تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/05/22 - 17:53
کد خبر: 323746

در دومین روز از دوره «مدرسه عدالتخواهی» مطرح شد؛

نامخواه: سازندگی و پیشرفت به واسطه استقلال بوجود می‌آید/ ریسمان سنج: انقلاب یک پدیده مستمر است

ریسمان سنج با تاکید بر اینکه عدالت خواهی باید با یک استراتژیک تئوری همراه باشد نه اینکه صرفا پروژه ای باشد، گفت: انقلاب ما از سال 57شروع شد اما پدیده مستمری است. وقتی به کتاب طرح اندیشه رجوع میکنیم می بینیم که مفهوم به مفهوم آن مطابق با صحیفه نور در اندیشه امام است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین روز از دوره آموزشی مدرسه عدالتخواهی با حضور مجتبی نامخواه، حسن ریسمان سنج و حبیب الله رحیم پور ازغدی برگزار شد.

نامخواه: سازندگی و پیشرفت به واسطه استقلال بوجود می آید
حجت الاسلام مجتبی نامخواه در این نشست با طرح این سوال که با وجود جریانهای مختلف، انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) با چه ادبیاتی و در چه محورهایی با این گروه ها گفتگو دارد، بیان کرد:  امام میگوید مسولیت توحیدی ایجاب می کند موحد دگرگون کننده سازوکارهای جامعه باید باشد و حرف من در برابر این جریانها و گروه ها عدالت خواهی، آزادیخواهی و معنویت خواهی است. انقلاب در دو زمینه با گروه های مذکور درگیری دارد، درگیری سلبی بر سر نداشته ها و درگیری ایجابی بر سر داشته ها.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی ۳مفهوم  دارد که آن گروه ها ندارند، گفت: گروه های دیگر معنویت فاقد عدالت، آزادی بدون عدالت و معنویت و عدالت بدون آزادی و معنویت دارند.

این طلبه عدالتخواه اضافه کرد:  اکثر دیدگاه ها تعریفی از عدالت، معنویت و آزادی دارند که این تعاریف غیر توحیدی است اما انقلاب آنها را توحیدی تعریف می کند: آزادی توحیدی، عدالت توحیدی، معنویت توحیدی.

وی عنوان کرد: معنای توحید یعنی نفی عبودیت غیر الله که معبودهای غیر خدا را نفی شود و عبادت فقط مخصوص الله باشد.(قولوا لا اله الا الله تفلحوا...). اسلام دین افراد مجاهدی است که دنبال حق و عدالت است و مکتب مبارزان و مردم ضد استعمار است. استعمارگران، اسلام را طوری دیگری معرفی می کنند تصور نادرستی از اسلام در اذهان عامه به وجود اورده است.


نامخواه تصریح کرد: استعمارگران میخواهند خاصیت زندگی ساز و انقلابی را از اسلام بگیرند و اسلام ناقص را معرفی کند و نگذراند مسلمانان آزادیخواه و در پوشش اسلام باشند.

این فعال عدالتخواه عنوان کرد: اسلام نه با سرمایه داری ظالمانه موافق است و نه با رژیمی مانند مارکسیسم که با مالکیت فردی موافق است بلکه یک رژیم معتدل است یعنی به رسمیت شناختن مالکیت در کنارمحدودیت مالکیت و محدودیت در کسب و مصرف.

وی با اشاره به پیام ۹ بندی منشور بازسازی سیاست های کلی نظام در بازسازی، گفت: سازندگی و پیشرفت به واسطه استقلال بوجود می آید، وقتی که دولت و مردم و جامعه با حاکمیت متحد باشد. همبستگی بین مردم و دولت نیز توسط مبارزه با فرهنگ مصرفی و تشویق به تولید داخلی و صادرات ایجاد خواهد شد. استفاده از نیروهای مردمی برای بازسازی و شکستن حصار تجارت به افراد متملکین و محرومین و مرفهین نیز دو روش برای سالم سازی اجتماعات است.

نامخواه با تاکید بر اینکه  امام درمورد مقاومت ملت ایران در شرایط مختلف صحبت کرده است، گفت: ملت ایران در مفهوم اقتصاد مقاومتی با دو لایه بیرونی و درونی روبه رو بوده است. لایه های بیرونی مانند آمریکا، مجامع بین المللی، مرتجعان خاورمیانه و لایه های درونی نیز متحجران، مقدس مآب ها، منافقین ....

