تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/28 - 23:20
کد خبر: 324596

واکنش کاربران توییتر به مناسبت سالروز کودتای ۲۸ مرداد؛

کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!

کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!

مصدق از ابتدای نهضت تا آخرین ماه‌های حکومتش به آمریکا اعتماد داشت و این کشور را پشتیبان خود می‌دانست، در حالی که آمریکایی‌ها لااقل از سال ۱۳۳۱ که رسماً به همراه انگلیس به طراحی کودتا پرداختند، در صف مخالفان مصدق قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزی که گذشت سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت مصدق بود، با نگاهی به تاریخ می توان پی برد، مصدق از پلی سقوط کرد که وی گمان می‌کرد از طریق آن مشکلات دولت و جامعه ایرانی را رد کرده و بقای دولت خود را مستمر خواهد ساخت، کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد آرزوهای در ذهن مصدق را بر باد داده و اثبات کرد آمریکا و انگلیس از منافع خود در عرصه بین المللی نخواهند گذشت و برای رسیدن به مقصود مطلوب خود اقدام به هرکاری می‌کنند.

نقش آمریکا و انگلیس در شکست نهضت ملی شدن نفت به اجرای عملیات کودتا در روز ۲۸ مرداد محدود نمی‌شود زیرا بخش عمده‌ای از مشکلات داخلی و جدایی میان مردم از دولت نیز ناشی از تحریم‌ها و تحریکات این دو کشور بود؛ آمریکایی‌ها در ابتدا ظاهراً با ملی شدن نفت مخالفتی نداشتند زیرا بعد از جنگ جهانی دوم به‌دنبال گسترش نفوذ خود در دنیا بودند و کاهش سلطه انگلیس بر کشورها را در راستای اهداف خود ارزیابی می‌کردند اما به‌تدریج موضع خود را تغییر دادند.

انگلیس در مقایسه با آمریکا از انگیزه‌های قوی‌تری برخوردار بود زیرا نفت ایران جایگاه مهمی در تأمین مالی این کشور ایفا می‌کرد. علاوه بر سهمی که نفت ایران در درآمدهای مالیاتی انگلیس داشت، ۸۵ درصد از سوخت ناوگان نیروی دریایی این کشور را نیز تأمین می‌کرد.

از سوی دیگر ممکن بود این جنبش به عراق، اندونزی و ونزوئلا که نفت‌شان در اختیار انگلیس بود نیز سرایت کند. بر اساس این اهداف و انگیزه‌ها، استعمارگر پیر و شیطان جوان برای سلطه بر ثروت ایران با هم ائتلاف و امور کودتا را میان خود تقسیم کردند.

در این راستا کاربران فضای مجازی به حادثه کوتای ۲۸ مرداد و اعتماد مصدق به دولت‌های خارجی با هشتگ‌های متفاوت واکنش نشان دادند؛

کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!کودتای آمریکایی عبرتی برای سیاستمداران!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top