تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/28 - 18:25
کد خبر: 324567

بهانه‌تراشی جدید ترامپ برای عدم تمایل ایران به مذاکره

رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل ناکام ماندن سیاستش در قبال ایران و ناتوانی در مجاب کردن تهران به مذاکره مورد انتقاد قرار گرفته یکشنبه در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده خود مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن را تکرار کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل ناکام ماندن سیاستش در قبال ایران و ناتوانی در مجاب کردن تهران به مذاکره مورد انتقاد قرار گرفته یکشنبه در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده خود مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن را تکرار کرد.

ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اطلاعات جدیدی درباره نفتکش ایران در جبل‌الطارق در اختیار دارد یا خیر گفت: «نه، اطلاعات جدیدی ندارم، غیر از اینکه ایران هم می‌خواهد صحبت کند. باید بگویم، ایران «هم»، چون چین هم خواستار گفت‌وگو است، ایران هم می‌خواهد گفت‌وگو کند.»

وی اضافه کرد: «فقط نمی‌دانند چطور به آنجا برسند. ببینید، آنها آدم‌های مغروری هستند ولی اقتصادشان در حال فروپاشی است. دارد فرو می‌پاشد. تورم در آنجا سر به فلک کشیده است. اوضاعشان واقعا خراب است. نفت نمی‌فروشند. ما تحریمشان کرده‌ایم.»

ترامپ در ادامه گفت: «نفت خیلی کمی می‌فروشند، کمتر از آن چیزی که تصور می‌کردیم. قطره قطره. خیلی زیاد دنبال توافق هستند. فقط نمی‌دانند چطور زنگ بزنند، چون آدم‌های مغروری هستند و من این را می‌فهمم. اما این احساس را دارم که ممکن است اوضاع با ایران رو به راه شود، شاید هم نشود.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «اگر توجه کنید، آنها سراغ قایق‌های ما نیامده‌اند، کشتی‌های ما را نگرفته‌اند. آنها کشتی‌هایی را گرفته‌اند، ولی از کشتی‌های ما نگرفته‌اند و بهتر هم هست که این کار را انجام ندهند. ولی حرف من این است: واقعاً فکر می‌کنم که ایران می‌خواهد به جایی برسد که مذاکره کند. آنها پتانسیل‌های عظیمی دارند. درباره کره شمالی هم همین را می‌گویم. کره شمالی هم پتانسیل عظیمی دارد.»

وی تصریح کرد: «ایران هم پتانسیل عظیمی دارد و ما می‌توانیم خیلی سریع کارهایی انجام دهیم، ولی آنها نمی‌دانند چطور کار را شروع کنند، چون آدم‌های مغروری هستند. آنها مردم مغروری هستند ولی اقتصادشان دارد فرو می‌پاشد. اقتصادشان فاجعه است. باید کاری انجام دهند. ببینیم چه پیش می‌‌آید.»

ادعای تمایل ایران به مذاکره، ادعایی است که ترامپ در هر سخنرانی بعد از بی‌جواب ماندن درخواست‌های مکررش برای مجاب کردن ایران به حضور در میز مذاکره مطرح می‌کند.

دولت ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از خروج از برجام 12 پیش‌شرط را برای مذاکره با ایران معین کرد، اما او در چند ماه گذشته با عقب‌نشینی از این پیش‌شرط‌ها بارها گفت که حاضر است با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی وارد مذاکره شود.

ترامپ به عنوان بخشی از راهبرد خود برای مذاکره اردیبهشت‌ماه سال جاری صحنه‌آرایی نظامی و تلاش برای نشان دادن قریب‌الوقوع بودن جنگ را هم در دستور کار قرار داد و چندین ناو و بمب‌افکن به منطقه اعزام کرد. او چندین بار هم ایران را تهدید نظامی کرد.

او بعد از ناکام ماندن همه این سیاست‌ها مدعی شد که ایرانی‌ها می‌خواهند به او زنگ بزنند، اما «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا مانع می‌شود. ترامپ در آن سخنرانی ملتمسانه از مقام‌های ایران خواست که به او زنگ بزنند و یک روز بعد سی‌ان‌ان گزارش داد که کاخ سفید شماره دفتر او را در اختیار سفارت سوئیس قرار داده است.

ترامپ در روزهای گذشته یک بار هم ارسال سیگنال‌های اشتباه از سوی «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه را عامل شکست خوردن راهبردش در قبال ایران معرفی کرده است.

ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد. او مدعی شد که سیاست او موسوم به «کارزار فشار حداکثری» می‌تواند ایران را مجاب به مذاکره بر سر توافقی گسترده‌تر که بحث‌های موشکی را هم شامل می‌شود، کند.

تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی در آمریکا از همان زمان از او به دلیل ناآگاهی از «فرهنگ مقاومت» ایرانی‌ها انتقاد کرده و پیش‌بینی می‌کردند سیاست او در قبال ایران با شکست مواجه خواهد شد. ترامپ در ماه‌های اخیر و با پدیدار شدن نشانه‌های واضح‌تری از عدم تمایل ایران به مذاکره، زیر تیغ انتقادات قرار گرفته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top