تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/13 - 09:41
کد خبر: 322657

بدعهدی‌های ادامه‌دار واشنگتن نسبت به متحدانش

از آنجایی که موتورهای بالگرد T۱۲۹ محصول کمپانی honeywell امریکاست این شرکت با تولید تحت لیسانس این موتورها در خاک ترکیه مخالفت کرده و امکان صادرات این بالگرد به کشور پاکستان را ناممکن ساخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، ارتش پاکستان و نیروی هوایی این کشور از سالیان دور مشتری ثابت تجهیزات ساخت امریکا هستند. اما در سال های اخیر تحریم ها و محدودیت های اعمال شده از سوی واشنگتن بر این کشور مانع از اجرایی شدن قرارداد های نظامی فی مابین شده است.

این موضوع باعث گرایش پاکستانی ها به کشورهای دیگر برای تامین نیازهای تسلیحاتی خود شده است. به تازگی ارتش پاکستان اقدام به مذاکره برای خرید بالگردهای تهاجمی مدل T۱۲۹ ساخت ترکیه با این کشور زده بود.

بالگرد تهاجمی T۱۲۹-ATAK ساخت ترکیه
طبق گزارش رسانه های پاکستانی بالگردهای قدیمی ارتش این کشور نظیر بالگرد تهاجمی AH۱-F کبرا فاقد توانایی های لازم برای عملیات در مناطق کوهستانی رشته کوه هندوکش در مرز این کشور با افغانستان میباشند. در نهایت قرارداد خرید ۳۰ فروند بالگرد تهاجمی T۱۲۹ ATAK به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار با کشور ترکیه امضا شد. اما ظاهرا این قرارداد در حال حاضر تحت تاثیر تنش میان واشنگتن و انکارا بر سر قرارداد خرید اس ۴۰۰ توسط ترک ها و تحریم های وارده از سوی امریکا بر صنایع نظامی ترکیه قرار گرفته است.

از آنجایی که موتورهای بالگرد T۱۲۹ محصول کمپانی honeywell  امریکا میباشد این شرکت با تولید تحت لیسانس این موتورها در خاک ترکیه مخالفت کرده و امکان صادرات این بالگرد به کشور پاکستان را ناممکن ساخته است. این موتور از مدل CTS۸۰۰ است.

بالگرد AH۱-Z سفارشی پاکستان در حال پرواز در پایگاهی در تگزاس
این دومین ضربه امریکایی ها به متحد منطقه ای خود پاکستان در چند وقت اخیر است. پیش از این ارتش پاکستان برای جایگزینی بالگردهای قدیمی AH۱-F کبرا خود قراردادی را برای خرید ۱۵ فروند بالگرد پیشرفته AH۱-Z Viper به همراه ۱۰۰۰ تیر موشک AGM۱۱۴-R هلفایر در آوریل ۲۰۱۵ منعقد کرده بود اما در آگوست سال ۲۰۱۷ پس از اینکه ۱۲ فروند از این بالگردهای در کارخانجات Bell تولید شده و آماده تحویل بود، مقامات امریکایی اجرای قرارداد را متوقف کردند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که در روزهای اخیر با نمایش تصاویری از پرواز دو فروند از بالگردهای Viper سفارشی پاکستان در پایگاهی در ایالت تگزاس مشخص شد نماد و شماره سریال‌های مخصوص ارتش پاکستان از بدنه این بالگردها محو شده و رسما برنامه تحویل این بالگردها به ارتش پاکستان لغو شده است.

بالگرد Viper تولیدی برای پاکستان که علائم مربوط به نیروی هوایی این کشور از روی بدنه محو شده است
وزارت دفاع امریکا پیش از این تهدید کرده بود که فشار و تحریم‌های وارده از سوی امریکا بر کشور ترکیه تنها به برنامه فروش جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ محدود نشده و سایر صنایع نظامی ترکیه و حتی منافع اقتصادی این کشور را نیز شامل خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top