تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/12 - 11:39
کد خبر: 322537

گزارش «فرهیختگان» از ارتباط تنگاتنگ کمپانی‌های بزرگ خودروسازی دنیا با دانشگاه

خودروسازان شرقی چگونه با دانشگاه خود را نجات دادند؟

خودروسازی در دنیا جزء صنایع و حرفه‌هایی است که منافع زیادی از جهت مالی برای کشورها دارد. اما با توجه به مشکلات و تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر گریبانگیر کشور شده، بخش‌های مختلفی چون مسکن و ارز تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. در این میان، بازار خودرو هم از این مشکلات بی‌نصیب نبوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه فرهیختگان، خودروسازی در دنیا جزء صنایع و حرفه‌هایی است که منافع زیادی از جهت مالی برای کشورها دارد. اما با توجه به مشکلات و تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر گریبانگیر کشور شده، بخش‌های مختلفی چون مسکن و ارز تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. در این میان، بازار خودرو هم از این مشکلات بی‌نصیب نبوده است. بسیاری از کمپانی‌ها با واردات قطعات روبه‌رو شدند و علاوه‌بر ایجاد نارضایتی در مشتریان، خط‌تولید آنها نیز دچار مشکل شد، به‌طوری که دو کمپانی خودروساز بنام ایرانی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. این درحالی است که برخی کشورهای دنیا در این زمینه بسیار پیشرفته عمل می‌کنند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، به‌طوری که نام و آوازه آنها در تمام دنیا پیچیده و بسیاری از عاشقان خودرو، به دنبال نام و برندهای معروف می‌روند و گاه هزینه‌های هنگفتی هم برای به‌دست آوردن آنها صرف می‌کنند.

صنعت خودروسازی، ترکیبی از هنر و علم است که توانسته محصولی به زیبایی خلق کند که در کنار چشم‌نواز بودن، از نظر توانمندی‌ کارآمد باشد و بتواند نیاز مشتریان را جلب کند. در این بین بسیاری از کمپانی‌های معروف خودروسازی دنیا برای رسیدن به این هدف که تولید محصولی باکیفیت و اصولی است، ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کرده و هر روز نسبت به تقویت آن کوشیده‌اند تا با استفاده از علمی که برخاسته از دانشگاه و محیطی آکادمیک است، بتوانند خودروهایی کارآمد و قدرتمند تولید کنند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس «سرمایه‌گذاری صنعت خودروی جهان در بخش تحقیق و توسعه، سالانه به حدود 111‌میلیارد دلار می‌رسد که 11‌میلیارد دلار آن در آمریکا هزینه می‌شود. به عبارتی، به‌طور میانگین برای هر خودرو 1211‌ دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌شود. بعد از صنعت الکترونیک و کامپیوتر با 27‌ درصد و تحقیقات بهداشت و درمان با 22 درصد، صنعت خودرو 16‌ درصد از سهم کل سرمایه‌گذاری را در بخش تحقیق و توسعه به خود اختصاص می‌دهد که بیشترین سهم را شامل می‌شود.»

این کمپانی ژاپنی که قریب 81 سال از عمر آن می‌گذرد، بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده خودرو در دنیاست که در سال 2012 توانست رتبه نخست را در میزان تولید خودرو در دنیا از آن خود کند. طبق آمار سال 2012، تویوتا سالانه بیش از 10میلیون خودرو تولید می‌کرد. این کمپانی همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای هیبریدی در دنیا را هم یدک می‌کشد. درآمد این کمپانی در سال مالی 2019، تاکنون به 272 میلیارد دلار رسیده است.

