تاریخ انتشار: جمعه 1398/05/11 - 13:53
کد خبر: 322451

دامنه چیست و چطور یک دامنه خوب ثبت کنید؟

دامنه چیست و چطور یک دامنه خوب ثبت کنید؟

اگر تصمیم به داشتن یک وب سایت دارید و هنوز اقدامی برای ایجاد و خرید آن نکرده اید، در این متن اولین و مهمترین گام آن، یعنی ثبت دامنه را برای شما بررسی می‌کنیم. دامنه همان آدرس و نام وب سایت شما است. از نام دامنه برای پیدا کردن آدرس وب سایت شما، سرور‌های آن و نیز بارگزاری محتوا استفاده می‌شود. دامنه برای وب سایت، همانند آدرس برای خانه است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر دستگاهی که بر روی اینترنت قرار دارد، ‌بر اساس آدرس " IP عددی" که دارد شناسایی می‌شود. از آنجا که تعداد این آدرس‌ها خیلی زیاد است و به خاطر سپردن آن‌ها کار دشواری است، پس برای هر آدرس یک نام مشخص که به درک انسان نزدیک تر است، در نظر گرفته می‌شود.

دامنه، آدرس آیپی وب سایت را به همراه خود دارد. پس زمانی که شما دامنه‌ای را در مرورگر وارد می‌کنید، مرورگر شما به صورت خودکار، مراحل ترجمه دامنه به آیپی را طی کرده و وب سایت را برای شما لود می‌کند.

خرید دامنه
زمانی که دامنه‌ای را خریداری می‌کنید، به این معنی نیست که این دامنه برای همیشه در اختیار شما است. بلکه روال به این صورت است که هر سال باید آن را تمدید کنید. یعنی شما آدرس دامنه را برای یک سال اجاره کرده‌ و مالک موقت آن هستید.

البته هرچند می‌توان دامنه را ۵ ساله و ۱۰ ساله نیز خریداری کرد، و بعد از این مدت باید تمدید گردد.

برای خرید دامنه، شما باید از طریق شرکت‌های میزبانی اقدام کنید. در این ویدیو به صورت کامل،‌ نحوه خرید دامنه از ایران هاست برای شما توضیح داده شده است.

با ورود به وب­سایت iranhost.com، در قسمت بالای وب­سایت، نام دامنه مورد نظر خود را وارد کنید، بر روی جستجو کلیک کنید، و در صورتی که دامنه وارد شده آزاد است، مراحل ثبت آن را طی کنید.

نکاتی در مورد ثبت دامنه
قبل از ثبت دامنه، حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

املای درست: از آنجا که ثبت دامنه یک بار انجام می‌شود و لغو آن امکان پذیر نیست، حتما قبل از ثبت، درست بودن املای دامنه را بررسی کنید.

اسم انتخابی: سعی کنید دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید، با اسم شرکت و کسب و کار شما متناسب باشد. همانند نام کتاب و موضوع آن.

انتخاب نامی که به خاطر سپردن آن آسان است: استفاده از نام‌های طولانی و پیچیده، به خاطر سپردن آن را مشکل می‌کند. پس سعی کنید نامی آسان و کوتاه انتخاب کنید.

از پسوند‌های محبوب استفاده کنید: این کار هم در به خاطر سپردن دامنه شما بسیار تاثیر گذار است. پسوند com محبوب ترین شناسه است.

از ثبت دامنه مشابه دامنه‌های دیگر پرهیز کنید: دقت کنید که دامنه‌ای که ثبت می‌کنید، خیلی شبیه به نام و دامنه شرکت‌ها و سازمان‌های مشهور نباشد. زیرا این امکان وجود دارد که با شکایت سازمان مربوطه مواجه شوید.

دامنه‌های شبیه به آن را هم، خریداری کنید: این کار باعث می‌شود افراد دیگر نتوانند با نام دامنه مشابه شما، کسب و کاری راه اندازی کنند و یا از آن سوء استفاده نمایند.

از اعداد و خط جداکننده تا حد امکان استفاده نکنید:  استفاده از این موارد، کاربر را گیج کرده و به خاطر سپردن دامنه را مشکل می‌‎کند. همچنین عدد (صفر) 0 بسیار شبیه حرف O است که این مورد کاربران را به اشتباه می اندازد.

انواع پسوند دامنه
قدم بعدی انتخاب پسوند مناسب است. با توجه به نوع کسب کار، می‌توانید یکی از پسوند‌های ir، com، net، biz  و ... را انتخاب نمایید.  همه شناسه‌های قابل ثبت در "ایران هاست"، در قسمت دامین قابل مشاهده است.

پسوند دامنه مشخص می‌کند که این دامنه، به چه منظور استفاده می‌شود.

GTLD: یا همان پسوند‌های معروف دنیای اینترنت، این پسوندها از سه حرف و یا بیشتر تشکیل شده‌اند. مانند:

com، org، edu، pro، biz، global، shop و ...

CCTLD: نوع دیگری از پسوندها، پسوندهای دو حرفی بوده و مخفف نام کشورها هستند. این پسوندها توسط سازمان‌های دولتی همان کشور مدیریت می‌شوند. از جمله این نوع پسوندها، می توان به پسوند ir برای ایران، پسوند in برای هند و غیره اشاره کرد.

همچنین هنگام ثبت دامنه توجه کنید که میزبان شما قابلیت‌های زیر را داشته باشد:
1.کنترل پنل دامنه: پس از ثبت دامنه، شما نیاز به یک کنترل پنل جهت مدیریت دامنه دارید. با استفاده از این پنل، شما می‌توانید NSهای دامنه را تغییر دهید، NS اختصاصی تعریف کنید، مشخصات دامنه را تغییر دهید و در برخی موارد، مدیریت دامنه را خودتان انجام دهید.

2.ثبت دامنه به نام شما: پس از ثبت دامنه، اطمینان پیدا کنید که دامنه به اسم خود شما ثبت شده باشد و مالک اصلی آن شما باشید. این احتمال وجود دارد که برخی شرکت‌ها، هزینه پایین تری در ازای ثبت دامنه دریافت کنند، ولی دامنه را به نام خودشان ثبت کنند.

3.امکان انتقال: این قابلیت برای آن است که شما در هر زمان که خواستید، بتوانید دامنه را به شرکت و رجیسترار دیگری انتقال دهید.

زمانی که دامنه‌ای در ایران هاست ثبت می‌کنید، هر ۳ مورد بالا را به صورت کامل در اختیار خواهید داشت. کنترل پنل حرفه‌ای، امکان انتقال در هر زمان و مکان و همچنین اطمینان از اینکه دامنه به اسم خود شما به ثبت رسیده است.

منبع: شبکه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top