تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/19 - 03:35
کد خبر: 323381

راهنمای رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۹۸/ بخش دوازدهم

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

در حال حاضر فقط دانشجویان نوبت روزانه دانشگاه صداوسیما بر حسب نیاز سازمان صداوسیما و معرفی دانشگاه و احراز شرایط استخدامی مطابق ضوابط دانشگاه و سازمان صداوسیما به استخدام رسمی سازمان صداوسیما در می آیند. طبق اعلام این دانشگاه سازمان صداوسیما هیچ تعهدی برای استخدام دانشجویان شبانه این دانشگاه ندارد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه صدا و سیما تنها دانشگاه علوم رسانه ای غرب آسیا، یک دانشگاه دولتی وابسته به سازمان صداوسیما است که نزدیک به ۵۰سال سابقه داشته و با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای خدمت در واحدهای مختلف این سازمان و فضای رسانه ای کشور فعالیت می کند. این دانشگاه از طریق آزمون سراسری بصورت شرایط خاص و از بین معرفی شدگان  چند برابر ظرفیت پس از مصاحبه علمی، تخصصی و عمومی دانشجو می پذیرد.

دانشگاه صداوسیما تنها راه تامین نیروی رسمی سازمان صداوسیماست. رهبر انقلاب سال ها پیش این دانشگاه را قلب تپنده سازمان صداوسیما دانسته اند. با توجه به موج بازنستگی نیروهای صداوسیما، این سازمان طی سال های آینده نیاز مبرم به نیروی متعهد، متخصص و انقلابی دارد.

تاریخچه دانشگاه صداوسیما:
دانشگاه صداوسیما یک دانشگاه دولتی در تهران و وابسته به سازمان صداوسیما در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد. نخستین بار تحت عنوان «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» کار خود را با یک دوره کوتاه مدت یک ساله آغاز کرد. بعدها این دوره به دو دوره دو ساله ارتقا یافت؛ و بعد دوره‌های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، تحقیق در ارتباطات جمعی و مهندسی الکترونیک نیز قبل از انقلاب در آن اجرا شدند. در ۱۵ مهر ۱۳۹۱ از سوی شورای گسترش آموزش عالی دانشکده صداوسیما  به دانشگاه صدا و سیما ارتقاء درجه یافت.

آیا پذیرش در دانشگاه صدا و سیما به صورت بررسی سوابق تحصیلی و بدون کنکور نیز صورت می‌گیرد؟
خیر، صرفاً از طریق آزمون سراسری یا تحصیلات تکمیلی . نحوه پذیرش در دانشگاه صدا و سیما از طریق آزمون سراسری برای مقاطع کاردانی و کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و به صورت شرایط خاص صورت می‌گیرد و از کلیه داوطلبان معرفی شده چند برابر ظرفیت مصاحبه علمی- تخصصی و عمومی به عمل خواهد آمد

داوطلبان چند برابر ظرفیت که اقدام به انتخاب دانشگاه صداوسیما کرده باشند چند روز بعد از انتخاب رشته و معرفی توسط سازمان سنجش؛ مصاحبه حضوری علمی و عمومی را در دانشگاه صداوسیما طی می کنند. دانشگاه صداوسیما بر حسب رتبه کنکور و نمرات مصاحبه علمی و عمومی داوطلبان برتر جهت قبولی در دانشگاه صداوسیما را به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می کند. با توجه به اینکه پذیرش دانشگاه صداوسیما دو سالی است که به صورت متمرکز صورت می گیرد لذا علاقمندان برای پذیرش در این دانشگاه باید در انتخاب رشته رشته های این دانشگاه را در اولویت های اول خود انتخاب کنند.

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

دانشگاه صدا و سیما در چه مقاطعی و چه رشته هایی دانشجو می‌پذیرد؟
دانشگاه صداوسیما در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرش دانشجو دارد. دانشگاه صداوسیما مجوز دو رشته دکتری را اخذ کرده که در سالیان آینده در این دانشگاه پذیرش دانشجو خواهد داشت.

