تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/23 - 21:12
کد خبر: 323925

۲۰ راهکار برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی

۲۰ راهکار برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی

تقریبا بیشتر کاربران گوشی‌های اندرویدی از سرعت پایین گوشی خود گلایه دارند، حتا زمانی که یک پرچم‌دار محبوب را خریداری می‌کنند پس از گذشت مدت زمانی با کاهش سرعت گوشی روبرو می‌شوند. عوامل مختلفی باعث کاهش سرعت گوشی‌ها می‌شوند. اما نگران نباشید، در این مقاله با 10 روش مختلفی آشنا خواهید شد که بدون نیاز به روت کردن به شما اجازه می‌دهند، سرعت گوشی خود را افزایش دهید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تقریبا بیشتر کاربران گوشی‌های اندرویدی از سرعت پایین گوشی خود گلایه دارند، حتا زمانی که یک پرچم‌دار محبوب را خریداری می‌کنند پس از گذشت مدت زمانی با کاهش سرعت گوشی روبرو می‌شوند. عوامل مختلفی باعث کاهش سرعت گوشی‌ها می‌شوند. اما نگران نباشید، در این مقاله با 10 روش مختلفی آشنا خواهید شد که بدون نیاز به روت کردن به شما اجازه می‌دهند، سرعت گوشی خود را افزایش دهید.

1. حافظه داخلی را مدیریت کنید
حافظه داخلی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سیستم‌عامل اندروید است. هرچه قدر حافظه داخلی یک دستگاه (فرقی نمی‌کند گوشی هوشمند باشد یا کامپیوتر شخصی) پر باشد، به همان نسبت سرعت دستگاه کاهش پیدا می‌کند. پر بودن بیش از اندازه حافظه یکی از اصلی‌ترین دلایل کندی سرعت گوشی‌های اندرویدی است. به مرور ززمان که برنامه‌ها و بازی‌های مختلفی روی گوشی خود نصب کنید یا فیلم‌ها و عکس‌هایی روی گوشی خود ذخیره کنید، این حافظه به سرعت اشغال می‌شود. بهتر است برنامه‌ها یا فایل‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید را پاک کرده یا به رسانه دیگری انتقال دهید.

2. حذف Bloatware
اگر گوشی شما بیشتر از 2 گیگابایت حافظه اصلی دارد، نباید نگران برنامه‌های Bloatware باشید. اما اگر گوشی شما کمتر از 2 گیگابایت حافظه اصلی دارد، بهتر است برنامه‌های BloatWare را حذف کنید. برنامه‌های Bloatware به برنامه‌های ناخواسته‌ای اطلاق می‌شود که شما نیازی به آن‌ها ندارید اما روی گوشی شما نصب شده و اجرا می‌شوند که به میزان قابل توجهی حافظه اصلی را اشغال می‌کنند. نصب این برنامه‌ها به میزان قابل توجهی باعث کاهش سرعت گوشی می‌شوند، زیرا حافظه اصلی را اشغال می‌کنند.

3. پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها و گوشی
دستگاه اندرویدی شما، فایل‌های موقتی را ذخیره‌سازی می‌کند که این فایل‌ها در فضای ذخیره‌سازی دستگاه کش (ذخیره) می‌شوند. اگر این فضای ذخیره‌سازی از حد استاندارد خود تجاوز کند، به میزان قابل توجهی عملکرد گوشی را با اختلال و کندی همراه می‌کند. به همین دلیل باید کش برنامه‌ها را پاک کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار گوشی قرار بگیرد. برای حذف کش گوشی اندرویدی، به منوی تنظیمات رفته و گزینه Storage را انتخاب کنید. در ادامه گزینه Cached data را لمس کرده و فایل‌هایی که درون این بخش ذخیره شده‌اند را پاک کنید.