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مفهوم مقاومت از نگاه امام خمینی حرکت اجتماعی ملت در برابر این لایه هاست، عنوان کرد: متاسفانه در برخی از فعالیت ها به جای اینکه اندیشه امام را برای تغییر جامعه مطالعه کنیم صرفا برای حفظ جایگاه خود، اندیشه امام را مطرح می کنیم.

ریسمان سنج: انقلاب یک پدیده مستمر است
حجت الاسلام حسن ریسمان سنج نیز با حضور در این نشست و با طرح این سوال که آیا نظام فکری امام و رهبری یکی است یا خیر، عنوان کرد: نهضت انقلاب از سال41متولد شد و در  سال 42 قیام پانزده رخ داد که در آن قریب ده هزار نفر در یک روز کشته شدند و اگر در هر نهضت دیگری این اتفاق می افتاد ان قیام متوقف میشود. این قیام باعث شد گروه مبارز و انقلابی از شور و احساسات به مرحله شعور حرکت کنند که قیام خود را با صبر و برنامه بیشتر ادامه پیدا میکرد

او ادامه داد: تحرک و تحول اجتماعی با آگاهی ها و ایمان تضمین می شود و در واقع چیزی که باعث عمق و وسعت مبارزه در آن زمان شد با یک برنامه حساب شده به دست آمد و آن تلاش تئوری پردازان انقلاب جهت تفسیر درست از اسلام بود.

با اشاره به مباحث رهبری در کتاب طرح اندیشه اسلامی در قرآن، بیان کرد:  در آن زمان اسلام با تفسیر استعماری همراه بود و قرن ها نیز بود که این تفسیر وجود داشته است. اولین کلمه این کتاب طرح اندیشه کلی نظام، واژه طرح اسلام است و کتاب های چون ولایت فقیه و شهید مطهری و طرح کلی در طی15 سال یعنی از سال 42 تا 56 و به نیت طرح مجدد و نوین اسلام بود.این یک استراتژی بود که البته نحوه ترویج آن بسیار مهم بود.

این فعال عدالتخواه با تاکید بر اینکه عدالت خواهی باید با یک استراتژیک تئوری همراه باشد نه اینکه صرفا پروژه ای باشد، گفت: انقلاب ما از سال 57شروع شد اما پدیده مستمری است. وقتی به کتاب طرح اندیشه رجوع میکنیم می بینیم که مفهوم به مفهوم آن مطابق با صحیفه نور در اندیشه امام است.سال 68باید نهضت مجددی اتفاق می افتاد و آن پیام قطعنامه بود.

ریسمان سنج با بیان اینکه هر یک از ما باید تبدیل به انسان خمینی شویم و اندیشه اسلام ناب را ترویج کنیم، اظهار کرد:13 سال از نبوت پیامبر اعظم در مکه فقط به درست کردن آگاهی و ایمان مردم گذشت. لذا اگر تصمیم داریم انقلاب پیشرفت کند و آن را زمینه ساز ظهور بدانیم باید در قیاس بین انقلاب خمینی و انقلاب پیامبر اکرم، تحول بزرگ را در سطح جامعه ایجاد و زمینه تکامل انسان با وجود کارخانه انسان سازی مسیر کنیم.

وی الگو و سیر تکامل انسان در کتاب طرح اندیشه کلی بدین صورت دانست: وجود یک هسته اولیه محکم که منجر میشود به آگاه سازی و غفلت زدایی و ایجاد ماه بینشی که منجر میشود انقلاب و خیزش مردمی و ایجاد حکومت اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تکامل انسان را در پی دارد.

این فعال عدالتخواه با تاکید بر اینکه گفتمان سازی وظیفه نخبگان است و توحید هم یک مسئله عملی است، عنوان کرد: توحید عدالت درونی و عدالت نیز توحید درونی است و اگر قائل به توحید باشیم دیگر تبعیضی وجود نخواهد داشت. وقتی توحید می گوید کلکم بآدم و الآدم بالتراب، یعنی همه از یک جنس اند در جایی که برخورداری های مردم متفاوت است و آن برخورداری را حق خود می داند توحید معنایی ندارد.

ریسمان سنج اضافه کرد: اگر مفاهیم مفاهیم بسیار مهمی که در طرح کلی اندیشه است در جامعه باشد به میزان زمان انقلاب یک گفتمان نوین در جامعه خود را نشان میدهد.

