تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/12 - 13:30
کد خبر: 322555

اعتراض بسیج دانشجویی به احکام اغتشاشات دی ۹۶ دانشگاه تهران

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اشکالات توجیه‌ناپذیر و نامعقولی بر احکام نهایی دانشجویان بازداشتی اغتشاشات دی ماه ۹۶ وارد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، سیدمحمد سیدمحسنی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: یکم دی ماه سال ۱۳۹۶ اغتشاشاتی در سطح کشور صورت گرفت و یکی از کانون‌های اصلی این آشوب‌ها در شهر تهران، دانشگاه تهران بود. در همان ایام تعدادی از دانشجویان به علت حضور در این تجمعات دستگیر شدند که بعضی از آن‌ها دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بودند. چندی بعد دادگاه این دانشجویان یک به یک برگزار شد و نهایتاً برای هر کدام از آن‌ها حکمی از طرف دادگاه صادر شد. اما این احکام به قدری ابهام‌برانگیز و غیرقابل توجیه بود که از همان ابتدا بسیج دانشجویی دانشکده، نسبت به آن واکنش نشان داد و سعی کرد اعتراض خود را نسبت به این احکام از طرق مختلف پیگیری کند و تا نتیجه‌گیری مطلوب از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

وی با اشاره به بیانیه بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی با موضوع اغتشاشات دی ماه ۹۶ تصریح کرد: در آن بیانیه، بسیج دانشجویی ضمن اعلام انتقاد جدی خود نسبت به هنجارشکنی‌های دی‌ماه سال ۹۶ اقدامات نامتعارف معاندینی را که خود در مشکلات کشور سهیم هستند را محکوم کرد و از طرفی از همگان برای پیوستن به کمیته‌ پیگیری وضعیت دانشجویان محکوم شده دعوت به عمل آورد.

سید محسنی تصریح کرد: همچنین بسیج دانشجویی، از طریق برگزاری جلسات متعددی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تلاش برای برگزاری جلساتی با سطوح بالای قوه قضاییه و نامه‌نگاری با این نهاد، پیگیر وضعیت دانشجویان و خواستار اجرای عدالت و در نظر گرفتن رأفت اسلامی در این باره شد.

وی اظهار کرد: تأکید همیشگی بسیج دانشجویی بر این مورد بوده که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید میان عاملان اصلی این اغتشاشات یعنی پادو‌های آمریکایی و وابستگان منافقین با آن کسی که بر اثر هیجانات، احساساتی شده و حرفی می‌زند، تفاوت قائل شد، لازم است که قوه قضاییه نیز در مواجهه با دانشجویان این موضوع را مدنظر قرار دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: پس از پیگیری‌های مداوم یک ساله انتظار می‌رفت که این انتقادات و اعتراضات تأثیری به سزا بر روند برخورد قوه قضاییه با دانشجویان بگذارد و نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود؛ اما سرانجام احکام نهایی برخی از دانشجویان که پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر صادر شد، باز هم محل اشکالاتی توجیه‌ناپذیر و نامعقول بود که همچنان انتقادات سابق بر آن وارد است. در این احکام همان اتهاماتی که در دادنامه بدوی آن‌ها آمده بود، تأیید شده است و با در نظر گرفتن شرایط خاص متهمین و اعمال رأفت اسلامی، مجازات آن‌ها نسبت به احکام اولیه کاهش یافته است.

سید محسنی بیان کرد: آنچه در این میان می‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد، این است که به طور مثال مواردی همچون «اعتراض به پولی شدن سرویس دانشگاه و سنوات تحصیلی»، سر دادن شعار‌هایی مانند «مرگ بر گرانی»، «شرکت در تجمع مقابل دفتر رئیس دانشگاه تهران» و «تأسیس و مدیریت کانال تلگرامی «علیه بیگارورزی» در اعتراض به طرح کارورزی دولت» در برخی از این احکام جرم انگاشته شده است و همچنان این تلقی وجود دارد که قوه قضاییه در مواجهه با دانشجویانی که در اعتراض به مشکلات معیشتی و تحت تاثیر فضای جوزده‌ی آن زمان در تجمعات شرکت کرده‌اند ملاحظات لازم را در نظر نگرفته و با آن‌ها چونان عاملان اصلی آشوب‌ها برخورد کرده است.

آیا شایسته است قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی، با متهمین این چنین برخورد نمایند؛ البته بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران چند روز پس از صدور اولین حکم قطعی این دانشجویان، در تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ نامه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ارسال کرد که در آن به بعضی از اشکالاتی که به آن حکم وارد بود، اشاره شده بود و اعتراض خود را از آن طریق نسبت به این موارد اعلام داشت.

وی اضافه کرد: در آن نامه تأکید شده بود که علاوه بر پیگیری وضعیت آن دانشجو، درباره بقیه دانشجویان نیز این نکته مدنظر قرار گیرد که احکام صادره خود در محکمه افکار عمومی به قضاوت گذاشته خواهد شد و لازم است صدور احکام با دقت بیشتری صورت گیرد. همچنین در این نامه گفته شده بود که بسیجیان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در برابر هر موردی که منجر به تضعیف نظام اسلامی شود تمام قد می‌ایستند و هر اقدامی از سوی بسیج نه برای رضایت این گروه و آن گروه که با نیت رضایت خداوند متعال صورت می‌گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: با انتصاب حجت الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضاییه و رویکرد اصلاح‌گرایانه‌ ایشان در این قوه انتظار می‌رفت دستگاه قضا واکنشی درخور به این نامه نشان دهد. این نامه که به طور رسمی به دبیرخانه قوه قضاییه تحویل داده شد، در پیچ و خم نظام اداری قرار گرفت و پس از گذشت حدود یک ماه نه تنها تأثیری بر روند قضایی این احکام نداشت، بلکه هیچ پاسخی هم در این باره داده نشد. همچنین سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر از کسی حقی ضایع شود، چگونه می‌تواند صدای اعتراض خود را از هزارتوی نظام اداری به گوش مسئولین ذی‌ربط برساند؟

سید محسنی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه که «نباید در دانشگاه‌ها فضای اجبار و زور و امنیتی به وجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه بوجود آورد.»؛ بنابراین مسئولین قوه قضاییه باید در برخورد با دانشجویان حتماً این مورد را در نظر بگیرند، تصریح کرد: باید در دانشگاه‌های ما فضای مناسبی برای علم و پژوهش و گفتگو‌های آزاد برقرار باشد نه این که هراس از برخورد‌های قهری و امنیتی نهاد‌های خارج از دانشگاه پویایی این محیط را نابود کند و ریشه فعالیت‌های سیاسی را بخشکاند. مقام معظم رهبری در این رابطه نیز فرمودند: «خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند».

وی گفت: بسیج دانشجویی از همان ابتدا مطالبات خود را به روشنی اظهار داشته است و همچنان منتظر واکنش مناسب قوه قضاییه می‌باشد و پیگیری‌های خود را از روش‌های مختلف ادامه خواهد داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top