در این راستا، به گزارش مرکز آمار statista، هزینه کمپانی تویوتا در بخش تحقیق و توسعه (R&D) در سال جاری حدود یک‌تریلیون ین ژاپن معادل بیش از 9 میلیارد دلار آمریکا گزارش شده است.  درحال حاضر، بسیاری از خودروسازان دنیا برای استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا در محصولات خود به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند. تویوتا ازجمله کمپانی‌هایی است که مدتی پیش طی قراردادی چهار ساله، یک سرمایه‌گذاری 22میلیون دلاری را با دانشگاه میشیگان انجام دادند تا از این طریق، روی تولید خودروهای خودکار و سیستم‌های رباتیک پیشرفته متمرکز شوند. مقامات این کمپانی امیدوارند با این سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌ با دانشگاه، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بتوانند در فناوری‌های هوش مصنوعی سرآمد شوند و محصولات خود را در زمینه‌های ایمنی و امنیت و کارایی ارتقا دهند. تویوتا طبق این قرارداد، یک مرکز گشتاور حرکت به‌عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه خصوصی- دولتی در دانشگاه میشیگان احداث کرده است که محققان در این فضا می‌توانند خودروهای در دست تولید را در فضایی ایمن و تحت کنترل در بوته آزمایش قرار دهند.

آنها امیدوارند در سایه این همکاری در عرصه صنعت و دولت، بتوانند انقلابی را در عرصه خودروهای مجهز به اینترنت، خودروهای خودران و اتوماتیک ایجاد کنند که در کنار فناوری نوین، ایمنی و کارایی بالایی هم به همراه داشته باشند. دانشگاه میشیگان به دنبال این قرارداد مشارکتی، فراخوانی را برای دعوت به چالش اعضای هیات‌علمی این دانشگاه در زمینه‌های ایمنی، حرکت و رباتیک به راه انداخت.

«چری» به‌عنوان یکی از کمپانی‌های قدیمی خودروساز چینی، در سال 1997 آغاز به کار کرد و در حال حاضر بیش از دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد. این کمپانی با استقلالی که در این سال‌ها در زمینه ابداعات به‌دست آورده، توانسته سیستم کاملی از تولید و فناوری R & D راه‌اندازی کند. محصولات این شرکت اکنون به بیش از 80 کشور جهان صادر می‌شود. درآمد کمپانی چری در سال ۲۰۱۸ به حدود بیش از پنج میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود درآمد آن تا سال 2023 با تغییراتی مواجه شود. حدود هفت درصد از کل درآمد این کمپانی صرف R&D (تحقیق و توسعه) می‌شود.

دانشگاه‌های چین برای بهبود و تقویت بخش صنعت، در سال‌های اخیر به افزایش خروجی مهندسان خودرو پرداخته‌اند. بسیاری از آنها دانش‌آموختگان خارج از کشور هستند که به کشور خود بازگشته‌اند و حالا با ورود به صنعت و بخش خودروسازی به دنبال تزریق دانش علمی خود در این صنعت هستند تا این بخش را رونق دهند. اما مساله اینجاست که مهارت در طراحی تولید و توسعه صرفا در قالب دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌شود بلکه تجربه کار صنعتی نیز در این میان اهمیت بالایی دارد. مهندسان دانش‌آموخته‌ای که در بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، از ظرفیت علمی بالایی برای رونق بخش خودرو برخوردارند. به‌طور کلی، مشارکت دولت چین و صنعت خودروسازی این کشور نقش مهمی در بازسازی این صنعت و رسیدن به اهداف تعیین‌شده دارد.

کمپانی هیوندای موتورز یکی از شناخته‌شده‌ترین کمپانی‌های خودروساز کره جنوبی است که از سال 1976 کار خود را آغاز کرده است. این کمپانی سالانه ظرفیت تولید چیزی بالغ بر 1.6 میلیون خودرو دارد. گزارش‌های منتشرشده از سایت رسمی هیوندای حکایت از افزایش 6.9 درصدی این کمپانی در سال 2019 نسبت به سال گذشته دارد، به‌طوری که درآمد

این کمپانی در مقایسه با بیش از 20 میلیارد دلاری در سال 2018، در سه ماهه نخست سال 2019 به 18 میلیارد دلار افزایش یافته است. درآمد کل این کمپانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲۴ میلیارد دلار بوده است.هیوندای به تازگی اعلام کرده طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است تا پنج سال آینده حدود 40 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند. این درحالی است که هیوندای در سال 2017 تنها 2.2 میلیارد دلار از درآمد خود را در بخش R&D سرمایه‌گذاری کرده بود.