او در پایان با بیان اینکه در طرح کلی اندیشه اسلامی در قران مهم است که رابطه ولایت در حکومت اسلامی، رابطه سازمانی نیست رابطه نهضت گونه است یعنی بالا و پایین ساختاری نیست بلکه قلبی است. امام و اقا همیشه به جامعه ای که در آن فساد است و در آن ظلم است تشر می زنند و اسلام را در خطر می‌بینند، نه جامعه ای که صرفا در آن بی حجابی است یا بی نمازی اندارد.
سخنرانی آقای حبیب رحیم پور، نقش رسانه در تحول علوم انسانی

رحیم پور ازغدی: تحول به معنای تغییر نهادین در علوم انسانی است
حبیب رحیم پور ازغدی با بیان اینکه در چهل سال گذشته دوبار اراده جدی بر تحول علوم انسانی داشتیم که البته این اراده مقطعی و موقت نبوده است، گفت: در فضای رسانه ای میگویند تجربیات روشنفکری روایت میکند که تحول علوم انسانی با اراده های سیاسی و جهت تسویه حساب با برخی اساتید مختلط شده است. سیاست روشنی نیز در این خصوص وجود ندارد اما رسانه ملی چه باید بکند؟

وی  اصلی ترین شاخصه تبدیل صدا و سیما به ساختار  را میزان رسیدگی ان به نیاز های ملی دانست و عنوان کرد:  اگر سازندگی در علوم انسانی به فعال کردن نهاد علم در اجتماع باشد این ناشی از اراده یک طیف خاص نیست بلکه نیازمند ملی شدن رسانه است و امکان از بین بردن فقر نیز بدون بازسازی علوم انسانی ممکن نیست.

این متفکر عدالتخواه ادامه داد: در مسئله هایی که ایران با آنها درگیر است ناچاریم پای علوم انسانی را در میان بگذاریم که بتوانیم آن را حل کنیم و یک نیاز مقدماتی و بنیادی در ایجاد تحول نیاز به خیر در علوم انسانی است.قطعا خبر در مشرق رسانه ای جایگاه خوبی دارد.

رحیم پور با عنوان کردن اینکه رهبری مدت هاست تحول در علوم انسانی را مطرح کرده اند، منظور ایشان را تغییر نهادین علوم انسانی دانست و گفت: در این زمینه رسانه ملی تا بحال چه کرده است؟

وی با بیان اینکه تفسیر نهادین موجب تغییر نظری است، گفت: ما به رویکردهای دیالکتیک و گفت و گوی محورانه نیاز داریم و باید شروع به گفت و گوی علمی کنیم. در علوم انسانی مکاتب مختلف داریم چون بنیاد های فکری و نظری متفاوت است و در حوزه آموزش و پرورش نیز رویکرد های بسیاری وجود دارد. اما با این وجود تفاوت ها در دنیای آکادمیک، این تفاوت ها در مراکز علمی زیاد نیست.

این فعال عدالتخواه تصریح کرد: سوال اساسی این است که تصمیماتی که در سیاست گذاری های مختلف گرفته میشود بر مبنای کدام تئوری است؟ ما درعملکردهای مختلف حکومتی سخنگو و پاسخگوی سیاسی،اجتماعی و.. داریم اما کسی که مدافع و مولد مبنای تئوری این عملکرد باشد را سراغ نداریم. در واقع بسیاری عملکرد ها مبنای تئوری خاصی ندارد یا اگر هم ایده پرداز نظری دارد مخفی هستند و قابل دسترسی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح علوم انسانی باید، رسانه ملی وارد این طرح شود، گفت: بگذارید ایده ها با هم در معرض بحث گذاشته شود. مناسبات بین علم و سیاست قطع است باید پرسید اعتبار سیاست هایی که روی کار می آیند از کجا گرفته شده است.

رحیم پور با تاکید بر اینکه در ایران باید سیاست را علمی کرد و علم را سیاسی، عنوان کرد: چه چیز باعث می شود علوم انسانی این تحول را ایجاد کند؟ این ظرفیت و قدرت رسانه ملی است.

وی گفت: برای زیر و رو کردن علوم انسانی این اشتباه است که علوم انسانی غرب را حذف کنیم باید بجای رویکرد تقلیدی باید رویکرد تحقیقی به آن داشت. هر کسی از گفت و گوهای علمی آزاد ما را می ترساند نه منطق درونی علم را فهمیده است و نه مصلحت کشور را.البته منظور از گفت و گوهای در باب لایه های نظری است.

رحیم پور در پایان اضافه کرد: ما به گفت و گوهای آرا علمی بین تئوری پردازان طرح های عملیاتی و نیز مسائل روز مردم نیازمندیم و البته نه گفت و گوی آزاد غیر علمی یا بسته علمی. این گفت و گو ها سراسر برد است حتی اگر به آن سیاسی نگاه کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top