تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/09 - 09:05
کد خبر: 322266

پیام مرادی مطرح کرد؛

عملکرد معاونت فرهنگی در یک سال اخیر قابل قبول نیست

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ارزشیابی دقیقی از سطح مدیریت فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌ها نیست و به همین خاطر سیاست‌گذاری عینی و قابل قبولی نیز در سطح مدیریت فرهنگی وزارت علوم وجود ندارد.

 به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص وضعیت عملکرد وزارت علوم و معاونت فرهنگی آن در سال تحصیلی گذشته گفت:  معاونت فرهنگی ستادی است که جهت مدیریت و ساماندهی تحولات فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها به وجود آمده و تحت عنوان یک سری از اسناد بالادستی قرار دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه با آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها به این معاونت اختصاص داده است. این اسناد و آیین‌نامه‌ها وظایف و حیطه اختیارات و انتظارات از این معاونت وزارت علوم را تعریف کرده است.

وی افزود: یک سری از اسناد نیز وجود دارد که ساختار اجرایی تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را صورت بندی کرده است که معاونت فرهنگی باید به آن‌ها نیز اشراف کامل داشته باشد.

مرادی گفت: انتظاری که از معاونت فرهنگی وزارت علوم می‌رود یک سیاست‌گذاری کلان و دقیق در سطح مدیریت فرهنگی و اجتماعی است. در حال حاضر اگر بخواهیم این سیاست‌گذاری را بررسی کنیم با یک ابهامِ خیلی جدی مواجه می‌شویم که سال‌هاست به ساختار مدیریتی این معاونت شکل می‌دهد.

وی اشاره کرد: آمار کیفی از صحت عملکرد این معاونت وجود ندارد؛ این در حالی است که دانشگاه‌ها سالانه ارزشیابی‌های متفاوتی را جهت بررسی وضعیت علمی دانشجویان و اساتید صورت می‌دهند، ولی از جهت مدیریت فرهنگی و اجتماعی بستر دانشگاه هیچ مقیاسی جهت ارزشیابی ندارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد که ارزشیابی نیز نباید به صورت کمی باشد. این‌که تعداد نشریات دانشجویی افزایش پیدا کند و مراسمات فرهنگی متعددی برگزار شود بسیار مطلوب است، ولی باید به این توجه شود که تاثیرگذاری این فعالیت‌های متعدد به چه صورت است. عدم سیاست‌گذاری فرهنگی در سطح ستاد و نداشتن ارزشیابی صحیح از سطح فرهنگی دانشگاه با هم رابطه متقابل دارند. تا زمانی که اطلاع کامل از سطح کیفیت دانشگاه وجود نداشته باشد امکان برنامه‌ریزی فرهنگی نیز وجود نخواهد داشت.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل تصریح کرد: در ابتدای دولت آقای روحانی و ساختار مدیریتی جدیدِ وزارت علوم، یک عملکرد رادیکالی خاص به وجود آمده بود که منجر به تاسیس تعداد زیادی از تشکل‌های دولت‌ساخته در دانشگاه‌ها شد و در ادامه نیز ما شاهد این بودیم که در این ساختار ابزار‌های فعالیت‌های دانشجویی محدود می‌شود؛ به عنوان مثال گستره فعالیت‌های نشریات دانشجویی محدود شد؛ حمایت مالی کاسته شد و بعضاً برای دانشجویان تخلف‌تراشی شد که در نهایت به دانشجویان و تشکل‌ها گفته می‌شد که اگر فلان فعالیت را انجام دهید و یا برنامه‌ای را برگزار کنید تا پایان سال تحصیلی از حمایت مالی دانشگاه برخوردار نخواهید بود. این وضعیت به هیچ وجه قابل‌توجیه نیست.

وی تصریح کرد: چندین سال گذشته رکود در فعالیت‌های دانشجویی و فراهم نکردن بستر فعالیت‌های دانشجویی بی‌سابقه بوده است، به نوعی که معضل متداول تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌ها از لحاظ مالی و اداری، عدم حمایت مستقیم معاونت فرهنگی و همکاری نکردن آن بوده است.

پیام مرادی گفت: انتظاری که از وزارت علوم و معاونت فرهنگی این وزارتخانه می‌رود این است که نسبت به مناسبات و فعالیت‌های دانشگاه‌ها بدون تعصب عمل کند. به عنوان مثال دانشگاه تهران که نبض فرهنگی و علمی دانشگاه‌های کشور است در حال حاضر در حوزه فرهنگی اجتماعی وضعیت مطلوبی ندارد و ساختار مدیریت این معاونت در دانشگاه تهران نیز به صورت مناسبی اداره نمی‌شود. سیاست‌زدگی در عمده مناسبات اداری و فرهنگی آن مانند انتخابات نشریات قابل مشاهده است که هرساله با تخلفات گسترده به نفع قشری خاص اداره و برگزار می‌شود. وزارت علوم به عنوان مدیر باید این بستر را به خوبی زیر نظر داشته باشد.

وی باتوجه به عملکرد نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از حیث ارتباط موثر با دانشجویان و تشکل‌ها و کنشگری در فضای فرهنگی برآیندِ مثبت‌تری به نسبت دیگر نهاد‌های دولتی دارد و این روند در سطح ستاد و دفاتر در دانشگاه نیز نسبتاً برقراراست و به دولت‌های مختلف نیز بستگی ندارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: جوانگرایی و داشتن روحیه جوان در یک نهاد و خصوصاً نهاد دانشگاهی یک امر مثبت تلقی می‌شود که نهاد رهبری نیز از این حیث مستثنا نیست. انتظاری که از نهاد رهبری می‌رود این است که این قوه جوان را در خود تثبیت کند و نشان دهنده تاثیر مثبت مدیران جوان در سطح مدیریت ستادی باشد.

مرادی در آخر نیز اشاره کرد که نهاد رهبری همان‌طور که در سطح ستاد از پویایی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است، در سطح صف و در دفاتر دانشگاه‌ها نیز باید به همین صورت عمل کند که این روند با شدت و ضعف‌هایی روبرو بوده است. انتظار می‌رود این ایرادات نیز با مدیریت جدید و جوان در سطح این نهاد، جهت پویایی و ارتباط بیشتر با فضای دانشجویی برطرف شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top