تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/12 - 09:32
کد خبر: 322517

هیچکدام از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیکار نمی‌مانند

معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه از میان سالانه 50 هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه، هیچکدام بیکار نمی‌مانند، گفت: دانشجویان ما دارای مهارت هستند و می‌توانند به سرعت به بازار کار وارد شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در شرایط اقتصادی امروز کشور، مسأله اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های جوانان به شمار می‌رود، بخصوص در شرایطی که جوانان بیشتر از قبل به تحصیل در آموزش عالی علاقه دارند اینکه پس از فارغ‌التحصیلی دارای شغل باشند نه تنها برای خودشان بلکه برای خانواده‌هایشان نیز یک دغدغه مهم است.

البته دانشگاه‌ها وظیفه اشتغال‌زایی ندارند اما اینکه دانشجویان با مهارتی از دانشگاه خارج شوند که بتوانند به بازار کار ورود کنند و حتی برای دیگران اشتغال آفرین باشند ، مسأله مهمی است. مسؤولان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مدعی هستند این دانشگاه دانشجویانی تربیت می‌کند  که پس از فارغ‌التحصیلی به سرعت وارد بازار کار می‌شوند.

در این رابطه با رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای ساعاتی را به گفت وگو پرداختیم که شنیدن صحبت های او برای جوانان و خانواده ها بسیار مفید است.

با توجه به اینکه دانشجویان رکن اصلی هر جامعه هستند، در ابتدا از دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای صحبت‌ کنید، به نظر شما دانشجویان این دانشگاه بیشتر از چه طیفی هستند؟
مهدی:‌ به نظر من دانشجویان این دانشگاه از طیف خاصی هستند، می‌توان گفت 90 درصد آنها از طبقه متوسط جامعه بوده و با حمایت امکانات این دانشگاه تحصیل می‌کنند، به طوریکه رفت و آمد در ایام تعطیل و مناسبت‌ها به شهرشان به دلیل مشکلات مالی برای آن‌ها امکانپذیر نیست و این مسأله حتی هزینه‌های این دانشگاه  رانسبت به سایر مراکز علمی بالا افزایش می‌دهد.

در این زمینه بیشتر توضیح دهید.
مهدی: دانشجویان این دانشگاه به خاطر شرایط اقتصادی و همچنین داشتن خانواده‌هایی از طبقه متوسط جامعه با حداقل امکانات که توسط دانشگاه مهیا شده است، به تحصیل می‌پردازند به طوری که بیشتر زمان و عمر خود را در محیط دانشگاه و خوابگاه سپری می‌کنند، آنها در ساعات اداری در کلاس‌های درس و کارگاه‌های آموزشی حضور دارند و سپس به دلیل آنکه خانواده آنها در شهر دیگری زندگی می‌کنند از خوابگاه‌های دانشگاه استفاده کرده و به معنای واقعی زندگی دانشگاهی دارند.

دانشجویان در تعطیلات دانشگاه نیز در خوابگاه می‌مانند

با این توصیفات، تمام هزینه‌هایی که گفتید از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود؟
مهدی: بله، طبق قانون و دستورالعمل و با توجه به دولتی بودن این دانشگاه تحصیل آنها رایگان اس،ت اما هزینه غذای دانشجویی و خوابگاه‌های دانشجویان با توجه به تعداد زیاد آن‌ها نسبت به سایر دانشگاه‌ها بالا است، البته باید به این نکته اشاره کنم که دانشجویان در تعطیلات دانشگاه مثل تابستان نیز در خوابگاه می‌مانند و به دلیل کمبود هزینه سفر به خانه‌هایشان مراجعه نمی‌کنند.

در ایام تعطیل دانشگاه هزینه غذای آنها را می‌دهند؟
مهدی : خیر، ولی از خوابگاه‌های دانشگاه استفاده می‌کنند به طوری که ما هر سال برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های خود آنها را در یک ساختمان اسکان می‌دهیم و به بازسازی و بهسازی می‌پردازیم به هر حال از آنجایی که دانشجویان ما بیشتر از هنرستان‌ها جذب می شوند به طور میانگین از سن کمتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها برخوردار هستند از طرفی خانواده‌ها فرزندانشان را به دانشگاه سپرده‌اند و ما نمی‌توانیم به آنها اسکان ندهیم.

