تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/05/24 - 13:20
کد خبر: 323982

انتخاب کتاب مناسب برای کودکان

انتخاب کتاب با موضوعات منفی و نامناسب، می­تواند در دراز مدت از نظر تغییر ارزش­های انسانی روی شخص اثر بگذارد. مثلا کتاب­های که بیش از حد به زد و خورد و خشونت می­پردازند و شخصیت اصلی آن­ها فردی زورگو و خشن است، می­توانند باعث تغییر رفتار کودک به سمت پرخاشگری و خشونت شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مسئولیت­های مهم والدین، انتخاب کتاب مناسب و خوب برای فرزندانشان است. انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان، در بازار محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان که در آن، هر سودجویی قصد پول در آوردن دارد، قطعا کار ساده­ای نیست. خرید کتاب استاندارد و آموزش مطالب کاربردی و مفید به کودکان، به مطالعه و تحقیق فراوان نیاز دارد.

انتخاب کتاب مناسب برای کودکان، مقوله­ای حساس است زیرا مثل انتخاب یک همنشین برای کودک است.بانک کتاب تلکتاب سعی کرده است در این زمینه همیار خوبی برای پدر و مادر ها در تشویق فرزندانشان به کتاب خوانی باشد.

 برای ترویج فرهنگ کتاب ­خوانی در بین کودکان، وجود کار پیوسته و اهداف روشن، ضروری است. ترویج کتاب ­خوانی باید به طور همزمان در خانه و مدرسه و از دوران کودکی شروع شود. معیارهایی وجود دارد که بدون آنها نمی­توان کودکان را به کتاب­خوانی علاقه­مند ساخت. در ادامه، به بعضی از این معیارها اشاره می­شود.

کتاب کودک، قبل از هر چیزی باید شادی بخش باشد و آموزش­ها به طور مستقیم و خشک در آن گنجانده نشده باشد. تحمیل نظر بزرگ­ترها، کودکان را نسبت به خواندن بی­میل می­سازد.

داستان­هایی که برای بلند خوانی انتخاب می­کنید، باید بازتابی از روحیه کودکانه، زلالی روان، قهر و آشتی­ها، رفتارهای کودکانه و بازیگوشی­ها باشند. کودکان در بین این داستان­ها، خود را می­یابند.

پیدا کردن کتاب مناسب کودکی که تازه خواندن را شروع کرده، کار دشواری است. زیرا برخی کتاب­ها جمله ­های طولانی و خسته­کننده­ای دارند که انگیزه­ خواندن را در کودک از بین می­برند. کتاب­های مناسب برای این کودکان، باید دارای خط درشت و خوانا، جمله­های کوتاه و تصاویر ساده باشند.

کودکان دوست دارند کتابخانه شخصی خود را داشته باشند و درباره انتخاب کتاب خود، نظر دهند. بردن آن­ها به کتابخانه و کتابفروشی تجربه سودمندی است.

مطالعه را برای کودک به شکل یک تفریح درآورید. کودک باید از کتاب خوانی لذت ببرد. روند خواندن باید تکرار شود و پیوسته باشد. کتاب­ها، دنیای تازه­ای را پیش روی کودکان قرار می­دهند. کودکان با توجه با ویژگی­های تحصیلی، سنی و بر اساس جواب­هایی که برای کنجکاوی­ها و سوالات خود دریافت می­کنند، شخصیت و افکار خود را شکل می­دهند.

انتخاب کتاب برای کودک به یکی از این دو شکل انجام می­شود:

یا والدین بدون حضور کودک، به خرید کتاب اقدام می­کنند، یا به همراه کودک به نمایشگاه­های کتاب یا کتابفروشی­ها می­روند. والدین باید حتما درباره انتخاب کتاب با کودک مشورت کنند تا او بتواند با نظر خود، کتاب مورد علاقه­اش را انتخاب نماید. هرگز کودکتان را مجبور به خریدن کتاب مورد علاقه خودتان نکنید. او باید طبق سلیقه خود کتاب انتخاب کند. شما می­توانید در این باره، به او مشاوره دهید.