4. تنها برنامه‌ایی که احتیاج دارید را نصب کنید
نصب برنامه‌ها روی گوشی اندرویدی کار ساده‌ای است. اما این حرف به معنای آن نیست که هر برنامه‌ای باید روی گوشی شما نصب شده باشد. برنامه‌ها به میزان قابل توجهی حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کنند. برنامه‌ها همچنین باعث تخلیه زودهنگام باتری می‌شوند. اطمینان حاصل کنید تنها برنامه‌هایی که به آن‌ها احتیاج دارید، روی گوشی شما نصب شده‌اند. بهتر است برنامه‌هایی که شاید به ندرت به سراغ آن‌ها می‌روید یا برنامه‌هایی که فکر می‌کنید در آینده ممکن است به آن‌ها احتیاج پیدا کنید را حذف کنید.

5. ویجت‌های غیر ضروری را حذف کنید
ویجیت‌ها یکی از پر استفاده‌ترین مولفه‌های اندروید هستند. مولفه‌هایی که ظاهر گوشی را زیبا کرده و دسترسی به برنامه‌های کاربردی یا اطلاعات مهم را ساده‌تر می‌کنند. اما ویجت‌ها نیز به میزان قابل توجهی سرعت گوشی را کم می‌کنند. ویجت‌ها برای آن‌که فعال باشند، باید درون حافظه اصلی گوشی در حال اجرا باشند. هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، به همان نسبت حافظه بیشتری را اشغال کرده و عملکرد گوشی را کاهش داده و فرآیند چندوظیفگی را با کندی همراه می‌سازند.

6. از پس‌زمینه‌های زنده استفاده نکنید
پس‌زمینه‌های زنده، یکی از جذاب‌ترین انیمشین‌های دستگاه‌های اندرویدی است که طراوات خاصی به گوشی می‌بخشد. اما پس‌زمینه‌های زنده (به‌طور مثال آکواریم که ماهی‌هایی درون آن حرکت می‌کنند) حافظه اصلی بیشتری را نسبت به برنامه‌های نصب شده روی گوشی اشغال می‌کنند. این پس‌زمینه‌ها ضمن آن‌که حافظه اصلی را مصرف می‌کنند باعث می‌شوند باتری گوشی نیز به سرعت تخلیه ‌شود. بنابراین اگر به دنبال بهبود عملکرد گوشی هستید بهتر است از پس‌زمینه‌های ثابت استفاده کنید.

7. از نسخه‌های سبک یا برنامه‌های عادی استفاده کنید
اگر در گوگل‌پلی جست‌وجویی در ارتباط با برنامه‌های سبک داشته باشید، طیف گسترده‌از برنامه‌ها را پیدا می‌کنید. این برنامه‌ها عمدتا با پسوندهای Mini، Lite یا Go  قابل تشخیص هستند. Facebook Lite، Opera mini و.... از جمله این موارد هستند. برنامه‌های فوق به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به شکل حداقلی از منابع سیستم استفاده کنند. در گروه دیگر برنامه‌هایی قرار دارند که به شکل regular طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها نیز فضای کمتری را در زمان نصب اشغال کرده و به حافظه کمتری برای اجرا نیاز دارند. اگر از این دو گروه از برنامه‌ها روی گوشی خود استفاده کنید، عملکرد گوشی بهبود پیدا می‌کند.

8. از فضای ذخیره‌سازی کلاود استفاده کنید
همان‌گونه که می‌دانیم فضای ذخیره‌سازی نقش مهمی در افزایش سرعت دستگاه‌ها دارد. به‌طور معمول، ما برنامه‌ها و بازی‌های زیادی روی گوشی خود نصب کرده و صدها عکس و فیلم هم در کنار آن‌ها داریم. در نتیجه، فضای ذخیره‌سازی دستگاه ما انباشه از این فایل‌ها شده که باعث کندی سرعت می‌شود. بهتر است فایل‌های چندرسانه‌ای که نیازی به آن‌ها ندارید را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید. گوگل درایو، دراپ‌باکس، مدیافایر گزینه‌های خوبی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها هستند.