کنکور سراسری: زیر مجموعه ریاضی فیزیک(کاردانی برق الکترونیک و کارشناسی مهندسی برق)، زیر مجموعه علوم انسانی( کارشناسی روزنامه نگاری) ، زیر مجموعه هنر(کارشناسی کارگردانی تلویزیونی و کارشناسی هنرهای دیجیتال)

تحصیلات تکمیلی: زیرمجموعه علوم انسانی( علوم ارتباطات، روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون، مدیریت رسانه)، زیر مجموعه هنر( نویسندگی رادیو، تهیه کنندگی رادیو و تهیه کنندگی تلویزیون)، زیر مجموعه فنی ومهندسی( برق گرایش مخابرات سیستم  و مهندسی صدا)

دکتری: دانشگاه صداوسیما مجوز دو رشته دکتری را اخذ کرده که در سالیان آینده در این دانشگاه پذیرش دانشجو خواهد داشت.

آیا دانشگاه صداوسیما دانشجوی دختر هم پذیرش می کند؟
دانشگاه صداوسیما در بیشتر رشته های خود هم دانشجوی دختر و هم دانشجوی پسر پذیرش می کند و برای تعادل در پذیرش دانشجوی پسر و دختر در هر رشته حداقل میزان پذیرش دانشجوی پسر و دختر در دفترچه کنکور درج شده است.

آیا سقف سنی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه صدا و سیما وجود دارد؟
بله، داشتن حداکثر 25 سال سن در مقطع کاردانی و کارشناسی و حداکثر30 سال سن در مقطع کارشناسی ارشد (با احتساب دوره خدمت نظام وظیفه) برای نوبت روزانه. در نوبت شبانه دانشگاه صداوسیما هیچگونه محدودیت سنی برای قبولی وجود ندارد.

شرایط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه صداوسیما:
* داشتن حداکثر 25 سال سن (با احتساب دوران خدمت نظام وظیفه)

* عدم استخدام و تعهد خدمت به هیچ یک از سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی به هر نحوی (رسمی، پیمانی و آزمایشی)

* با توجه به امکان استخدام فارغ التحصیلان واجد امتیاز علمی،توانمندی حرفه ای و صلاحیت عمومی و اخلاقی در سازمان صدا و سیما ارائه سند تعهد محضری در شروع به تحصیل برای کلیه دانشجویان دوره های روزانه ضرورت دارد.بر اساس این تعهد،فارغ التحصیلان در صورت معرفی دانشگاه و نیاز سازمان صدا و سیما و احراز شرایط استخدامی (مطابق ضوابط دانشگاه و سازمان) می بایست در مراکزی که سازمان تعیین می کند، به میزان دو برابر مدت تحصیل مشغول به خدمت شوند.

* در صورت موافقت سازمان صدا و سیما با انجام تعهد خدمت از فارغ‌التحصیلان مشمول خدمت وظیفه برابر ضوابط به صورت امریه استفاده خواهند کرد

*  دانشجویانی که در طول تحصیل از ادامه تحصیل در دانشگاه صدا و سیما باز بمانند (انتقالی، انصراف و اخراج)، ملزم به پرداخت کلیه هزینه های تحصیلی می باشند.

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

* ادامه تحصیل فارغ التحصیلان متعهد به خدمت در سازمان در مقاطع بالاتر وفق مقررات سازمان صدا و سیما در رشته‌های تحصیلی مصوب بلامانع خواهد بود

* دانشجویان دوره‌های روزانه، ضمن بهره‌مندی از کمک هزینه تحصیلی (بصورت وام) در طول تحصیل، امکانات رفاهی و خوابگاه (به غیر از ساکنین استان تهران و البرز)، از مزایای صندوق رفاه دانشجویان (مطابق آیین نامه وزارت علوم) نیز می‌توانند استفاده نمایند

