تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/14 - 13:32
کد خبر: 322832

پناهیان: روضه‌ها را از برداشت‌های عوامانه نجات دهید

استاد حوزه و دانشگاه ، معرفت‌افزایی نسبت به ریشه‌های مصائب اهل بیت(ع)، حضور منسجم در حماسه اربعین حسینی، ارائه خدمات اجتماعی و ارتباط گیری با محبین اهل بیت(ع) در سراسر جهان را از کارویژه‌های هیأت‌های دانشجویی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب معرفی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نهمین طرح «ضیافت رضوی» در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از مشکلات اساسی جامعه ما این است که جوانان نسبت به آنچه مدنظر خداوند است، زندگی و بزرگ شدن را خیلی دیرتر شروع می‌کنند؛ حتی برخی قوانین مانند حدنصاب ۱۸سالگی به عنوان سن قانونی، این وضعیت را تقویت می‌کند، در حالی که ۱۸سالگی در روایات اهل بیت(ع)، پایان سن کمال انسان است.

وی در ادامه به تبعات جوّ سنگین کوچک انگاشتن و دست کم گرفتن جوانان اشاره و تصریح کرد: اگر خود جوانان هم این کوچک انگاری را باور کنند، دیگر کاری از دستشان ساخته نیست و در خود نمی‌بینند که دورهم برای حل مشکلات محله یا شهر برنامه‌ریزی کنند و گاهی به جایی می‌رسند که حتی استقلال رأی خود را هم از دست می‌دهند و کاملا منفعل می‌شوند.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، توجهی بسیار جدی و عمیق و نه صرفا از جنس فرهنگی (بلکه در مقام اداره کشور و تداوم انقلاب و مقدمه سازی برای تمدن عظیم اسلامی) به جوانان داشته و به وضوح این مهم را تصریح کرده‌اند تا همه بدان توجه کنند که بسیار قابل تأمل است.

ضرورت مطالعه و بررسی عمیق بیانیه گام دوم انقلاب
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر مطالعه مکرر متن بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب با حکمت و درایتی که دارند در این بیانیه که برای شرح نکات آن، چند جلد کتاب نیاز است، ۱۲ راهکار برای فعالیت جوانان در راستای اجرایی شدن بیانیه ارائه کرده‌اند و اکیدا پیشنهاد می‌کنم به عنوان یک محقق و پژوهشگر، این بیانیه را بررسی کنید؛ این چه رسمی است که حتی بعضی نیروهای ارزشی، بیانات رهبری را نمی‌خوانند و دنبال نمی‌کنند و صرفا رهبر را قبول دارند.

وی، بیانیه گام دوم انقلاب را اتفاقی منحصر به فرد و نوعی نبوغ بی‌سابقه در میان رهبران دنیا توصیف کرد که با محاسبات دقیق به همه برای اداره کشور گرا می‌دهد و با اشاره به دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان افزود: ایشان در این دیدار چهار نکته کلیدی یعنی عظمت انقلاب و ماندگاری آن، عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز، عظمت چشم انداز انقلاب اسلامی و عظمت نقش محوری نیروی جوان متعهد در مسیر چشم‌انداز انقلاب را یادآور شدند.

لوازم نقش آفرینی جوانان
حجت‌الاسلام پناهیان به نقل از رهبر معظم انقلاب ادامه داد: دانستن راه‌حل‌های عملی محوریت داشتن جوانان(مثل راه‌اندازی کارگروه فرهنگی مانند هیأت‌ها)، شناخت صحنه و دوست و دشمن، جهت گیری صحیح، امیدداشتن به موفقیت با تکیه بر ظرفیت‌های ملی و توجه به فروپاشی غرب، از لوازم نقش آفرینی جوانان است.

معرفت افزایی نسبت به ریشه‌های مصائب اهل بیت(ع)
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین اقدامات کلیدی که هیأت‌ها می‌توانند در راستای بیانیه گام دوم داشته باشند، پرداخت و گفت: هیأت، محل تفکر و بیدارسازی با روضه و تعمیق معارف روضه است؛ بنابراین معرفت‌افزایی درباره مصائب اهل بیت(ع) نخستین وجه تفاوت هیأت دانشجویی با سایر هیأت‌ها محسوب می‌شود. دانشجو باید ریشه‌های مصائب اهل بیت(ع) را بداند، اما متاسفانه هنوز حتی خود روضه غریب مانده و آنگونه که باید تشریح نشده است.

