تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/26 - 11:51
کد خبر: 324196

۲۸۰ میلیون نفر در دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند

مومنی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند، گفت: ۴۵۰ هزار نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر فوت کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در راس آسیب‌ها مواد مخدر وجود دارد و بسیاری از آسب‌های دیگر منشا آن مواد مخدر است.

مومنی افزود: راه نهایی مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است و باید موضوع مبارزه با موادمخدر مردمی شود. این امر یک موضوع به تمام معنا اجتماعی و مردمی است.

وی در ادامه افزود: مبارزه با مواد مخدر باید مردمی و با اولویت پیشگیری باشد.

مومنی افزود: دود تحریم‌ها علیه ایران به چشم خود اروپایی‌ها می‌رود. در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داریم.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد اصلاح قانون بسیار گسترده است و خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی در دستگاه‌های عضو ستاد وجود دارد. سامانه ملی اطلاعات در سال جاری راه اندازی شد و دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه امسال ۴ درصد بیشتر شجماعهده و ۳۰۰ تن کشفیات توسط دستگاه‌های مقابله‌ای در ۴ ماهه نخست داشتیم که ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در ایران همیشه ۸۰۰ تن کشف می‌شود و در سایر کشور‌ها ۲۰۰ تن کشف می‌شود.

هدف طرح یاری گران زندگی
وی افزود:طرح یاری گران زندگی مردمی کردن اقدامات در مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان و اشتغال زایی و ... توسط مردم است تا معتاد بازتوانی شده دوباره به دام اعتیاد نیفتند و محور اصلی این طرح پیشگیری است و همان گونه که می‌دانید حدود ۲.۱ دهم درصد دانش آموزان معتاد داریم که باید به وسیله این طرح از معتاد شدن دانش آموزان و دانشجویان جلوگیری کنیم.

گشت مواد مخدر در کشور داریم
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کشت مواد مخدر در دشت ارجح در شیراز و گوهمره سرخی گفت: اینکه میزان کشت در کشور بسیار پایین است و اگر هر موردی باشد خیلی سریع با آن برخورد می‌شود. کشت مواد مخدر عموما در ارتفاعات مناطق صعب العبور است و نمی‌گوییم اصلا وجود ندارد، ولی به نسبت کشت سایر کشور‌ها بسیار کم است.

نتیجه طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها
وی درباره نتیجه طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: به صورت پایلوت و نمونه در برخی مناطق با هماهنگی وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی خواهیم کرد و سپس گسترده‌تر خواهد شد.

مومنی گفت: مناطقی مانند شوش، هرندی، دروازه قارون مرکزی برای توزیع مواد مخدر شده بود و اولویت ما بر از بین بردن این نقاط قرار گرفت و این مناطق ساماندهی شد و مردم با امنیت در این مناطق تردد می‌کنند.

دبیر کل مبارزه با مواد مخدر افزود: افزایش آمار زنان ساقی را قبول نداریم.

میزان مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور
مومنی در پاسخ به سوال میزان مصرف مواد مخدر در کشور و مخصوصا در زنان در چه وضعیتی است؟ گفت: طی ۱۰ سال گذشته به صورت میانگین افزایش ۵ درصدی مصرف را داشتیم. ۲ میلیون ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر و ۱ میلیون ۸۰۰ هزار هم مصرف کننده تفننی بر اساس آمار شیوع شناسی داریم. میزان مصرف کنندگان خانم بسیار پایین‌تر است.

وی در ادامه بیان کرد: قطع مصرف ماده مخدر گل به این صورت نیست که با یک قطعنامه مصرف آن منقطع شود. باید برای قطع مصرف آن آگاهی بخشی شود و برگشت از مصرف گل سخت بازگشت است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به در استان‌های شرقی کشور است. سوداگران مرگ هر بار به شیوه‌ای جدید متوسل می‌شوند و این مواد را در بسته بندی‌هایی شیک با عنوان بی ضرر بودن به مشتری تحویل می‌دهند.

وزارت بهداشت مکلف به ایجاد مرکزی برای معتادان متجاهر دارای بیماری خاص شد

مومنی گفت: درصدی از معتادان متجاهر دارای بیماری خاص و واگیردار مثل هپاتیت و اچ‌ای وی و یا زخم باز هستند و وزارت بهداشت موظف شد که وزارت مرکزی برای معتادان متجاهر دارای بیماری خاص فراهم کند.

وجود ۱۲ هزار معتاد متجاهر دارای بیماری خاص در کشور
مومنی گفت: در تهران ۲ هزار نفر معتاد دارای بیماری خاص هستند و در کشور ۸ تا ۱۰ هزار نفر معتاد متجاهر با بیماری خاص داریم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ۱۰ سال اخیر فروش اینترنتی مواد مخدر بسیار گسترش پیدا کرده و در سه کشور انگلیس فرانسه و آمریکا ۵۰ درصد فروش مواد مخدر به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top