* شرایط و ضوابط اختصاصی فوق الذکر صرفاً مربوط به دوره روزانه بوده و داوطلبان دوره نوبت دوم (شبانه) ضمن داشتن شرایط عمومی، برابر شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو مربوط به دوره نوبت دوم (شبانه) رشته های مختلف تحصیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (پرداخت شهریه، عدم ارائه امکانات رفاهی و ...) مندرج در همین دفترچه راهنما پذیرش خواهند شد

آیا دانشجویان دانشگاه صدا و سیما، امکان جذب در سازمان صدا و سیما را دارند؟
فارغ التحصیلان واجد امتیاز علمی، توانمندی حرفه‌ای و صلاحیت عمومی و اخلاقی پس از معرفی دانشگاه و در صورت نیاز سازمان صدا و سیما و احراز شرایط استخدامی (مطابق ضوابط دانشگاه و سازمان) در مراکزی که سازمان تعیین می‌کند، جذب خواهند شد.

در حال حاضر فقط دانشجویان نوبت روزانه دانشگاه صداوسیما بر حسب نیاز سازمان صداوسیما و معرفی دانشگاه و احراز شرایط استخدامی مطابق ضوابط دانشگاه و سازمان صداوسیما به استخدام رسمی سازمان صداوسیما در می آیند. طبق اعلام این دانشگاه سازمان صداوسیما هیچ تعهدی برای استخدام دانشجویان شبانه این دانشگاه ندارد.

استخدام دانش آموختگان دانشگاه صداوسیما در سازمان صداوسیما قطعی است؟
استخدام دانش آموختگان دانشگاه صداوسیما در سازمان صداوسیما هیچ وقت قطعی نبود. در حال حاضر دانش آموختگان دانشگاه صداوسیما در صورتی که در نظام امتیازبندی از 150 امتیاز حداقل شصت امتیاز کسب کنند بر حسب نیاز سازمان صداوسیما و معرفی دانشگاه به استخدام رسمی سازمان صداوسیما با بیمه تامین اجتماعی در می آیند. دانشجویان ممتازی که بتوانند 80 امتیاز یا بالاتر در نظام امتیاز بندی کسب کنند می توانند در مرکز صداوسیما تهران جایابی و استخدام شوند.

سهمیه بومی دانشگاه صداوسیما در برخی استان ها:
امسال با توجه به کمبود نیرو در برخی از مراکز استانی صداوسیما، برای اولین بار در دفترچه آزمون سراسری برای برخی از استانها مثل استان هرمزگان، کردستان، ایلام، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان سهمیه بومی قرارداده شده است .

اساتید دانشگاه صداوسیما:
در حال حاضر دانشگاه صدا و سیما نزدیک 70 عضو هیات علمی، یک استاد تمام که دکتر ضابطی جهرمی در حوزه سینما و تلویزیون هستند، 12 دانشیار و تعداد زیادی مربی و استادیار دارد.

شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما
شهاب اسفندیاری نفر اول کنکور سراسری رشته هنر؛ متولد سال ١۳۵۶ اصفهان است.او دانش آموخته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی‌ارشد سینما از دانشگاه هنر است و مدرک دکتری خود در رشته «نظریه انتقادی و مطالعات فیلم» را از دانشگاه ناتینگهام انگلستان اخذ کرده است. شهاب اسفندیاری استادیار دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیر گروه سینما در این دانشگاه بوده است.

شهاب اسفندیاری نویسندگی و کارگردانی مجموعه مستند «جهانشهری ها» را برعهده داشته که ضمن پخش از شبکه های مختلف داخلی تاکنون به پنج زبان ترجمه و دوبله شده و از شبکه های مختلف برون مرزی پخش شده است.

مدیریت بخش علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸)، عضویت در شورای بازبینی فیلم های سینمایی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه تهران ( ۱۳۸۴ -۱۳۸۲)، مدیریت امور تامین برنامه شبکه اول سیما (۱۳۸۲-۱۳۸۰) و عضویت در شورای فیلم و سریال مرکز سیما فیلم از سوابق ایشان در حوزه مدیریت فرهنگی و رسانه ای است.