9. مشکلات کارت حافظه را برطرف کنید
ما می‌دانیم به لحاظ سرعت تفاوت بسیار زیادی میزان یک هارددیسک و حافظه حالت جامد وجود دارد. همین مسئله در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی گوشی‌ها نیز صدق می‌کند. اگر از یک کارت حافظه با برچسب ضعیف استفاده کنید و سپس برنامه‌ها و بازی‌هایی که به سرعت بالایی نیاز دارند را اجرا کنید، کاهش عملکرد را به خوبی احساس می‌کنید، زیرا بیشتر برنامه‌ها به کارت‌های حافظه‌ای با کلاس 10 نیاز دارند. در کنار این مسئله باید مشکلات مربوط به کارت حافظه را نیز برطرف کنید. ما به‌طور معمول ضرورتی نمی‌بینیم که کارت حافظه را بررسی کرده و مشکلات آن‌را برطرف کنیم، اما این مسئله بیش از آن‌چه تصور می‌کنید روی بهبود سرعت گوشی تاثیرگذار است.

10. پویانمایی‌های گوشی را در حد لزوم کاهش دهید
اگر زمانی که به تنظیمات گوشی مراجعه می‌کنید، کمی دقت کنید پویانمایی و جلوه‌های خاصی را مشاهده می‌کنید که باعث می‌شود تنظیمات و منوها به آرامی باز شوند. این انیمشین‌ها ضمن آن‌که روی سرعت گوشی تاثیرگذار هستند، افزایش مصرف باتری را نیز به همراه دارند. برای تنظیم سرعت نمایش انیمشین‌ها درون گوشی به مسیر Settings> Developer Option> Windows transition scale رفته و گزینه 0.0 را تنظیم کنید. همین کار را در ارتباط با animation scale نیز انجام دهید. دقت کنید با انتخاب این مقدار انیمیشن‌ها و سایر جلوه‌های ویژه روی گوشی غیر فعال می‌شوند، اما در مقابل سرعت گوشی افزایش پیدا می‌کند.

11. میان‌افزار گوشی را به‌روز کنید
ارتقا میان‌افزار ضمن آن‌که مشکلات گوشی را برطرف می‌کند، عملکرد سیستم‌عامل را نیز بهبود می‌بخشد. بهتر است جدیدترین به‌روزرسانی که به‌نام OTA برای گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌شود و گوشی شما از آن پشتیبانی می‌کند را دریافت کرده و نصب کنید. در بیشتر موارد نصب میان‌افزارها باگ‌ها را برطرف کرده، مصرف باتری را کاهش داده و سرعت گوشی را بهبود می‌بخشند.

12 همگام‌سازی را غیرفعال کنید
اگس حساب‌های کاربری زیادی همچون واتس‌آپ، اسنپ‌چت، جی‌میل، آتلوک و.... را به گوشی خود متصل کرده‌اید، بهتر است فرآیند همگام‌سازی خودکار (Async auto) برای آن‌ها را غیرفعال کنید. ویژگی همگام‌سازی خودکار باعث می‌شود عملکرد گوشی کاهش پیدا کرده و مصرف باتری افزایش پیدا کند.

13. برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را حذف کنید
افزایش مصرف حافظه اصلی و کاهش عملکرد گوشی به میزان قابل توجهی به برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند بستگی دارد. هرچه تعداد برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، کمتر باشد، به همان نسبت سرعت گوشی افزایش پیدا می‌کند. دکمه Recent Apps یا همان برنامه‌های در حال اجرا را لمس کرده و آیکنی که به اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه خاتمه می‌دهد را انتخاب کنید.

14. از برنامه‌های افزایش دهنده سرعت گوشی اندرویدی استفاده کنید
برنامه‌های متعددی در فروشگاه گوگل‌پلی وجود دارند که مدعی بهبود سرعت دستگاه هستند. این برنامه‌ها مجهز به ماوژول‌هایی هستند که فایل‌های غیرمفید گوشی را شناسایی و حذف کرده، برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را غیرفعال کرده، کش دستگاه را پاک کرده، حافظه اصلی را بهینه‌سازی کرده و یک مدیریت خود روی گوشی اعمال می‌کنند. DU speed Booster & Cleaner یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین برنامه‌ها در این زمینه است. با نصب و اجرای این برنامه مشاهده خواهید کرد که سرعت گوشی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

15. گوشی را ریست فکتوری کنید
ریست فکتوری یکی از بهترین کارهایی است که برای افزایش سرعت گوشی پیش روی‌تان قرار دارد. اما به دلیل این‌که با اجرای آن تمامی اطلاعات گوشی پاک شده و گوشی به حالت پیش‌فرض کارخانه می‌رسد، برخی راغب نیستند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر سرعت گوشی واقعا کند شده است به فکر این گزینه باشید. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌دهند، اگر 6 ماه از زمانی که گوشی خود را خریداری کرده‌اید و سرعت آن واقعا کند شده است از ریست فکتوری استفاده کنید.

