تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/14 - 10:36
کد خبر: 322809

اعلام نتایج کنکور و داغ شدن بازار مشاوره موسسات کنکوری؛

«انتخاب رشته» کلید رمز سودجویی از داوطلبان کنکور

«انتخاب رشته» کلید رمز سودجویی از داوطلبان کنکور

اگرچه بخش عمده‌ای از این گردش مالی طی سال و در فرآیند آماده‌شدن دانش‌آموزان برای کنکور تکمیل می‌شود، با این وجود مؤسسات کنکوری قید درآمد حاصل از انتخاب رشته را هم نمی‌زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌ها می‌ایستند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازمان سنجش روز گذشته در اطلاعیه ای زمان انتخاب رشته، انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته و انتشار نتایج اولیه کنکور را اعلام کرد. حال هر چه به روزهای انتخاب رشته نزدیک تر بشویم، تبلیغات موسسات و سو استفاده کنندگانی را می بینیم که از «قبولی تضمینی»، «مشاوره برتر» و ... صحبت می کنند، بازار داغی که پول های خوبی را در این دو هفته نسیب سوداگران خواهد کرد.

در این میان برخی از داوطلبان درگیر همین تبلیغات می شوند و حتی با هزینه های دو، سه میلیونی سعی می کنند با کمک مشاوران در دانشگاه مدنظر خود قبول شوند.

سازمان سنجش: ما با کسی همکاری نمی کنیم
این بازار آنچنان پر طرفدار هست که هر ساله سازمان سنجش مجبور به انتشار بیانیه ای می شود و از عدم همکاری خود با سازمان ها و موسسات کنکوری می گویدو البته هر ساله نیز سازمان هایی پیدا می شوند که خود را منتسب به سازمان سنجش می دانند و امسال نیز این سازمان در اطلاعیه که منتشر کرد اعلام کرد: با نزدیک شدن به زمان اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و انجام انتخاب رشته مشاهده می شود برخی از افراد و مؤسسات سودجو و کلاهبردار با انجام تبلیغات واهی و با سوءاستفاده ازنام عنوان مسئولان و کارشناسان سازمان سنجش آموزش کشور و با جعل آرم سازمان از طریق شبکه های مجازی، رسانه های شنیداری و دیداری، رسانه های مکتوب و ... اقدام به جلب اعتماد و فریب داوطلبان و خانواده های محترم ایشان می نمایند.

سازمان سنجش آموزش کشور، ضمن پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی، به اطلاع داوطلبان و خانواده های محترم ایشان می رساند که ادعای این افراد و مؤسساتی که چنین ادعایی را مطرح نموده یا بنمایند، کذب محض بوده و هیچ یک از مسؤولان، کارشناسان یا کارکنان سازمان سنجش، همکاری با هیچ مؤسسه ای ندارند. و افراد نام برده شده در تبلیغات مؤسسات یاد شده، فاقد ارتباط و همکاری با این سازمان بوده و طرح موضوعات این چنینی به منظور سوء استفاده از شما داوطلبان گرامی می باشد.

موسساتی که از انتخاب رشته هم نمی گذرند
اگرچه بخش عمده‌ای از این گردش مالی طی سال و در فرآیند آماده‌شدن دانش‌آموزان برای کنکور تکمیل می‌شود، با این وجود مؤسسات کنکوری قید درآمد حاصل از انتخاب رشته را هم نمی‌زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌ها می‌ایستند. به طوری که با وجود تمهیدات دولتی و ارزان‌قیمت آموزش‌و‌پرورش و سازمان سنجش برای انتخاب رشته با شعار‌های پررنگ و لعاب مشتری‌های بیشتری برای خود جذب می‌کنند.

