تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/09 - 10:42
کد خبر: 322284

حمزه دستیار

ماشین بوگاتی با موتور پراید!

ماشین بوگاتی با موتور پراید!

ما با انقلاب وحشتناکی در مطالعه و مرجع مطالعه مواجهیم، جوانانی که اندیشه و محتوا را از شبکه های اجتماعی می گیرند! آن هم نه مطالعه ی اندیشه تیلور، مارکس، ماکس وبر یا اندیشه مثلا بهشتی و مطهری! بلکه اندیشه فلان آقا با فلان کا فالوور در اینستاگرام!

خبرنامه دانشجویان ایران: حمزه دستیار*// ما با انقلاب وحشتناکی در مطالعه و مرجع مطالعه مواجهیم، جوانانی که اندیشه و محتوا را از شبکه های اجتماعی می گیرند! آن هم نه مطالعه ی اندیشه تیلور، مارکس، ماکس وبر یا اندیشه مثلا بهشتی و مطهری! بلکه اندیشه فلان آقا با فلان کا فالوور در اینستاگرام!

برای فالوور گرفتن که میدانید یا باید لخت باشید، یا دلقک یا اهل سینما و تلویزیون، سلبریتی و یک درصد هم افرادی با علم و قدرت بیان خوب!

امروزه دو دسته افراد افکار عمومی را جهت دهی می کنند:
ژورنالیست ها و سلبریتی ها
هر دو یک خصیصه مشترک دارند همه چی پردازی!

ژورنالیست ها اصولا کارشان این است و نمی شود خیلی بهشان خرده گرفت و اما شما ژورنالی مستقل و بدون سوء جهت گیری معرفی کنید تا جلویش تعظیم کنم ! سلبریتی ها هم که ...

مرجع شدن این دو قشر خطرات سطحی نگری، کم عمقی، نگرش نفع طلبانه و دوری از حرف مردم را به دنبال دارد. برای ژورنالیست ها منافع حزب تیتر فردایشان را مشخص می کند و برای سلبریتی تعداد لایک و فالوور!

می دانید که مردم بیشتر از این که دلشان بخواهد حقیقت گفته شود، دوست دارند آن چه که دلشان می خواهد گفته شود.

قانون مهمی در سیاست هست که:
"حقیقت مهم نیست، چیزی که مهم است رضایت عمومی ست"

این گزاره تلخ و خطرناک جوامع را به لبه پرتگاه های وحشتناکی می رساند، پرتگاه هایی که ملت با شوق از آن بالا به ته چاه نادانی، گوسفند پروری و ابتذال می پرند! این متن قرار نیست سلبریتی، ژورنالیست و این خوشتیپ های لاکچری پر فالوور را زیر سوال ببرد بلکه مرجعیت فکری گرفتن از این جماعت را زیر سوال می برد!

ینها اغلب مفسراند یا مبتکر! شمایی که تفسیر قرآن می خواهی باید حداقل یکبار خود قرآن را بخوانی! باید به سرچشمه وصل بود، این جوی های کوچک آب هرچقدر هم ماهیت آب را داشته باشند تا به اینجا رسیدنشان یعنی این که از مسیر اصلی رود خارج شدند، اصلا هویت جوی شدن جدایی از بستر اصلی رود است، اگر از این آب باریکه ها به سرچشمه راهنمایی شویم خوب است اما اگر خودشان مرجع شدند،یعنی سرچشمه را ترور کردیم!

جوی هر لحظه امکان دارد بخشکد، گل آلود شود و...!
با این دست فرمان در هر قسمت از مسیر گفتمانی احتمال درجا زدنمان هست زیرا ماشینی که سوارش هستیم، پوسته بوگاتی دارد اما موتور پراید !

از قضا سردرگمی زمانی رخ می دهد که فلان ژورنالیست مورد علاقه مان سر یک موضوع مبنایی در مقابل فلان سلبریتی مورد علاقه مان قرار می گیرد این جاست که آدم سطحی نگر با سواد اینستاگرامی اصطلاحا موتورش جام می کند و یا چرخ دنده اش خرد می شود!

البته با تقبیح و تحقیر این افراد مسئله حل نمی شود، باید روح مطالعه و کتابخوانی را زنده کرد باید ظاهرگرایی را کنار گذاشت، باید افراد را با سوادشان سنجید نه با صدا و سیمایشان! باید از اصالت مفاهیم مواظبت کنیم، باید مراجع مطالعاتی را معرفی و تبلیغ کنیم باید جلوی گوسفندی شدن جامعه بایستیم!

*عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top