تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/05/22 - 11:34
کد خبر: 323674

در اردوی ضیافت رضوی چه می‌گذرد؟

پناهیان: در سبک زندگی لیبرالی، حسین حسین می‌کنیم/ جلیلی: وحدت زمانی شکل می‌گیرد که حرف‌ها یکی باشد

نهمین دوره از ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور 2500 دانشجو در حال برگزاری است. در این دوره شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی از جمله حجت الاسلام پناهیان و سعید جلیلی با حضور در جمع دانشجویان به تبیین مسائل و پاسخ به سوالات دانشجویان می پردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نهمین دوره از ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور 2500 دانشجو در حال برگزاری است. در این دوره شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی با حضور در جمع دانشجویان به تبیین مسائل و پاسخ به سوالات دانشجویان می پردازند.

پناهیان: زندگی کارمندی را کنار بگذارید
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در نهمین دوره از ضیافت رضوی از جوانان خواست تحلیلگران اقتصادی قوی باشند و افزود: زندگی کارمندی را کنار بگذارید، با امام رضا(ع) عهد ببندید که کارمند نشوید. هیأت‌سازی و کارهای مذهبی خوب است، اما اکنون کارهای اقتصادی برزمین مانده اولویت دارد؛ بروید برای کار و تفریح مردم فکر کنید و ایده‌هایتان را اجرایی کنید. چرا بچه مذهبی‌ها تفریحگاه‌های اطراف شهر را تسخیر نمی‌کنند؛ نگویید این‌ها کار دولت است؛ جوانان جزیره هرمز که از نظر اقتصادی، صفر و تحت پوشش کمیته امداد بودند این کار را کردند و حالا به جایی رسیده‌اند که برای توسعه کارشان هم نیازمند وام نیستند.

در سبک زندگی لیبرالی، حسین حسین می‌کنیم
حجت‌الاسلام پناهیان یادآور شد: در درجه اول، مساجد و علمای دینی باید اینطور عمل کنند، ولی ۱۴۰۰ سال است روحانیان را طوری تربیت کرده‌اند که فقط مسائل دینی بگویند و وقتی از مسائل اقتصادی صحبت می‌کنند مورد اعتراض قرار می‌گیرند. در حالی که به فرموده امام صادق(ع)، اصولا تا آخر عمر باید تجارت کرد و بازنشستگی معنا ندارد.

بیشتر بخوانید// پناهیان: در سبک زندگی لیبرالی، حسین حسین می‌کنیم

در اردوی ضیافت رضوی چه می‌گذرد؟

وی، سرمایه گذاری در بانک‌ها را نشر فرهنگ بی‌شعوری در کشور دانست و گفت: وقتی به‌جای اعتماد به یکدیگر به بانک اعتماد می‌کنیم، رانت و دزدی‌ها حقمان است؛ وقتی در مسائل مالی به هم اعتماد نداریم یا نمی‌توانیم از پولمان برای دوستمان بگذریم، نماز جماعت و مسجد رفتنمان چه ارزشی دارد؟ ما در واقع  وارد یک زندگی شهری غلط شده‌ایم و در سبک زندگی لیبرالی، حسین حسین می‌کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاثیرگذاری جوانان در عملکرد علما، به جوانان تأکید کرد: این‌ها را امام جماعت‌ها نگفته‌اند ولی شما جلو بیفتید و بگویید. عظمت خود را دریابید؛ امیرمؤمنان علی(ع) فرمود «در کارها ابتدا با جوانان مشورت کنید بعد پیرمردها» چرا که جوان باقدرت آرمان خواهی و حتی خیال‌پردازی‌اش راه‌های جدید باز می‌کند.

برخیزید و دولتی مردمی ایجاد کنید
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از یک شیوه حکمرانی جدید سخن می‌گویند که در آن مردم به‌واسطه پیوندهای اجتماعی و اقتصادی قوی و کارآمد هستند و به یکدیگر اعتماد دارند، اداره مردمی اربعین حسینی را الگوی زندگی و تمدنی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام زمان(عج) فقط با دعای ندبه خواندن نمی‌آیند؛ برخیزید و دولتی مردمی ایجاد کنید. البته این هرگز نئولیبرالیسم نیست چرا که نئولیبرالیسم اصولا وجود دولت را قبول ندارد و می‌گوید دولت به نفع سرمایه‌دارها کنار رود، در حالی که من می‌گویم دولت به نفع جوان کوچک شود.

افقهی: هزینه سازش سنگین‌تر از مقاومت است
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و خاورمیانه و کاردار سابق ایران در لبنان  با اشاره به جنگ پنهان قطر و عربستان به عنوان دو یار همراه آمریکا در منطقه که کمتر رسانه‌ای شده است، درباره شبهه حضور نظامی ایران در یمن تأکید کرد: یمن روی پای خود می‌جنگد و ما فقط از لحاظ فناوری حمایت می‌کنیم؛ اگر ما حضور نظامی در یمن داشتیم تاکنون بارها ریاض را گرفته بودیم.