برای حل مشکلات خود فرمول داریم

به گفته خودتان با توجه به هزینه‌های بالایی که دارید آیا فکری هم برای تقویت مالی دانشگاه کرده‌اید؟
مهدی: بله، ما برای اینکه بتوانیم به استقلال در دانشگاه برسیم دارای فرمول برای حل مشکلات خود هستیم که اگر دولت و وزارت علوم به ما کمک کنند می‌توانیم املاکی را که در اختیارمان است را تبدیل به احسن کرده و بودجه دانشگاه را تأمین کنیم.

یعنی بودجه دانشگاه کم است؟
مهدی: بله، این دانشگاه به دلیل اینکه تا سال 1390 زیر مجموعه آموزش و پرورش بوده است متأسفانه اکنون بودجه و سرانه‌ای که برای آن در نظر می‌گیرند مربوط به زمانی بوده که تحت پوشش آموزش و پرورش قرار داشته است. از طرفی باید بگویم طی این هشت سال متأسفانه نه دولت پولدار بوده که نیاز این دانشگاه را تأمین کند و نه دانشگاه امکانات لازم را برای تأمین بودجه خود داشته است.

10 تا 15 درصد افزایش بودجه، برای روند فعالیت دانشگاه کافی نیست

بودجه امسال دانشگاه چه قدر افزایش داشته است؟
مهدی: باید بگویم یکی از مشکلات حال حاضر دانشگاه این است که بین 10 تا 15 درصد افزایش بودجه دارد که این بودجه برای روند فعالیت دانشگاه کافی نیست و باید با توجه به جمعیت دانشجویی که ما داریم اعتبارات بیشتری را به ما اختصاص دهند، البته باید به این نکته اشاره کنم که افزایش 10 تا 15درصدی بودجه دانشگاه که مثل حقوق سالانه کارمندان به همین میزان رشد می‌کند برای مجموعه‌ای مانند دانشگاه بسیار کم بوده و فعالیت‌های او را به خصوص در حوزه دانشجویی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

چرا بودجه دانشگاه برایتان کم است؟
مهدی: به خاطر اینکه در تقسیم بندی اعتبارات این دانشگاه را یک دانشگاه می بینند در حالی که ما 173 مرکز فنی و حرفه ای داریم یعنی 173 دانشگاه هستیم این در حالی است که بودجه ما بیشتر صرف هزینه‌های مصرفی دانشگاه می شود استفاده هر بار دانشجویان از کارگاه های آموزشی هزینه بسیار زیادی دارد چرا که مواد و ابزارهای مورد نیاز باید برای این کارگاه ها خریداری شود، در واقع ما برای رسیدن به تکلیف قانونی باید دانشجویان مهارتی و کارآفرین تربیت کنیم که اگر در این بخش‌ها هزینه نشود دانشجویان ما تنها تئوری آموزش می‌بینند و دیگر کارایی لازم را برای اشتغال بعد از فارغ التحصیلی ندارند.

سرانه این دانشگاه به ازای هر دانشجو برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی 10 هزار تومان است

وضعیت فعالیت های فرهنگی دانشگاه چگونه است؟
مهدی: خوب نیست، در حال حاضر سرانه این دانشگاه به ازای هر دانشجو برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی 10 هزار تومان است که اگر این را برای مردم عادی هم بازگو کنیم از این وضعیت خنده‌شان می‌گیرد، این موضوعی در حالی است که دانشجویان زیر نظر وزارت علوم سرانه فرهنگی ورزشی آنها 145 هزار تومان است یعنی دانشجویان ما 25 درصد دانشجویان وزارت علوم را تشکیل می‌دهند و 75 درصد دیگر دانشجویان سایر دانشگاه‌ها وضعیت خوبی دارند.

وضعیت فعالیت‌های رفاهی دانشگاه چگونه است؟
مهدی: باید به این نکته اشاره کنم که در حوزه دانشجویی هزینه رفاهی در طول یکسال برای هر دانشجو در این دانشگاه 700 هزار تومان است، اما این مبلغ باز هم برای دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم یک میلیون و 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است که همین کمبود اعتبار در زمینه‌های رفاهی و فرهنگی باعث می‌شود ما از درآمدهای اختصاصی دانشگاه استفاده کنیم.