انتخاب رشته‌های میلیونی
هر کدام از موسسات بر اساس سابقه کاری خود مبالغی از چند صد هزار تا چند میلیون را برای مشاوره انتخاب رشته از داوطلبان اخذ می کنند. یکی از مشاوران این مؤسسات نسبتاً معروف درباره نحوه مشاوره انتخب رشته می‌گوید، نرم‌افزار‌های انتخاب رشته مؤسسه ما توسط تیم‌هایی از دانشگاه تهران پشتیبانی می‌شوند و نسبت به نرم‌افزار‌های مشابه ضریب خطا‌های کمتری دارند.

وی در خصوص قیمت استفاده از خدمات انتخاب رشته مؤسسه نیز می‌گوید: استفاده از نرم‌افزار آنلاین برای تمام رشته‌ها یک قیمت دارد و از ۱۸تا ۲۹هزار تومان است، اما خدمات حضوری ما برای رشته تجربی ۳۸۰، برای ریاضی ۲۸۰ و برای انسانی هنر و زبان‌های خارجی ۱۹۰هزار تومان است.

در تماس با مؤسسه کنکوری دیگری که به مراتب از اولی بزرگ‌تر و پر سروصداتر است نیز مشاور می‌گوید: خدمات انتخاب رشته ما تضمینی است و برای رشته تجربی ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان برای ریاضی ۹۰۰هزار تومان و برای سایر رشته‌ها ۶۴۰هزار تومان است.

با وجودی که آماری موجود نیست که براساس آن بتوان در مورد عملکرد مؤسسات کنکوری قضاوت قطعی کرد با این حال نحوه محاسبه تراز آزمون و سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در جامعه آماری کشوری به راحتی در دسترس مؤسسات انتخاب رشته قرار ندارد. در نتیجه ادعای جامعه آماری نزدیک به کنکور غیرقابل اعتنا است و بنابراین تضمین نتیجه‌گیری صددرصدی توسط این مؤسسات بیشتر یک شعار تبلیغاتی است.

کاسبی مؤسسات انتخاب رشته در حالی این روز‌ها سکه شده که هر داوطلب شانس بالای ۷۰درصدی را برای قبولی در دانشگاه‌ها دارد. با این حال رقابت بر سر رشته شهر‌های پرطرفدار باعث‌شده خانواده‌ها تن به چنین هزینه‌هایی بدهند.

2 ادعای دروغ
هر چند آموزش وپرورش هزار و 500پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در کشور دایر کرده که با هزینه‌ای بین 90 تا 110هزار تومان این کار را انجام می‌دهند اما بخش‌های مختلف در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هرگونه همکاری کادر خود با مؤسات انتخاب رشته را تکذیب کرده‌اند.

برخی از این مؤسسات در تبلیغات محیطی و حتی رسانه‌ای خود نام مدیران بخش‌های مختلف را به‌عنوان مشاوران‌شان اعلام می‌کنند.ادعای دروغ دیگر این مؤسسات «قبولی تضمینی» است.

این در حالی است که واژه قبولی تضمینی بیشتر شیوه‌ای برای کلاهبرداری است.یعنی چه قبولی تضمینی؟! اگر منظور دانشجو شدن فرد است که نیاز به مشاوره ندارد و الان در 2گروه انسانی و تجربی همه کسانی که شرکت کرده‌اند در جایی سرانجام پذیرفته می‌شوند. اما قبولی تضمینی در همه دانشگاه‌ها یا حتی دانشگاه‌های برتر به جز در مواردی که کاملا مبرهن است، مثلا رتبه فرد زیر هزار شده، هیچ معنایی ندارد. تنها چیزی که می‌تواند جای 2تا رشته محل را عوض کند، علاقه داوطلبان است.

توصیه ای به داوطلبان
به داوطلبان توصیه می‌کنم براساس شخصیت، علاقه، شرایط خانوادگی و پرس‌وجو از دانشجویان و افراد شاغل در رشته‌های مختلف، رشته خود را انتخاب کنند. داوطلبان باید بررسی کنند که در آینده از کار کردن در کدام رشته‌ها لذت می‌برند؟ بیش از آنکه ما نیاز به مشاوره انتخاب رشته داشته باشیم به مشاوره شخصیتی و شغلی نیاز داریم.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top