مواردی که در انتخاب کتاب باید مورد توجه قرار بگیرند

  • جذابیت در بیان مطالب

می­توان با این سوال آغاز کرد: آیا محتوای کتاب جالب و مهیج است؟ یا جذابیت در محتوای داستان، چه نقشی در ایجاد انگیزه کتاب خوانی در کودک ایفا می­کند؟ چیزی که موجب می­شود کودک علیرغم خستگی ناشی از مطالعه، همچنان کتاب را با شوق ورق بزند و به انتها برساند، بیان شیرین داستان است. کتاب داستان باید خنده­دار و مهیج باشد در حالی که کتاب علمی، باید قابل فهم و جالب باشد.

والدین معمولا کتابی را ارزشمند می­دانند که دارای درون مایه اخلاقی باشد درحالی که کودکان معمولا از آثاری که به هدایت و نصیحت مستقیم می­پردازد، دوری می­کنند. بنابراین، انتقال غیر مستقیم ارزش­ها و اخلاقیات، نکته مهمی است که والدین باید آن را مورد توجه قرار دهند.

جذابیت در بیان محتوا برای کودکان و نوجوانان

کودکان در سنین مختلف، دارای علایق متفاوتی هستند. باید توجه کنید که ممکن است کتابی دارای نثر شیوا، محتوای مناسب، داستانی دلنشین و ظاهری جذاب باشد اما مناسب گروه سنی کودتان نباشد. همین کتاب ممکن است برای گروه سنی دیگر، کتاب مفیدی باشد.  

کودکان در سنین متفاوت به گروه­هایی تقسیم می­شوند که عبارت­اند از:

  • گروه الف: سال­های پیش از دبستان
  • گروه ب: سال­های آغازین دبستان (کلاس اول، دوم و سوم)
  • گروه ج: سال­های پایان دبستان (کلاس چهارم، پنجم و ششم)

معمولا برای گروه سنی الف (به این دلیل که کودکان سال به سال دچار تغییرات مختلفی می­شوند) کتاب­ها بر اساس سن کودک هم تقسیم­ بندی می­شوند. در بعضی از کتاب­ها، روی جلد نوشته شده این کتاب برای گروه سنی الف و چه سنی مناسب است.

  • کیفیت ظاهری کتاب

کودک در انتخاب کتاب، اول جذب ظاهر آن می­شود. کتاب باید دارای ظاهری کودک پسند و زیبا باشد. باید در نظر گرفته شود که کتاب مورد علاقه کودک، بارها توسط او خوانده می­شود. اگر کتابی صحافی یا کاغذ مناسبی نداشته باشد، به سرعت از بین می­رود. دقت کنید گوشه کتاب گرد باشد تا به کودک آسیبی نرساند.

بی­شک اندازه و قطع کتاب در خوشایند بودن آن تاثیرگذار است. اما در انتخاب قطع کتاب، بجز زیبایی، باید به موارد زیر هم دقت کنید:

  1. خصوصیات کودک: کودک بیشتر از کتاب­هایی لذت می­برد که بتواند آنها را حمل کند و به آسانی ورق بزند.
  2. کتاب خاص، قطع خاص: بعضی موضوعات در کتاب کودک، نیازمند قطع خاصی هستند. مثلا کتابی با موضوع وسایل نقلیه، بهتر است دارای قطع آلبومی باشد. همچنین برای کتاب­های مرجع، معمولا از قطع بزرگتر از حد معمول استفاده می­شود تا قطر و سنگینی کتاب کمتر شود.