این دانشگاه نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش بودجه‌ دارد

بودجه رفاهی دانشگاه چقدر است؟
مهدی: یکی از مشکلاتی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با آن مواجه است مربوط به همین  حوزه خدمات رفاهی دانشجویان است به طوری که باید بگویم بودجه این بخش در سال 97 نزدیک به 78 میلیارد تومان بود اما امسال این میزان کاهش پیدا کرده و به 73 میلیارد تومان رسیده است، در واقع می‌توان گفت این دانشگاه نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش بودجه‌ای در این بخش دارد.

از فعالیت‌های خوب دانشگاه  هم صحبت کنید؟
مهدی: یکی از اقدامات خوب این دانشگاه اجرای طرح رستوران و آشپزخانه سبز برای نخستین‌بار در سطح دانشگاه‌ها است که این طرح را در 10 مرکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف در سال تحصیلی جدید اجرا می‌کنیم، به طوری که در طرح رستوران سبز تمام سیستم و تجهیزات رستوران‌ها و آشپزخانه‌های زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییر پیدا کرده و همه آنها جای خود را به سیستم جدید بخار می‌دهد که در آن نه تنها ضایعات غذا کم می‌شود بلکه کیفیت غذا بالا رفته و انرژی کمتری صرف می‌شود. در واقع این طرح در شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان به صورت پایلوت انجام خواهد شد.

درباره طرح رستوران سبز بیشتر توضیح بدهید؟
مهدی: طرح آشپزخانه سبز در مراکز دانشگاهی که بالای 2 هزار نفر پرس غذا در طول روز داده می‌شود  اجرا خواهد شد که در قالب چهار الگو غذای دانشجویی تهیه و توزیع می‌شود. در الگوی اول مواد اولیه غذا توسط دانشگاه خریداری شده و پخت آن توسط پیمانکار انجام می‌شود، در دومین الگو نیز پیمانکار با استفاده از آشپزخانه واحد دانشگاهی مواد اولیه غذا را خریداری کرده و پس از پخت توزیع می‌کند، سومین الگو نیز خرید پرسی غذا توسط دانشگاه از رستوران‌ها است اما چهارمین الگو این است که هر واحد دانشگاهی از صفر تا صد تهیه و توزیع غذا را انجام دهد که در این رابطه باید بگویم با تصمیم و برنامه‌ریزی که انجام شده است تنها الگوهای سه و چهار در سطح استان‌ها اجرا می‌شود.

بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه فرهنگی نامطلوب است

بیشترین ضعف دانشگاه در حوزه فرهنگی چیست؟
مهدی: در مرحله نخست باید بگویم بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه فرهنگی نامطلوب است به طوری که در بسیاری از موضوعات مانند مشاوره و فعالیت‌های ورزشی دچار مشکلات فراوان هستیم، این در حالی است که دانشجویان ما با توجه به اینکه از سنی کمی برخوردار هستند و مشکلات مالی زیادی دارند نیاز شدیدی به مشاوره و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دارند که متأسفانه در این زمینه فعالیت چندان چشم‌گیری نداشته‌ایم.

آیا دانشجوی خارجی هم دارید؟
مهدی : بله، در سال تحصیلی گذشته 300 دانشجو از کشور افغانستان داشتیم اما در سال تحصیلی جدید با توجه به رایزنی که با کشور سنگال انجام داده‌ایم قرار است 2 هزار دانشجو از این کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. البته یک تفاهم‌نامه دیگری با کشور لبنان در قالب برنامه پنج‌ ساله بسته ایم که 10 هزار دانشجو در مقطع کاردانی، کارشناسی و کوتاه‌مدت در  10 مرکز فنی و حرفه‌ای کشور مشغول به تحصیل خواهند شد. این در حالی است که با کشورهای اقلیم کردستان عراق و سوربن فرانسه تفاهم‌نامه‌هایی را برای جذب دانشجو و تبادل اساتید دانشگاهی بسته‌ایم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای سالانه 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد

دانشگاه فنی و حرفه ای سالی چند فارغ التحصیل دارد، آیا این‌ها می توانند شاغل شوند؟
مهدی: دانشگاه فنی و حرفه‌ای سالانه 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد که براساس گزارشات میدانی که انجام داده‌ایم هیچکدام از این دانشجویان بیکار نبوده و بلافاصله مشغول به کار می‌شوند در واقع باید بگویم دانشجویان ما وقتی از هنرستان وارد محیط دانشگاه می‌شوند دارای مهارت هستند و می‌توانند از همان موقع وارد بازار کار شوند و تحصیل آنها هدفمند خواهد شد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که 70 درصد دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند که 30 درصد باقیمانده آنها یا به دلیل ادامه تحصیل یا عدم جذابیت رشته تحصیلی وارد حرفه‌ دیگری می‌شوند.

ویژگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیست؟
مهدی: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه داشتن دانشجویان مهارتی و کارآفرین است. به طوری که آنها یا خوداشتغال هستند یا اگر در صنایعی مشغول به کار می‌شوند براساس نظر سنجی کارفرمایان بیشترین رضایت را از آنها دارند. به طور مثال طی سال‌های اخیر دانشجویان این دانشگاه که در صنعت ماشین‌سازی یا فرش‌بافی جذب شده‌اند توانسته‌اند باعث افزایش تولید و خلاقیت شوند.

امسال پیش‌بینی می‌شود بودجه فرهنگی ما تا پنج میلیارد تومان برسد

از بخش های مختلف فعالیت های فرهنگی بگوئید؟
دانشگاه فنی و حرفه‌ای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی قابل توجهی را طی دو سال اخیر دارد به طوری که می‌توان به وجود 390 انجمن علمی، هشت تشکل اسلامی، 452 کانون فرهنگی و هنری، 173 بسیج دانشجویی،84 هیأت دانشجویی مذهبی، سه مجمع کانون‌های فرهنگی و هنری، 50 نشریه دانشجویی و پنج اتحادیه انجمن علمی اشاره کرد. این در حالی است که بودجه فرهنگی این دانشگاه در سال 96 کمتر از یک میلیارد تومان بوده است که ما با راه‌اندازی مجموعه‌های مختلف فرهنگی توانستیم در سال 97 بودجه خود را به 4.5 میلیارد تومان برسانیم؛ امسال نیز پیش‌بینی می‌شود بودجه فرهنگی ما تا پنج میلیارد تومان برسد.

اوضاع ورزش دانشجویان چگونه است؟
مهدی: متاسفانه در 14 استان کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای حتی یک متر برای حوزه ورزشی دانشجویان وجود ندارد به طوری که سرانه ما در حال حاضر 30 سانتی‌متر است که اگر بخواهیم آن را با سرانه دانشگاه‌های  زیرمجموعه وزارت علوم مقایسه کنیم این مقدار به 1.5 متر می‌رسد در واقع می‌توان گفت این دانشگاه یک پنجم سرانه استاندارد را دارد. این در حالی است که دانشجویان ما دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی در رشته‌های مختلف ورزشی هستند به طور مثال در المپیاد دانشجویی سال گذشته، دانشجویان این دانشگاه نایب قهرمان شدند، همچنین دانشجویان دختر ما امسال در المپیاد دانشگاه الزهرا مقام اول را کسب کردند.

برای افزایش ظرفیت ورزشی دانشگاه تاسیس 110 زمین چمن مصنوعی را در دستور کار دارد

امسال برای ورزش دانشجویان برنامه ای دارید؟
مهدی: امسال برای افزایش ظرفیت ورزشی دانشگاه ما 110 زمین چمن مصنوعی را در دستور کار خود داریم. همچنین در حوزه مشاوره تحصیلی نیز از آنجایی که سن دانشجویان ما کم است نیاز شدیدی به مشاوره در مراکز دانشگاهی داریم که در این رابطه 2 کلینیک مشاوره استانی را راه‌اندازی کرده‌ایم. از طرفی باید بگویم در همه واحدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای مراکز مشاوره وجود دارد که در زمینه‌های تحصیلی و ازدواج به دانشجویان خدمات می‌دهند که فعالیت این مراکز در سال گذشته یک میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مشاوران دانشگاه ها چه کسانی هستند؟
مهدی:  بیشتر مشاوران ما در واحدهای دانشگاهی از طیف اساتید یا فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در رشته‌های علوم تربیتی هستند که به آنها حق‌الزحمه‌ای از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود. از طرفی باید بگویم به خاطر اینکه دانشجویان این دانشگاه از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند بیشترین مشکلات آنها در مراجعه به مشاوران موضوعات پرخاشگری، افت تحصیلی و ناامیدی است.

