تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/20 - 21:12
کد خبر: 323543

توصیه‌های کری به اردن درباره معامله قرن

دولت اردن طی دو هفته اخیر توصیه‌هایی از وزیر خارجه سابق آمریکا و نیز شخصیت‌های آگاه انگلیسی درباره «معامله قرن» دریافت کرده است و از طریق این رایزنی‌ها، با این طرح ضد فلسطینی ترامپ در حال تعامل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، اردن طی دو هفته گذشته با تدابیر دولت آمریکا درخصوص آغاز روند جدید صلح، تعامل می‌کند و «توصیه‌هایی ویژه» از دو طرف همپیمان، که بر این عقیده هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلایل متعددی عملا نمی‌تواند تا پایان سال جاری میلادی طرح موسوم به «معامله قرن» را رونمایی و اجرا کند، دریافت می‌کند.

ارزیابی منابع دیپلماتیک بسیار آگاه حاکی است که اردن تماس‌های و رایزنی‌هایش درخصوص پیامدها و جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» را از طریق سلسله توصیه‌ها و رایزنی‌ها با «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا و شماری از رهبران برجسته حزب دموکرات و از طریق محافل انگلیسی، که خود را بسیار خبره در پرونده روند صلح می‌داند، مدیریت می‌کند.

مقام‌های اردنی اخیرا چندین بار ابراز عقیده کرده‌اند که سفر اخیر «جرد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ به کشورهای منطقه «قابل درک و با اهداف مشخص نبود».

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در ادامه این گزارش آورده است، کوشنر حداقل در امان هیچ‌ ایده‌ای از خود در ارتباط با مسیر سیاسی «معامله قرن» ارائه نداده و به «عبدالله دوم» پادشاه اردن اعلام کرده است که هدف از سفرش «جلب حمایت از طرح کارگاه اقتصادی بحرین» است.

کوشنر و همراهانش در امان درباره «مکانیسم اجرایی» تدوین‌شده سخن گفتند که شامل پروتکلی برای اجرای طرح‌ها و توصیه‌هایی است که درباره آن در کنفرانس اقتصادی بسیار جنجال برانگیز در منامه تصمیم‌گیری شد.

رای الیوم افزود، توصیه‌های جان کری و طرف انگلیسی متخصص در امور منطقه به طرف اردنی مبنی بر این امر است که اردن انتظار تحولات مهیج در زمینه مسیر سیاسی معامله کوشنر را نداشته باشد.

شخصیت‌های فلسطینی و اردنی، که اخیرا با «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس دیدار داشتند به نقل از او اعلام کردند که معامله قرن «بی‌معنی» است و هیچ «بال» واقعی برای پرواز ندارد.

به نظر می‌رسد توضیحات بلر از طریق رهبران حماس، که اخیرا با او دیدار داشتند، نقل شده است.

همچنین ارزیابی بلر درباره معامله قرن نقل شده است مبنی بر این‌که آنچه که تاکنون از معامله کوشنر عرضه شده «برای آینده اردن، صلح و کرانه باختری بسیار خطرناک است».

به نظر می‌رسد حمایت نهادهای انگلیسی از گزینه «تشکیل دو دولت» بخشی از همکاری مشترک با اردن را شامل می‌شود به ویژه این‌که عبدالله دوم اولین رهبر یک کشور عربی است که برای تبریم گفتن به نخست‌وزیر جدید انگلیس «بوریس جانسون»، به این کشور سفر کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top