16. از برنامه‌های مدیریت استارت‌آپ استفاده کنید
اگر دقت کرده باشید، در زمان راه‌اندازی گوشی، بوت شدن کمی زمان‌بر بوده و ممکن است شاهد لگ‌هایی باشید. این مسئله به تعدد برنامه‌هایی که روی گوشی نصب کرده‌اید بستگی دارد، زیرا اندروید سعی می‌کند برنامه‌ها نصب شده روی گوشی را آماده کار کند. برای حل این مشکل از برنامه‌های استارت‌آپ استفاده کنید که قادر به مدیریت استارت‌آپ در اندروید هستند. یکی از برنامه‌های شناخته شده در این زمینه All-In-One Toolbox: Cleaner & Speed Booster است.

17. از لانچرهای اندرویدی استفاده کنید
در اغلب موارد، دستگاه‌های از رده خارج یا قدیمی به‌روزرسانی دریافت نمی‌کنند و کاربران شاهد کاهش سرعت دستگاه یا قفل شدن دستگاه هستند. در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود برای حل مشکلات از لانچرهای ثالث استفاده کنید که به‌روزرسانی‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌شود.

18. از تنظیمات MSSA استفاده کنید
یکی دیگر از راهکارهایی که باعث بهبود سرعت گوشی‌های اندرویدی می‌شود در ارتباط با فعال‌سازی گزینه MSSA است. این گزینه قدرت گرافیکی گوشی را بهبود بخشیده و به ویژه در زمان اجرای بازی‌ها سرعت دستگه را افزایش می‌دهد، اما در مقابل باتری دستگاه را زود تخلیه می‌کند. MSSA سرنام واژه‌ها multi-sample anti-aliasing است. اگر گزینه فوق را روی MSAA 4x تنظیم کنید سرعت دستگاه به‌طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. لازم به توضیح است که گزینه فوق در بخش Developer Options قرار دارد و شما برای رسیدن به آن باید گزینه فوق را روی گوشی اندرویدی خود فعال کنید.

19. از برنامه CCleaner استفاده کنید
دلیل اصلی که ما برنامه CCleaner را پیشنهاد می‌دهیم، این است که برنامه فوق قادر است فایل‌های زائد را حذف کرده، فضای ذخیره‌سازی را بیشتر کرده و نظارت دقیقی روی سیستم اعمال کند. با استفاده از این برنامه نیازی است به شکل دستی به کش داخلی هر برنامه رفته و آن‌را آزاد کنید. CCleaner خود این‌کار را انجام داده و در کنار آن سعی می‌کند به بهینه‌سازی حافظه اصلی نیز بپردازد. بهتر است برنامه فوق را روی گوشی خود نصب و اجرا کنید تا سرعت گوشی بهبود پیدا کند.

20. به‌طور منظم گوشی را ریبوت کنید
بیشتر کاربران فراموش می‌کنند که باید گوشی خود را حداقل پس از گذشت 7 یا 8 روز ریستارت کنند. ریستارت کردن باعث می‌شود تا لگ‌های گوشی برطرف شده و فایل‌های زائد برنامه‌ها به‌طور خودکار پاک شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حداقل روزی یکبار گوشی خود را ریستارت کنید تا سرعت گوشی بهبود پیدا کند.

در این مقاله به راهکارهایی اشاره کردیم که به میزان قابل توجهی سرعت گوشی را بهبود می‌بخشند، بدون آن‌که به روت کردن دستگاه نیازی داشته باشید و خطر باطل شدن گارانتی شما را تهدید کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top