تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/05/08 - 09:15
کد خبر: 322102

ماجرای فضای مجازی همه‌گیر و تأثیرپذیری جامعه از آن چیست؟

نشریات دانشجویی به عنوان نماینده نگاه و اندیشه دانشجویان حرف‌های شنیده نشده زیادی دارند. گوشه و کنار نشریات به انتشار بخش‌های خواندنی هر نشریه می‌پردازد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، نشریات دانشجویی به عنوان نماینده نگاه و اندیشه دانشجویان حرف‌های شنیده نشده زیادی دارند. گوشه و کنار نشریات به انتشار بخش‌های خواندنی هر نشریه می‌پردازد. این بخش مقاله انتخابی از آخرین شماره نشریه دانشجویی «هم‌شاگردی» است.

امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی و ابزارآلات ارتباط جمعی، اخبار سریعتر از هر چیز دیگر منتقل می‌شود. این اخبار فراتر از کاربرد استراتژیک خود در گذشته، کاربرد اقتصادی نیز پیدا کرده است. رساندن سریعتر خبر یک رقابت و بیشتر از آن یک تجارت شده است، اما همچنان اهمیت قدیمی خود را حفظ کرده است. امروزه به نشر اخباری که می‌تواند از میلیارد‌ها هزینه و چندین سلاح مرگبار سریعتر و قوی‌تر عمل کند، عملیات روانی می‌گویند. عملیات روانی بر خلاف عملیات‌های دیگر، هزینه‌ی چندان و تلفاتی ندارد!

بستر نشر این اخبار که امروزه فضای مجازی شناخته می‌شود، امروز همه گیر شده و در ریز و جزئیات زندگی اکثریت مردم جامعه تاثیر گذار است. احتمالاً تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که چند روزی بین شما و تلفن همراهتان، به دلایل مختلفی فاصله افتاده باشد. معمولاً در این شرایط احساس کمبود بزرگی می‌کنیم. خصوصاً قشر جوان امروز که همه اطرافیان خود حتی خانواده خود را هم در این فضا عیادت می‌کند!

متاسفانه این فضا، اگر چه نامش مجازی است، اما کاملا فضای حقیقی است. بسیاری از مردم در این فضا مشغول به کسب و کارند. بسیاری از مشاغل حتی کاملا به فضای مجازی وابسته بوده و بدون آن عملا امکان پذیر نیستند.

از طرفی این فضای همه گیر، چشم طمع اصحاب قدرت را به خود جلب می‌کند. به طوری که با نشر اخبار کاذب، بسیاری از قیمت‌ها را جابجا می‌کنند، می‌توانند قحطی ایجاد کنند، ترس فراگیر بر جامعه القا کنند و حتی نتایج انتخابات را عوض کنند و...

در مواجهه با این فضا ما دو راهکار داریم، اولی موضع انفعال و سلبی است. قطعاً چنین موضعی مخاطرات بسیاری خواهد داشت و اساسا هم ممکن نخواهد بود. ناگزیر یک راه داریم؛ در چنین فضایی لازم است قشر فرهیخته جامعه، با قدرت و اگاهی وارد عرصه شده و با موضع ایجابی و پویا اجازه سوء استفاده از این موهبت را ندهند.

علی‌رغم سهولت دسترسی به فضای مجازی، وارد شدن در چنین عرصه‌ای به عنوان یک عنصر تاثیرگذار، بدون دانش لازم، هماهنگی و کار تشکیلاتی نه تنها مفید نخواهد بود؛ چه بسا مضرات غیر قابل جبرانی خواهد داشت؛ بنابراین نیاز است دلسوزان و دغدغه‌مندان، با همت بیش از پیش جهت ورود به فضای مجازی تلاش کرده و به دنبال فراگیری آموزش‌های لازم باشند. همچنین با استفاده از تجربیات دیگران، در جهت هماهنگی و هم افزایی تلاش نموده و با برنامه ریزی دقیق و مشخص وارد عرصه شوند.

محمدجواد زارعی
دانشجوی دانشگاه صنعتی قم

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top