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما چه کار می کنند؟
دانشگاه صداوسیما طی50 سال گذشته حدود 4500 فارغ التحصیل داشته است که اغلب آنها در صنعت سینما و تلویزیون مشغول شده اند.اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما که کف صلاحیت های علمی و عمومی دانشگاه و سازمان صداوسیما را کسب کرده اند در مراکز مختلف سازمان صداوسیما مشغول فعالیت هستند. شماری از فارغ التحصیلان هم در بیرون از سازمان صداوسیما در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مشغول فعالیت هستند که می توان به چهره هایی چون بهروز افخمی نویسنده کارگردان، مجری و منتقد سینما، مازیار میری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، جهانگیر میرشکاری صدابردار سینما، پرویز شهبازی نویسنده و کارگردان، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، سونیا پوریامین گوینده و مجری تلویزیون، سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده و محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان سینمای ایران ، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، علیرضا رییسیان، پوران درخشنده، حسین جعفریان فیلمبردار و حسن حسندوست تدوینگر اشاره کرد.

تسهیلات رفاهی- دانشجویی دانشجویان روزانه دانشگاه صدا و سیما :
دانشجویان روزانه دانشگاه صداوسیما در طول مدت تحصیل قانونی از خوابگاه رایگان دانشجویی استفاده می کنند.

دانشجویان روزانه می توانند در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل رسمی هر وعده غذای ناهار و شام را به قیمت 1000 تومان دریافت کنند.

دانشجویان روزانه ماهانه کمک هزینه 200 هزار تومانی دریافت می کنند.

دانشجویان روزانه علاوه بر بهره مندی از خوابگاه رایگان، از سرویس حمل و نقل رایگان از خوابگاه به دانشگاه و بالعکس استفاده می کنند.

دانشجویان روزانه در طول تحصیل از دوره های گسترده مهارت افزایی رایگان با حضور اساتید با تجربه سازمان صداوسیما بهره مند خواهند شد.

دانشجویان روزانه می توانند دوره خدمت مقدس سربازی را به صورت امریه در سازمان صداوسیما به صورت تخصصی بگذرانند.

تسهیلات رفاهی- دانشجویی دانشجویان شبانه دانشگاه صدا و سیما :
دانشگاه صداوسیما در قبال خوابگاه دانشجویان نوبت شبانه هیچ گونه تعهدی نداده و در سالیان گذشته در صورت وجود ظرفیت خالی، با توجه به امکانات و مقررات جاری دانشگاه و کسب هزینه 300 هزار تومان بابت هر ماه حداکثر 4 ترم برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد و 8 ترم برای دانشجویان دوره کارشناسی خوابگاه اختصاص داده است.

دانشجویان شبانه طی سال های گذشته بابت هر وعده غذا 3500 تومان پرداخت می کردند.

 دانشجویان شبانه واجد تسهیلات مربوط به ایثارگران (شامل دانشجوی جانبازِ 25% و بالاتر، فرزند جانباز 25% و بالاتر و نیز خانواده معظم شهدا) با ارائه «مدارک ایثارگری» و نیز «تاییدیه بنیاد شهید» می توانند از تسهیلات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره مند شوند. جزییات این تسهیلات در ابتدای هر ترم اعلام می شود.

هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید

دانشجویان شبانه می توانند - در صورت تامین اعتبار لازم از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و دارا بودن سایر شرایط- در هر ترم از وام شهریه استفاده نمایند.

 میزان وام در هر ترم، با نظر مدیریت دانشجویی و با توجه به بودجه تخصیصی صندوق رفاه دانشجویی و بر اساس شرایط ذیل بوده و ثبت نام در سامانه و ارائه مدارک، تعهدی جهت پرداخت وام ایجاد نمی کند.

آن گونه که در دفترچه انتخاب رشته درج شده و دانشگاه صداوسیما اعلام کرده است: سازمان صدا و سیما هیچ گونه تعهدی نسبت به استخدام و یا هرگونه بکارگیری دانشجویان شبانه در مشاغل سازمانی صدا و سیما ندارد.

