تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/14 - 20:57
کد خبر: 322879

تولید سیب‌زمینی به ۵ میلیون تن می‌رسد

نیازی گفت: اگرچه تا پایان فصل برداشت نمی‌توان میزان دقیق تولید را اعلام کرد، اما بر آورد می‌شود که حداقل تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن برسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی درباره آخرین تحولات بازار سیب زمینی اظهار کرد: هم اکنون برداشت سیب زمینی از استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان، اردبیل، مناطق سردسیر کرمان و فارس در حال انجام است که با ازدیاد عرضه محصول، بازار به آرامش می‌رسد.

وی افزود: قیمت کنونی هر کیلو سیب زمینی سر مزرعه با کاهش نسبی نسبت به هفته‌های اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که با برداشت انبوه محصول، نرخ محصول در بازار شکسته می‌شود.

نیازی با انتقاد از قیمت بالای سیب زمینی در خرده فروشی‌ها گفت: با توجه به نرخ کنونی سیب زمینی سرمزرعه و احتساب هزینه‌های حق العمل کاری میادین میوه و تره بار و خرده فروشی، حمل و نقل و ... حداکثر محصول ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت مزرعه باید در مغازه‌ها عرضه شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه آمار نهایی سطح زیر کشت سیب زمینی اعلام نشده است، بیان کرد: اگرچه تا پایان فصل برداشت نمی‌توان میزان دقیق تولید را اعلام کرد، اما بر آورد می‌شود که حداقل تولید سیب زمینی  به ۵ میلیون تن برسد.

نیازی با اشاره به اینکه تصمیمات یک شبه مسئولان در حوزه صادرات به ضرر تولید داخل تمام می‌شود، اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات یکباره ممنوعیت صادرات سیب زمینی به سبب از دست دادن بازار‌های هدف، ضربه مهلکی به تولید و درآمد ملی وارد می‌کند، از این رو از مسئولان وزارت خانه‌های ذی ربط انتظار داریم که برای کنترل صادرات تنها تعرفه و عوارض صادراتی اخذ کنند چرا که تصمات خلق الساعه، صادرکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی گفت: اگرچه در شرایط فعلی ممنوعیتی برای صادرات سیب زمینی نداریم، اما قیمت این محصول در بازار‌های هدف به قدری پایین است که صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان به نرخ خرید تضمینی سیب زمینی اعتقادی ندارند، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی همچون سم، کود، ادوات و ماشین آلات، بذر و ... نرخ خرید تضمینی سیب زمینی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس انجمن سیب زمینی در پایان نرخ سیب زمینی را همانند سایر محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با عرضه فراوان سیب زمینی تا اواخر مرداد پیش بینی می‌شود که قیمت محصول مجدد در مدار کاهشی قرار گیرد، اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top