کیفیت کاغذ استفاده شده، در افزایش کیفیت چاپ، جذب کودک و استفاده مکرر از کتاب موثر است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

  • تصاویر کتاب

کتاب خردسال، باید پر از رنگ­های شاد و نوشته­های کم باشد. البته کتاب کودکان بزرگتر، مثلا کودکان 10 ساله، باید دارای تصاویر کمتر و نوشته­های بیشتر باشد.

کودک از طریق تصاویر، راحت­تر می­فهمد موضوع کتاب درباره چیست، نقش کدام شخصیت­ها مهم است، کجا هستند و چه می­کنند.

کارکرد تصاویر در کتاب کودک عبارت است از:

  1. کمک به درک بهتر داستان و موضوع کتاب
  2. کمک به کودک در تصویر سازی ذهنی از محتوای کتاب
  3. تصویر، باعث علاقه کودک به متن کتاب می­شود
  4. کمک به زیبایی بصری و ظاهری کتاب و جذاب کردن آن برای کودکان
  5. نوشته­های اضافی از طریق ارائه مفاهیم به وسیله تصویر، کم می­شوند

نکته مهم در تصویر کتاب کودک، وجود ارتباط بین تصویر و متن است. این هماهنگی و ارتباط، به جذابیت کتاب منجر می­شود. در نتیجه، کودک به مطالعه مکرر آن علاقه­مند می­شود.

تصاویر در کتاب­های کودک، باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. دارای ارزش هنری باشند:  به خاطر داشته باشید که در کتاب­های کودکان، بخصوص کتاب­های تصویری، تصاویر بیشتر از متن در تربیت ذوق خواننده موثر است.
  2. پرورش ذوق کودکان: تصاویر باید خلاقیت سازنده و ذوق کودکان را پرورش دهند. کودکان معمولا تصاویر کودکانه را دوست ندارند و ترجیح می­دهند احساس کنند هنرمند برای فهم هنری آن­ها احترام قائل شده است.
  3. دوری از رنگ آمیزی­های زننده و تند: برخلاف آنچه به طور متداول تصور می­شود، کودکان از رنگ­آمیزی­های تند لذت نمی­برند. طبق تحقیقات انجام شده، هماهنگی تصاویر و رنگ­ها در کودکان موثرتر از رنگ­های متنوع و تند است.
  4. تصاویری که با درک کودکان متناسب باشد: باید تصاویر با درک کودکان متناسب باشد. چون احتیاجات روانی کودکان و درک آنان در زمان­های مختلف متفاوت است. خردسالان، واقع­بین هستند و از تصاویری لذت می­برند که از طبیعت بوده و برایشان آشنا باشند. از طرح­های در هم تنیده و عجیب چیزی نمی­فهمند.
  5. لذت بخش بودن تصاویر: همانطور که انتظار داریم خواندن متن کتاب، به کودک لذت درک و تجربه آثار ادبی را بدهد، از تصاویر هم انتظار داریم کودک را در لذت­های هنری و بصری خود سهیم سازد و همینطور، ذائقه هنری را نیز در او پرورش دهد.
  • توجه به سلیقه و علایق کودکان

در نظر گرفتن سلیقه کودک، از مهم­ترین شاخصه­ها برای انتخاب کتاب برای آن­ها است. نباید انتخاب کتاب به گونه­ای صورت بگیرد که کودک حس کند والدین بدون توجه به علاقه و خواسته او برایش کتاب تهیه کرده­اند. اگر کودک به کتابی علاقه نداشته باشد، انگیزه مطالعه در او ایجاد نمی­شود.