به گزارش hyundainews، هیوندای موتورز سال گذشته در همکاری با دانشگاه «براون» چالش رویایی هیوندای را راه‌اندازی کرد که بخشی از نقشه ترسیمی توسط این کمپانی برای ابداعات جدید و ایجاد بازار محرک برای آینده محصولات این کمپانی است. هیوندای در مشارکت با دانشگاه براون به دنبال تمرکز روی توسعه راه‌حل‌های آینده محصولات خود است که مواردی چون همکاری انسان و دستگاه را به همراه خواهد داشت. این پروژه همکاری، هیوندای را به‌عنوان چهارمین انقلاب صنعتی دنیا مطرح می‌کند که از دانش حرفه‌ای در ایجاد تنوع در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. هیوندای با مشارکتی که با دانشگاه براون انجام داد به دنبال کشف ایده‌های نوآورانه و خلاقانه علمی برای توسعه فناوری حرکت در محصولاتش بود. در این مشارکت، با تبادل اطلاعات شبکه منابع انسانی، پیشرفت در زمینه تولید محصولات جدید و نوآورانه این کمپانی ایجاد خواهد شد.

حالا اگر از وضعیت تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاه‌های خودروسازان بزرگ شرقی عبور کنیم، همین موضوع در طرف ایرانی تفاوت‌های خاص دارد. براساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت تحقیق و توسعه (R&D) خودروسازان این شرکت‌ها هیچ گزارشی از وضعیت هزینه‌های تحقیق و توسعه منتشر نکرده‌اند و بیشتر بودجه‌های اختصاص‌یافته در این حوزه، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص یافته است.

البته در این میان عدد و ارقام‌های درآمدی این شرکت‌ها قابل‌توجه است، براساس گزارش صورت‌های مالی سه‌ماهه اول دو خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا، عدد درآمدی عملیانی این شرکت‌ها به ترتیب 43.753.894 و 15.302.855میلیون ریال بوده و در همه این گزارش‌ها عملکرد هزینه‌ای تحقیق و توسعه منتشر نشده است. البته به گفته کارشناسان خودرو، این شرکت‌ها باید سه تا پنج درصد درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دهند که این مساله زیرهزارم درصد اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن مدتی پیش گفته بود: «خودروسازان داخلی از بودجه و درآمد خود رقمی به این موضوع اختصاص نمی‌دهند و تنها عددی را برای این بخش در نظر می‌گیرند. به‌طور مثال اعلام می‌کنند میزان یک‌میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌دهند اما در دنیا به‌گونه‌ای دیگر است و خودروساز این رقم را اعلام می‌کند که به‌طور طبیعی این میزان کمتر از سه درصد از درآمد آنها نخواهد بود. بنابراین اگر میزان فروش به ۲۰هزار میلیارد تومان برسد باید سه درصد از این رقم که معادل ۶۰۰ میلیارد تومان است به حوزه تحقیق و توسعه اختصاص یابد.»

البته با نگاهی در سایت‌های این دو خودروساز می‌توان میزان علاقه آنها به این امر و ارتباط با دانشگاه را دید؛ به‌طور نمونه سایت ایران‌خودرو بخشی را به ارتباط با دانشگاه در نظر گرفته است که در این سرویس دو گزینه، 1- پروژه‌های اینترنیشب و 2- پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله دکتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است که هر دو سرویس اطلاعات ناقص و به‌روز‌نشده‌ای را در پی دارد، به‌طوری که پروژه‌های اینترنیشب که «پروژه‌های کوتاه‌مدت و برای کمک به رفع نیازهای ایران‌خودرو» است، مربوط به سال 96 است که قطعا طی این مدت و با درنظر گرفتن ناتوانی خودروسازان در حل مشکلات داخلی خود، این پروژه‌ها می‌توانست به‌روزتر و واقعی‌تر باشد.

پایگاه خودروسازی سایپا نیز در سرویس تحقیق و توسعه خود گرچه اطلاعاتی از مرکز تحقیقات و نوآوری‌اش منتشر کرده اما عدد و رقم از میزان پژوهش‌های صورت‌گرفته با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی را به صورت شفاف منعکس نکرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top