حضور 1200 دانشجو به طور سالیانه در پیاده‌روی اربعین

آیا فعالیت‌های دینی و مذهبی دارید؟
مهدی: بله، یکی از ویژگی‌های این دانشگاه وجود مقبره 27 شهید دوران دفاع مقدس در 24 مرکز آموزشکده است که در مناسبت‌های مختلف محافل فرهنگی و مذهبی در این محل‌ها برگزار می‌شود، همچنین در راستای فعالیت‌های فرهنگی باید بگویم در همه خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه نماز جماعت برگزار می‌شود که همین کار بیش از دو میلیارد تومان هزینه برداشته است، از طرفی باید به حضور 1200 دانشجو به طور سالیانه در پیاده‌روی اربعین حسینی اشاره کنم که از سال 93 این فعالیت شروع شده که تاکنون با افزایش تعداد دانشجو به 5 هزار و دویست نفر ادامه دارد، البته امسال نیز پیاده‌روی دانشجویی در ایام اربعین برگزار می‌شود که در این رابطه ما بیش از یک میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

شهریه دانشجویان امسال افزایش دارد؟
مهدی: 80درصد دانشجویان ما شهریه نمی‌دهند و 20 تا 30 درصد دانشجویان که مربوط به تکمیل ظرفیت یا نوبت دوم هستند، نزدیک به یک میلیون تومان در هر ترم شهریه پرداخت می‌کنند که در این رابطه باید بگویم در سال تحصیلی جدید با توجه به نرخ تورم بین 10 تا 15 درصد افزایش شهریه خواهیم داشت، این در حالی است که دانشجویان اگر در زمینه مالی درخواست تسهیلاتی از دانشگاه داشته باشند ما تا 30 درصد در هزینه‌های دانشجویی به آنها کمک خواهیم کرد.

دانشگاه برای دانشجویان جشنواره فرهنگی برگزار می کند؟
مهدی: بله، جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان در اوایل شهریورماه امسال در شهر مشهد برگزار می‌شود، این جشنواره  با محوریت قرآن و عترت در8 رشته مانند قرائت، تفسیر، هنر، گرافیک، با حضور 20 هزار دانشجو در سطح کشور برگزار می‌شود که برگزیدگان اول تا سوم آن از 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان پرداخت می‌شود. البته به نفرات برگزیده دیگر نیز جوایزی مانند تخفیف شهریه دانشجویی یا خوابگاه در نظر گرفته شده است.

بودجه سال 98 این دانشگاه 700 میلیارد تومان است

اعتبار امسال دانشگاه فنی و حرفه ای چقدر است؟
مهدی: باید توضیح دهم که براساس استاندارد وزارت علوم و شاخص‌های موجود بودجه دانشگاه بایدبین 2 هزار میلیارد تومان تا 3 هزار میلیارد تومان باید باشد اما طی سال‌های گذشته نگاه نامتوازنی به بودجه شده است.  بودجه سال 98 این دانشگاه 700 میلیارد تومان است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که دانشجویان این دانشگاه 25درصد از کل دانشجویان تمام وقت وزارت علوم را تشکیل می‌دهند. اما در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها و براساس استاندارد بودجه ما 8درصد از مبلغ واقعی است.

درباره فعالیت دانشجویان در کارگاه های آموزشی بگوئید؟
مهدی: خوشبختانه بین 70 تا 80 درصد زمان دانشجویان ما در کارگاه‌های آموزشی صرف می‌شود که این نشان از مهارتی بودن این دانشگاه دارد، از طرفی استفاده حداکثری از کارگاه‌های آموزشی نیازمند تأمین مواد آزمایشگاهی و تجهیزات است که هزینه‌های دانشگاه را چند برابر بیشتر از دانشگاه‌های نظری می‌کند، این در حالی است که بودجه امسال دانشگاه 14.5درصد رشد داشته است، در واقع سال گذشته این دانشگاه بودجه‌اش 650 میلیارد تومان بوده و امسال به 740 میلیارد تومان رسیده است. با  توجه به هزینه‌های دانشجویی اعتبارات دانشگاه بسیار کم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top