مشخصات کتاب­هایی که کودکان به آن­ها علاقه دارند:

  • با درک و فهم کودک مطابقت داشته باشد: کودکان کتاب­هایی را دوست دارند که با فهم و درک آنها مطابقت داشته باشد. برای انجام آن، شناخت ویژگی­های کودکان ضروری است. برخی کودکان، از هم سن و سال­های خود جلوتر هستند و برخی عقب­تر. به همن دلیل لازم است کتاب متناسب با ویژگی­های فردی کودک انتخاب شود.
  • موضوع کتاب با زندگی کودک مرتبط باشد: قابل لمس بودن اتفاقات کتاب، باعث علاقه­مندی او به کتاب خواهد شد.
  • سبک نگارش آن قابل فهم و ساده باشد: سبک و شیوه نگارش، در علاقه­مندی و جذب کودکان بسیار موثر است. کتابی که با زبان قابل فهم و ساده نوشته شده و عبارت­های درست و کوتاهی داشته باشد، برای کودکان مفیدتر است.
  • پرهیز از انتقال مستقیم مفاهیم و نصیحت: کودکان ترجیح می­دهند مفاهیم ارزشی و اخلاقی به طور غیر مستقیم به آن­ها منتقل شود. اگر مطلبی به شکل نصیحت و به صورت مستقیم به کودکان گفته شود، با استقبال آن­ها مواجه نخواهد شد.
  • شادی و نشاط: کتابی که محتوای شاد داشته و دارای پایان خوش باشد، بیشتر مورد توجه کودکان قرار می­گیرد. قهرمان کتاب کودک، نباید بمیرد، مرتکب اشتباه جبران ناپذیری شود یا مغلوب گردد. چون کودک به قهرمان داستان علاقه­مند می­شود و خود را به جای او تصور می­کند.
  • توجه به محتوای کتاب

انتخاب کتاب با موضوعات منفی و نامناسب، می­تواند در دراز مدت از نظر تغییر ارزش­های انسانی روی شخص اثر بگذارد. مثلا کتاب­های که بیش از حد به زد و خورد و خشونت می­پردازند و شخصیت اصلی آن­ها فردی زورگو و خشن است، می­توانند باعث تغییر رفتار کودک به سمت پرخاشگری و خشونت شوند.

شخصیت­هایی که در داستان به کار می­روند، باید تصمیمات صحیح خود را در موقعیت­های مختلف به کودک یاد دهند. شخصیت­ها باید شجاعانه برای موفقیت تلاش کنند. باید در همه مراحل، پیرو ارزش­ها و اصول اخلاقی باشند.

برای ارزشیابی کتاب­های کودک، می­توانید معیارهای زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • طرح: منظور، نقشه محتوای کتاب است که نشان­ دهنده ساخت منطقی آن است. طرح یک کتاب، نشان دهنده اتفاقاتی است که در داستان رخ می­دهند.
  • چگونگی محتوا: مثلا در کتاب­های داستانی، داستان باید به شکلی باشد که ارزش خواندن داشته باشد. کتاب­های کودک، به طور کلی باید دارای محتوایی باشند که راه زندگی سالم را به خواننده بیاموزند.
  • منظور یا موضوع: منظور یا هدف در کتاب­های کودک باید چیزی مثل غلبه بر ترس، دوست داشتن حیوانات، امیدواری به زندگی، لذت بردن از عدالت و ... باشد.
  • شخصیت هنری: تصویر حیوانات یا اشخاص در کتاب کودک، باید زنده و واقعی به نظر برسد. مثلا شخصیت در حال تغییر باشد و به سمت تکامل برود.
  • سبک نگارش: سبک خوب نویسندگی به بازیگران، موضوع و طرح بستگی دارد. کودکان سبکی را دوست دارند که دارای جنب و جوش باشد.
  • قیمت: امروزه قیمت کتاب از مسائل مهم در انتخاب کتاب برای کودکان تلقی می­شود. زیرا بسیاری از خانوده­ها، برای تامین هزینه­های ضروری فرزندان خود نیز به زحمت می­افتند. بنابراین، کتاب باید با قیمت پایین در اختیار مردم قرار گیرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد برای مشاهده اطلاعات بیشتر درمورد خرید کتاب پرداخت هنگام تحویل به بانک کتاب تلکتاب www.telketab.com مراجعه نمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top