را متولد کرد که در آن اسلام در رأس امور قرار می‌گیرد و با تحقق پیدا کردن مرجعیت آن، تحول و نشاط در زندگی تمام انسان‌ها در راستای منافع مادی و معنوی ایجاد می‌شود.

متکی اضافه کرد: هنگامی که مجلس اول شورای اسلامی شروع به کار کرد، همزمان در دانشگاه‌های تلاویو کلاس‌های اسلام‌شناسی برگزار می‌شد تا انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تاثیری که بر دنیا گذاشته را بهتر بشناسند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا از بعد انقلاب ایران توانایی سلطه مطلق بر جهان را ندارد و سناریو‌های این استکبار جهانی برای مقابله با ریشه اسلام با شکست مواجه می‌شود، تصریح کرد: در گذشته، چون مخالف و صدای مخالفی نبود، اداره و غارت کشور‌ها برای قدرت‌های استکباری آسان بود، اما اکنون دیگر نمی‌توانند خودسرانه و پشت در‌های بسته سرنوشت کشور‌ها را با قوانین خود ساخته رقم بزنند.

وزیر سابق امورخارجه بیان کرد: سال‌ها سعودی‌ها تلاش کردند که اسلام سیاسی که امام خمینی تعریف می‌کرد را از ذهن‌ها پاک کرده و آتش انقلاب را خاموش کنند، اما شاهد آن بودند که بازگیری انقلاب به اهل تسنن در قلب سعودی هم رسیده بود.

متکی متذکر شد: اگر جریان و حرکتی هم که شیخ زکزاکی در نیجریه آغاز کرد موفق بود به خاطر بهره‌گیری از اسلام راستین در جذب افراد بود و این رهبر مسلمانان بدون سلاح و تبلیغات گسترده رسالت خود را در کشور نیجریه به انجام رسانده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دولت‌های آفریقایی باید نگران گروه‌های تروریستی فعال در این قاره باشند که متاسفانه بر اساس نسخه صهیونیستی، پول سعودی و طراحی آمریکایی دغدغه و اولویت‌های خود را تعریف می‌کنند که سرنوشت این روند جز تباهی و شکست نیست.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص حرکت دانشجویی که می‌توان برای آزادی شیخ زکزاکی انجام داد، خاطر نشان کرد: دانشجویان کشور مسلمان ایران باید از مجاری خود برای آزادی شیخ زکزاکی تلاش کنند که لازمه آن ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین تشکل‌های دانشجویی و تعامل با دانشگاه‌های نیجریه است.

سکوت سازمان‌های بین المللی مدعی حقوق بشر نسبت به وضع شیخ زکزاکی

در ادامه این برنامه رئیس سازمان بسیج حقوقدانان خراسان‌رضوی نیز درباره وضعیت حقوقی شیخ زکزاکی اظهار کرد: از ۳ محور ملی، حقوق بشری و قوانین بین‌المللی می‌توان وضعیتی که در حال حاضر رهبر شیعیان نیجریه را درگیر کرده مورد بررسی قرار داد.

محمد فدوی ادامه داد: محور اول مسؤولیت دولت نیجریه بر طبق قانون اساسی و حقوقی است که برای اتباع این کشور باید در نظر بگیرد.

وی افزود: دولت نیجریه همه اقتدار خود را بوسیله قانون و مردم کسب کرده است و برخی کشور‌های دنیا از جمله همین نیجریه رعایت قانون داخلی خود را بر قوانین بین‌الملل مقدم می‌دانند.

مسؤول بسیج حقوقدانان خراسان‌رضوی با بیان اینکه تامین امنیت در قانون اساسی نیجریه از وظایف اساسی حکومت است، اضافه کرد: در اصل ۱۷ قانون اساسی نیجریه، حق رعایت عدالت اجتماعی و تساوی بین حقوق پیروان مذاهب مختلف در این کشور به‌طور مفصل توضیح داده شده است.

فدوی گفت: موارد دیگر ذکر شده در قوانین نیجریه، احترام به حق حیات حتی در صورت متهم بودن یا اخلاق ملی بر اساس بردباری مذهبی که بر اساس آن گروه‌ها باید تحمل ادیان مخالف خود را داشته باشند، است و اصل ۳۳ قانون اساسی این کشور ممنوعیت اصل بازداشت و شکنجه را به صراحت ذکر می‌کند؛ تمام این اصول و مواردی که در قانون نیجریه به ثبت رسیده، نقض حقوق ملی شیخ زکزاکی توسط دولت این کشور را می‌رساند.

وی هم‌چنین درباره قوانین بین‌المللی در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی تشریح کرد: وضعیتی که ارتش نیجریه، شیخ زکزاکی را دچار آن کرده، نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور حقوق بشر اسلامی و منشور حقوق بشر آفریقا است، اما سازمان‌های بین‌المللی که مدعی حقوق بشر هستند نسبت به این معضل سکوت کرده‌اند.

مسؤول بسیج حقوقدانان خراسان‌رضوی یادآورشد: بر طبق قوانین حقوق بشر، هرکسی دستگیر می‌شود باید از علت دستگیری خود مطلع باشد، اما با گذشت ۵ سال وضعیت شیخ زکزاکی بدون توضیح و توجیه منطقی به قوت خود باقی مانده بلکه بدتر می‌شود.

ارتش نیجریه به بهانه حفاظت از شیخ زکزاکی نقض حقوق بشر انجام داده است

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن نیز طی تماس تصویری در این برنامه گفت: شیخ زکزاکی در طول زندگی و فعالیت‌های دینی خود چندبار به زندان رفته و اوج این فشار‌های به ظاهر قانونی علیه مسلمانان نیجریه را در سال ۲۰۱۵ که ارتش به مسجد زاویا حمله کرد را شاهد بودیم که در این حادثه با وجود آمار‌های ساختگی ارائه شده، مدارکی جمع کردیم که تعداد کشته‌های این حادثه را در حدود هزار نفر نشان می‌دهد.

مسعود شجره نبود امنیت برای خانواده شیخ زکزاکی و خود ایشان را این‌گونه توصیف کرد: ۶تن از پسران رهبر شیعیان نیجریه و خواهر ایشان نیز در حادثه آتش‌سوزی به شهادت رسیده‌اند؛ یکی از گلوله‌های شلیک شده هم به چشم شیخ نیجریه برخورد کرده و آن را از کاسه درآورده و مصدومیت ایشان در حال حاضر ۷ برابر نسبت به گذشته بدتر شده و حیات او را به خطر انداخته است.

وی تصریح کرد: بر خلاف حکم دادگاه نیجریه مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی، ایشان از سال ۲۰۱۵ در حبس به سر می‌برند و بهانه ارتش نیجریه این است که برای حفاظت خود شیخ زکزاکی اقدامات نقض حقوق بشر را انجام داده‌اند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، وظیفه تمام مومنان دنیا را دعا برای سلامت و آزادی شیخ نیجریه دانست و افزود: مردم خود نیجریه شیخ زکزاکی را آینده این کشور می‌دانند و مسلمانان و آزاده‌گان در هر نقطه از دنیا نباید از هر تلاشی حتی تظاهرات و تجمع‌ها برای آزادی و بدست‌آوردن سلامت رهبر شیعیان نیجریه، فروگذار کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top