تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/21 - 14:19
کد خبر: 323607

ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی از راه دور با هوش مصنوعی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت دیجیتال، با تکیه بر قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات،تجهیزات تشخیص از راه دور به کمک هوش مصنوعی را طراحی کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،«دیجیتال» پسوند بسیاری از ابزارها شده و خود را به بسیاری از مفاهیم زندگی روزمره تبدیل و به وصله‌ای جدانشدنی از حیات روزمره بدل شده است.

سلامت یک از همان حوزه‌هایی است که این روزها با وارد شدن فناوری‌های جدید و پیشرفته، دست خوش تحول‌های جدی شده و قابلیت‌های تازه‌ای به خود می‌بیند. پیوند فناوری‌های ژنتیک و سلامت با دیگر فناوری‌ ها مانند مکانیک، الکترونیک یا فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است سلامت و مفاهیم پیرامونش مانند تشخیص، درمان و مهم‌تر از همه پیشگیری را آسان‌تر و با کیفیتی بهتر به جامعه عرضه کند. این تحول به مدد همه گیر شدن ابزارهای دیجیتال، نسبت به گذشته با سرعت فزاینده‌ای همه‌گیر شده و هر روز که می‌گذرد جای بیش‌تری میان مردم و خواست‌هایشان باز می‌کند.

فناوری‌های حوزه سلامت دیجیتال اما پیشرفته‌اند و جز تعداد اندکی از کشورها، شرکت‌هایی که به این حوزه ورود پیداکنند پر شمار نیستند. فعالان فناور کشومان اما پای در مسیر توسعه فناوری‌های دیجیتال حوزه سلامت گذاشته‌اند و محصولاتی را با محوریت «تشخیص» به کمک فناوری‌های نوین ارتباطی ارائه کرده‌اند.

فاطمه رفان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان  گفت:  ما توانستیم با استفاده از فناوری پردازش سیگنال، پردازش تصویر و هوش مصنوعی، در مسیر تشخیص از راه دور و به کمک فناوری گام برداریم.

این فعال فناور، با بیان این‌که تشخیص، یکی از حوزه‌های مهم در سلامت به شمار می‌رود، گفت: به طور مثال تشخیص یک مشکل یا ناهنجاری در خون با نمونه‌برداری ازطریق تجهیزات الکترونیک و هوشمند، امکان‌پذیر است. به طور معمول در آزمایشگاه‌ها تجهیزات ویژه‌ای برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون این تشیص با تجهیزات دیجیتال ممکن شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به انحصاری بودن این فناوری‌ها محدود به چند کشور با توجه به پیشرفته و های‌تک بودن آن افزود: کم‌تر کشورهایی هستند که در فناوری‌های این حوزه به دستاوردهای درخورتوجهی رسیده باشند، چراکه حوزه خاصی به شمار می‌رود و فناوری‌های آن در انحصار پدیدآورندگانش قرار دارد. اما خوشبختانه در این شرکت توانستیم به کمک متخصصانی که هر کدام در یکی از حوزه‌های فناوری دانش‌آموخته و فعال هستند در مسیر توسعه فناوری‌های سلامت دیجیتال گام برداریم.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از تجهیزات و ابزارهای فناورانه‌ مانند گجت‌های هوشمند که بیش از گذشته همه‌گیر شده است، بیمار می‌تواند در فرآیند تشخیص بیماری یا ناهنجاری، بدون مراجعه مکرر به پزشک یا مراکز درمانی اثرگذار باشد. دامنه وسیعی از مشکلات و بیماری‌ها است که بیمار می‌تواند از این طریق تشخیص نسبت به وجود آن مشکل آگاهی یابد که بعضی از آن‌ها نیازمند آگاهی مستمر بیمار و اقدام به موقع است.

رفان بیان کرد: توسعه و تجاری‌سازی ابزارها و فناوری‌های تشخیص توسط خود بیمار، سال‌ها است که دنبال می‌شود. دستگاه‌های تشخیص میزان قند خون در منزل، نمونه‌ای ساده و نسل‌اولی از این دستگاه‌ها به شمار می‌رود اما اکنون به کمک فناوری‌های تشخیص تصویر، تشخیص سیگنال و هوش مصنوعی، دامنه تشخیص نیز گسترده و امکان‌های ارتباطی نیز به آن افزوده شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته در حوزه پزشکی، علاوه بر حرکت در مسیر تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی و توسعه این حوزه، به پیش آگاهی و اطلاع‌رسانی نیز توجه ویژه‌ای شده است. تلاش می‌کنیم تا علاوه بر توسعه تجهیزات تشخیص، جامعه را به سمت و سویی هدایت کنیم که ضمن آگاهی نسبت به شرایط جسمی و اطلاع داشتن از عارضه‌ها و زمینه‌هایشان، بتوانند بخشی از فرآیندهای ارتقای سلامت را در منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری در تعامل با پزشک انجام دهند.

مدیر این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: با توجه به روزافزون شدن استفاده از تجهیزات و فناوری‌های هوشمند، این حوزه جای رشد بسیار زیادی دارد و با بومی کردن این فناوری‌ها سعی داریم ضمن کاهش هزینه‌ها، اقبال عمومی را نسبت به استفاده از فناوری‌های حوزه سلامت دیجیتال افزایش دهیم. پزشکی در دنیا به همین سمت‌وسو می‌رود و در آینده‌ای نه‌چندان دور، همه ناگزیر به استفاده از فناوری‌ها در حوزه پزشکی خواهیم بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top