آیا دانشگاه صدا و سیما امریه سربازی دارد؟
در صورت موافقت سازمان صـدا وسیما با انجام تعهد خدمت از فارغ التحصیلان مشمول خدمت وظیفه برابر ضوابط به صورت امریه استفاده خواهد کرد.

معمولا چه رتبه‌هایی در دانشگاه صدا و سیما جذب می شوند؟
با توجه به متغیر بودن رتبه‌ها در هر سال، تعیین قطعی آن امکان‌پذیر نبوده و نمی‌توان آن را تنها معیار قبولی و یا عدم قبولی تلقی نمود. بنابراین علاوه بر نمره علمی آزمون سازمان سنجش، سطح علمی، توانمندی و آگاهی داوطلبان در مراحل مصاحبه و دارا بودن شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش در دانشگاه نیز مد نظر می‌باشد. در سال های اخیر با توجه به مزایای استخدام و بهره مندی از امکانات بی نظیر دانشگاه صداوسیما همچون استودیوها و آزمایشگاه ها و شبکه تلویزیونی دانشگاه رتبه های برتر کنکور این دانشگاه را برای آموزش خود انتخاب می کنند و به همین دلیل امکان پیش بینی حد نصاب قبولی در دانشگاه صداوسیما سخت است.

دانشکده دین و رسانه- قم  دانشگاه صداوسیما:
دانشگاه صداوسیما دارای  5 دانشکده دین و رسانه(قم)، دانشکده ارتباطات، دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشکده فنی و دانشکده رادیو و تلویزیون است.دانشکده صدا و سیما - قم(دین و رسانه) در پی تصویب شورای سیاست گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به منظور جذب دانش آموختگان حوزه و آموزش آنان در سطح تخصصی مورد نیاز سازمان صدا و سیما در حیطه پژوهش های ارتباطی و نیز تولید برنامه های منطبق با موازین اسلام، در مهر ماه سال 1376 به طور رسمی با حضور ریاست وقت سازمان در شهر مقدس قم افتتاح گردید.

این دانشکده دارای دو گروه آموزشی «هنرهای رسانه ای» با دو رشته آموزشی تولید سیما و ادبیات نمایشی با گرایش فیلمنامه نویسی و «فرهنگ و ارتباطات اسلامی» با دو رشته آموزشی علوم ارتباطات اجتماعی و دین و رسانه می باشد.

خوابگاه های دانشجویان دانشگاه صداوسیما
دانشگاه صداوسیما فاقد خوابگاه متاهلی است. اما سه خوابگاه مجردی دارد  که دو خوابگاه شهید آوینی(امیرآباد-جنب پارک لاله) و خوابگاه شهید نظام دوست(منیریه) مختص به آقایان و خوابگاه فاطمه زهرا(س) (خیابان وزرا) مختص به دانشجویان خواهر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علیرضا
1398/09/24 - 22:56

صداوسیما مگه استخدام رسمی نمیکنه؟
پس چرا بیمه تامین اجتماعی میشن؟
مهدی
1399/02/24 - 14:03

سلام خسته نباشید .لطف میکنید یکم در مورد مدت تحصیل و زمان کلاسها از نظر صبح و ظهر بودن و کلاس در ایام هفته توضیحی بدین .این که چه مدت تحصیل طول میکشه .شهریه چه مقدار .کلاسهاش صبح و بعد از ظهره .در هفته چن روز کلاس هستش ؟؟
افسانه
1399/06/07 - 10:05

سلام و خسته نباشید.
با سن ۲۴ زمان ثبت نام کنکور سراسری و سن ۲۵ زمان برگزاری کنکور ، امکان گزینش در دانشگاه صدا و سیما وجود دارد؟
مبینا
1399/07/14 - 13:44

سلام
من اگه دانشگاه صدا و سیما مهندسی برق بخونم نیتونم توی اداره برق استخدام بشم؟؟
یا اینکه فقط باید توی خود صدا و سیما کار کنیم
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top