بیشتر بخوانید// چرا هزینه سازش سنگین‌تر از مقاومت است؟

وی با اشاره به قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰میلیارد دلاری آمریکا با عربستان و هزینه‌های سنگینی که با وجود سازش با آمریکا می‌پردازد، یادآور شد: امسال برای سال دوم عربستان دچار کسربودجه است (هر یک پرواز علیه یمن، فقط ۱۴هزار دلار هزینه خلبان دارد) لذا با سازش هم سرمایه و هم آبرویش را ازدست داده؛ از این رو است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هزینه سازش به مراتب سنگین‌تر از مقاومت است.

سیدافقهی با اشاره به برگزاری دو کنفرانس بین المللی مهم علیه ایران طی چندماه اخیر گفت: در هر دو کنفرانس، آمریکا برای اقدام علیه ایران تنها مانده و حتی اروپای‌ها هم با او همراهی نکردند که نشان می‌دهد آمریکا دیگر ابرقدرت و فعال مایشاء نیست و این است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند دوران، دوران افول قدرت آمریکاست.

سوالات دانشجویان از جلیلی: از سوال در مورد دولت انقلابی تا چرایی میدان ندادن به جوانان
سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی صبح روز یکشنبه در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در نهمین طرح ضیافت رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این جلسه یکی از دانشجویان از جلیلی پرسید درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی بود. دکتر جلیلی در پاسخ گفت: یکی از ایرادات آن است که صرفا بخواهیم با ارائه لیست بر رای مردم تاثیر بگذاریم، اما در فاصله دو انتخابات، مردم را رها کنیم و تلاش لازم را به کار نبریم. نسبت به دغدغه آنها در طول این سالها بی‌تفاوتیم و آنها را با مشکلاتشان تنها می‌گذاریم و توقع داریم به کاندیدای مورد نظر ما نیز اقبال کنند.

وی افزود: شما مشاهده کردید که در انتخابات سال ۹۴ و حتی سال ۹۶ نیز وحدت شکل گرفت و جریان انقلابی در نهایت با یک لیست و کاندیدا حضور داشت، اما چرا به نتیجه نرسید؟ زیرا باید تمایز شما با دیگران برای مردم احراز شود. کار یک روز و یک هفته و یک ماه نیست؛ برای پیروزی در انتخابات باید اکثریت جامعه را اقناع کرد. وقتی رهبری مسئله عدم اعتماد به آمریکا را مطرح می‌کنند وظیفه من و شماست که با کار تبیینی و ابداعی آن را به باور عمومی جامعه تبدیل کنیم نه اینکه اگر از ما پرسیدند که چرا نباید به آمریکا اعتماد کرد صرفا پاسخ داده شود چون آقا فرموده‌اند. خب این حرف را که خود پرسش کننده شنیده است؛ او به دنبال استدلال‌های پیرامون این فرمایش است.

بیشتر بخوانید// جلیلی: وحدت زمانی شکل می‌گیرد که حرف‌ها یکی باشد

چرایی میدان ندادن به جوانان نکته‌ی دیگری بود که یکی دیگر از دانشجویان آن را مطرح کرد. دکتر جلیلی پاسخ داد: زمانی که جوانانی مثل شهید حسن باقری به جبهه‌های جنگ قدم گذاشتند، فرماندهی کل قوا با بنی‌صدر بود، اما آنها به کار خود با تمام قوت ادامه دادند؛ کسی برای آنها فرش قرمز پهن نکرده بود. نامه مشهور «مسلمین به داد ما برسید» درباره مشکلات آن روزها گواه است. این نکته را هم به یاد داشته باشید که حسن باقری برای فرماندهی به جبهه نرفت؛ او به عنوان خبرنگار روزنامه به اهواز می‌رود و تکلیف خود را توسعه داده و در جبهه می‌ماند. چمران نیز در ابتدا معطل تشکیلات نبود؛ با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم گروهی را برای دفاع شکل داد و پس از آن بود که کار شکل‌گیری یگان‌های رزم در جبهه‌ها آغاز شد.

آقامیری: انرژی هسته‌ای عامل اقتدار کشور است
سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه تنها تعداد دانشمندان ما که جزء دانشمندان یک درصدی جهان هستند ۲۰۰نفر است، اضافه کرد: در زیست فناوری نیز در رتبه ۱۳ قرار داریم؛ ارزش این رتبه زمانی معلوم می‌شود که بدانیم در شرایطی که  جوانان ما را به عنوان دانشجوی هسته‌ای و بیوتکنولوژی از دانشگاه‌های اروپا اخراج کرده و گفته‌اند حق ندارید این رشته‌ها را  بخوانید، حاصل شده است.

بیشتر بخوانید// آقامیری: انرژی هسته‌ای عامل اقتدار کشور است

وی یادآور شد: ما باید از انرژی هسته‌ای برخوردار باشیم، اما نه فقط به خاطر کاربردهای آن، بلکه برای اقتدارآفرینی آن برای ما که با دست خالی و کاملا بومی به آن دست یافته‌ایم و این مهم در سایه حمایت‌ها و دوراندیشی‌های رهبر معظم انقلاب است که مسیر هسته‌ای ما را تغییر داده و به جایگاهی خاص و قابل توجه رسانده است. یادم هست سال ۸۰ که به دانشکده هسته‌ای آمدند خیلی تشویق کردند و امید دادند و آنجا بود که فهمیدیم می‌شود در این کشور کار هسته‌ای کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top