روضه‌ها را از برداشت‌های عوامانه نجات دهید
وی خطاب به هیئات دانشجویی تأکید کرد: روضه‌ها را از برداشت‌های عوامانه نجات دهید؛ در وهله نخست،  برای خود کلاس مصیبت‌شناسی اهل‌بیت(ع) بگذارید بعد برای شرکت کنندگان.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نمونه‌هایی از اثرگذاری‌های فرهنگی مذهبی دانشجویان و رشد معرفتی‌شان، اظهار کرد: اگر روضه‌ها عمیق خوانده شده و تاریخ اهل‌بیت(ع) به‌واسطه مصائب ایشان، دقیق تبیین شده بود، بسیاری از مشکلات به جامعه تحمیل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اشک و احساس در کنار شعور و معرفت، غوغا می‌کند، اضافه کرد: چرا جوانان امروز نباید بدانند عمرسعد آقازاده بوده؟ همه باید بدانیم کسانی امام را کشتند و بزرگترین جنایات را مرتکب شدند که از آنان انتظار یاری می‌رفت. البته توجه دادن افکار عمومی به تفکر عمیق، کار ساده‌ای نیست؛ هم زحمت دارد هم هزینه؛ به عنوان مثال، اصل ولایت فقیه را ۲۰۰ هزار شهید در کشور جا انداختند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت وجود گروه مطالعاتی آموزشی پیرامون تاریخ اسلام در هیئات دانشجویی، تأکید کرد: دانشجوی هیأتی باید هم خود روضه و هم مقدمات پدیدآمدن روضه و مصائب اهل بیت(ع) را بشناسد؛ بداند تفاوت شهدای کربلا با شهدای صدر اسلام در این بود که شهدای کربلا برای ولی خدا شهید شدند و شهدای صدر اسلام برای امر خدا، بداند امام رضا(ع) میان ائمه اطهار(ع) سیاسی‌ترین شهادت را داشت، بداند حتی راه ندادن امام حسین(ع) به کوفه خودش یک مصیبت عظما است، بداند منتهای ناآرامی‌ها و عزاداری‌های ما ظهور است.

حضور منسجم در حماسه اربعین حسینی
حجت الاسلام پناهیان، حضور جمعی در حماسه اربعین حسینی را دیگر اقدام کلیدی هیئات دانشجویی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب معرفی کرد و گفت: حضور منسجم دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته در بزرگترین دسته عزاداری تاریخ بشریت، اثرگذاری و نمود خاص خود را دارد؛ جای تعجب بسیار است که یک هیأت دانشجویی اربعین نرود یا اعضای آن انفرادی بروند. حتما مقید باشید کاروان ببرید چراکه کار تشکیلاتی و نیروسازی جز در اردو مسیر نیست.

وی با اشاره به این فراز از بیانات امام خمینی(ره) که «زیارت عاشورایی که در کنج خانه بخوانید ولو با صد لعن و صد سلام، اسلام را حفظ نمی‌کند»، خاطرنشان کرد: هیأت نباید صرفا مراسم برگزارکن باشد، بلکه می‌بایست سازماندهی کننده باشد، به نحوی که قلب‌های اعضا به هم پیوند بخورد.

ارائه خدمات اجتماعی
استاد حوزه و دانشگاه ارائه خدمات اجتماعی را سومین کارویژه هیئات دانشجویی دانست و با اشاره به اهمیت کار اجتماعی در سیره اهل بیت(ع)، افزود: رسیدگی به امور اجتماعی ولو به موازات موسسات عمومی، آثار و برکات فراوانی داشته و زمینه‌ساز ارتباط دانشجویان با بدنه جامعه است.

ارتباط گیری با محبین اهل بیت(ع) در سراسر جهان
حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر لزوم ارتباط گیری با محبین اهل بیت(ع) در سراسر جهان به عنوان چهارمین کارویژه هیئات دانشجویی، تصریح کرد: هیأت‌های دانشجویی از رسالت جهانی خود غافل نشوند؛ تشنگان معارف اهل بیت(ع) فعالیت‌های ما را رصد می‌کنند، حتی مداحان اگر می‌توانند  به زبان‌های دیگر بخوانند تا همه محبان در سراسر جهان بتوانند بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: سوء استفاده از نمادهای مذهبی در غرب به حدی است که اگر در بسته‌بندی فرهنگی و صدور آن عقب بمانیم، در آینده نه چندان دور، خواهند گفت ما از آن ها تقلید کرده‌ایم!

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به جوانان تأکید کرد: سعی نکنید در برخوردهای اول کسی را به مذهب خود جذب کنید؛ تبلیغ دین و مذهب کار ساده‌ای نیست و حتی گاهی اوقات بهتر است این کار را نکنیم چون متهم می‌شویم.

گفتنی است نهمین طرح ضیافت رضوی، ویژه فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از یازدهم مرداد به مدت یک ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top