تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/09 - 16:22
کد خبر: 322321

معاون آموزشی وزارت علوم گفته، دانشگاه‌ها خواهان پذیرش شیوه «آ ت ت» هستند؛

شیوه پذیرش «آ ت ت» در کارشناسی ارشد بعد از ۱۳ سال بازمی‌گردد؟

شیوه پذیرش «آ ت ت» در کارشناسی ارشد بعد از ۱۳ سال بازمی‌گردد؟

این طرح در همان سال 1385 و با اعتراض برخی از داوطلبان و ناعادلانه دانستند رویه ارزیابی از سوی دانشگاه ها توسط سازمان سنجش لغو شد. البته دلایل دیگری از جمله تعداد بالای داوطلبان کارشناسی ارشد و عدم بررسی دقیق وضعیت علمی نیز لغو این طرح تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در مصاحبه ای با مهر از درخواست دانشگاه‌های برتر مبنی بر پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به شیوه «آ. ت. ت» خبرداده است؛ او گفته:  دانشگاه های برتر خواستار تفویض اختیار در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت آ. ت. ت. هستند که  بخشی از این موضوع مربوط به سازمان سنجش آموزش کشور می شود و باید در خصوص آن در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم گیری شود.

منظور خاکی صدیق از شیوه پذیرش «آ. ت. ت» چیست؟
«ا.ت.ت» مخفف عبارت آزمون تشریحی تکمیلی است، طرحی که از سال 1382 الی 1385 به مدت سه سال در آزمون کارشناسی ارشد صورت گرفت، و در آن سال ها حواشی زیادی را حول خودش به وجود آورد. این طرح در واقع به دانشگاه ها اجازه میداد برخی از رشته های پرطرفدار یا خاص خود را جدای از کنکور به صورت مصاحبه یا بررسی سوابق دسته بندی و اقدام به پذیرش دانشجوی کنند و نحوه پذیرش نیز به این صورت بود که داوطلبان ابتدا در کنکور شرکت کرده و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق) به هر دانشگاه معرفی می شدند. از سوی دیگر در رشته های عادی نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشته های «آ. ت. ت» ۳۰ درصد نمره کل را امتیاز داده شده از سوی دانشگاه تشکیل می داد که در سال آخر به دلیل اعتراضات به ۲۰ درصد کاهش یافت.

به طور کلی در این طرح دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشت و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کردند.

طرحی که زمین خورد
این طرح در همان سال 1385 و با اعتراض برخی از داوطلبان و ناعادلانه دانستند رویه ارزیابی از سوی دانشگاه ها توسط سازمان سنجش لغو شد. البته دلایل دیگری از جمله تعداد بالای داوطلبان کارشناسی ارشد و عدم بررسی دقیق وضعیت علمی نیز لغو این طرح تاثیرگذار بود.

حسن خالقی، معاون آموزشی وقت وزارت علوم در آبان سال 85 درباره چرایی لغو این طرح گفته بود: «علی‌رغم آنکه بسیاری از دانشگاه‌ها معتقدند که در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد باید دخیل باشند، به دلیل حجم بالای تقاضای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی و وجود برخی مشکلات اجرایی، مقرر شد از این پس آزمون کارشناسی ارشد بدون روش «آ.ت.‌ت» برگزار شود، بنابراین در کنکور کارشناسی ارشد سال 1386 نیز روش آت‌ت اعمال نخواهد شد».

موافقان چه می گویند؟
موافقان در همان روزها استدلال های خاص خودشان را داشتند، جعفر توفیقی وزیر سابق علوم و از موافقین این طرح معتقد است: "در طرح «آ.ت.ت» دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشتند و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کردند که این مساله با استقبال زیادی از سوی دانشگاه‌ها روبرو شده است. طی طرح «آ.ت.ت» دانشگاه‌ها اختیار این را داشتند که از بین تعدادی داوطلب با توجه به سوابق علمی و تاثیر نمره آزمون دانشجویان مورد نظر خود را انتخاب کنند. وزارت علوم می‌توانست در ابتدا مشکلات این طرح را بررسی و در جهت رفع آن اقدام کرد و در نهایت طرح را لغو می‌کرد".

«آ.ت.ت» بعد از 13سال بازمیگردد؟
حالا و پس از گذشته سیزده سال از لغو این قانون مجددا معاون جدید آموزش وزارت علوم از درخواست دانشگاه ها برای اجرایی شدن مجدد این طرح گفته است، طرحی که به نظر میرسد با توجه به کاهش داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد طی سال های گذشته دور از ذهن نباشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد
1398/06/17 - 11:15

کاری جز خیانت در حق نظام آموزشی و دانشجو نیست و مطمئن باشید اگر اجرایی بشه با هجمه ای از اعتراضات و شکایات روبرو خواهید شد. اینجوری هر دانشگاهی فقط دانشجوهای خودشو پذیرش میکنه و بقیه رو میپیچونه و همش پارتی بازیه.
سعید
1398/07/15 - 10:49

نگاه کن تورو خدا.. یکی هنوز از راه نرسیده میخاد قانونگذاری کنه.. بدون توجه به تعداد زیاد داوطلبا و تجربه شکستش...کی جوابگو هست واقعا.؟کاراشون همه آزمون و خطاس‌. اینا هیچ درکی از شرایط و روحیه داوطلبا ندارن و فقط رو اعصابشون دارن مانور میرن .. یکی بخاطر علاقه زیادش به رشته ای که انتخاب کرده میره امتحان میده با بدبختی قبول میشه باید مثل آب خوردن ردش کنن؟؟ اینا همه کارشون پارتی و رشوس میخان اینم اینطوری کنن..من به شدت مخالفم..
فرهنگ
1398/07/15 - 17:21

به خدا حق کشی هستش این کار
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top