تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/27 - 23:24
کد خبر: 324705

پناهیان: چرا همه برای دولت و مجلس سر و دست می‌شکنند

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر ضرورت حل ریشه‌ای مشکلات کشور، بر اهمیت شبکه‌سازی مردمی تأکید کرد و گفت: مردم‌سالاری دینی یعنی مشارکت مردم در اداره همه شئون جامعه از جمله اقتصاد؛ با شبکه‌سازی هر مشکل مالی را می‌توان حل کرد و به جایی رسید که استخدام و کارمندی، عار محسوب شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد با اشاره به دو کتاب «طرح کلی‌اندیشه اسلامی» و «انسان ۲۵۰ساله» که رهبرمعظم انقلاب تألیف کرده‌اند، گفت: ایشان جدا از اشراف به تاریخ، اشراف به قرآن دارند(که برای یک عالم دینی دو ویژگی ضروری و برتر محسوب می‌شود) و با چنین نگاه کلان و کل نگری در کنار ۵۰ سال تجربه، مسائل را تبیین می‌کنند، بنابراین تحلیل‌ها و راهبردهای ایشان برای ما یک فرصت بی‌نظیر به شمار می‌رود.

وی افزود: بنده طبق رسم طلبگی با سخن هیچ یک از علما غیرنقادانه برخورد نمی‌کنم و با همین تحلیل و بررسی‌های نقادانه به عمق سخنان و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب پی برده‌ام. اینکه چنین عالمی، بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای برای گام دوم انقلاب صادر کرده و در اقدامی بی‌سابقه، در دیدار با دانشجویان شخصا آن را شرح می‌دهند، حاکی از اوج اهمیت این بیانیه است.

خودتان را باور کنید
حجت‌الاسلام پناهیان خطاب به جوانان تأکید کرد: در این بیانیه، نقش شما جوانان نه تنها محوری است، بلکه عظمتی مشابه عظمت اصل و چشم‌انداز انقلاب اسلامی دارد، لذا هرچند جامعه ما ضدجوان است و دیر به جوانان میدان می‌دهد، اما شما خودتان و توانایی‌تان در مسیر جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را باور کنید.

وی افزود: خداوند در قرآن حتی جوانان ۱۸ ساله را نسبت به مسئولیت‌هایشان مورد عتاب قرار می‌دهد، اما با کمال تاسف ساختارهای اجتماعی و تعلیم و تربیت ما به گونه‌ای است که جوان بیست ساله را هم بچه می‌داند و او را کنترل می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تاکید رهبری نسبت به جوان محوری، بیانگر جهل عمیق جامعه نسبت به اهمیت این مسأله است، به جوانان توصیه کرد: مشغول انتقادهای فرعی از وضعیت جامعه نشوید و بدانید دقیقا منظور از نقش محوری جوانان چیست؛ این خواست طاغوت هاست که صرفا درس بخوانیم و مدرک بگیریم تا کارمند گوش به فرمان و منفعل دولت باشیم و حتی برای احقاق حقمان جرأت اعتراض نداشته باشیم.

در دولت و مجلس چه خبر است که برایش سر و دست می‌شکنند؟
حجت‌الاسلام پناهیان در تبیین چگونگی نقش آفرینی جوانان گفت: به عنوان مثال یکی از مشکلات کشور انتخابات است؛ وقتی در انتخابات عده‌ای حاضرند به هر قیمت ولو با شعارهای کاذب و پوپولیستی مردم را فریب داده و رأی بیاورند، باید دید مگر در دولت و مجلس چه خبر است که جناح‌های مختلف اینگونه برایش سر و دست می‌شکنند؟ باید این خبرها و جذابیت‌های جایگاه‌ها را حذف کنیم نه اینکه به‌صورت موردی دنبال رأی نیاوردن یک فرد یا جناح باشیم.

وی ادامه داد: دولتی که محل رانت‌خواری و قدرت اضافی باشد، معلوم است برایش سر و دست شکسته می‌شود و نمی‌توان آسیب هایش را کنترل کرد.

ریشه‌ای درمان کنیم نه موردی
استاد حوزه و دانشگاه، رانت خواری را دیگر مساله کلان کشور دانست و افزود: برای مقابله با رانت باید قوه قضائیه قوی داشته باشیم که این با آیه و قسم یا بگیر و ببند محقق نمی‌شود؛ باید ریشه دزدی را خشکاند و زمینه دزدی را برچید، وگرنه حتی قوه قضائیه هم نمی‌تواند جلویش را بگیرد چراکه فساد به آنجا هم رسوخ می‌کند. از طرفی برخی جرایم خاموش هست که اصولا قوه قضائیه نمی‌تواند ورود کند؛ مثلا با چه حکمی می‌توان مدیری را که به دلیل نداشتن ریسک و خلاقیت، سرمایه‌ها را هدر می‌دهد، محاکمه کرد؟

حجت‌الاسلام پناهیان در پاسخ سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه به ما میدان نمی‌دهند، یادآور شد: اگر دولت اهل میدان دادن بود، رهبر معظم انقلاب بجای بیانیه یک دستورالعمل به دولت می‌دادند؛ دقیقا به همین دلیل در بیانیه دولت‌ها و مجلس را کنار گذاشته و با شما جوانان مستقیم به گفت‌وگو نشسته‌اند و تأکید دارند خودتان میدان را به دست بگیرید؛ وگرنه صرف انتقاد، درد ما را دوا نمی‌کند.

جوانان حلقه واسط مردم و دولت باشند
وی اضافه کرد: این ننگ حوزه و دانشگاه ماست و مسئولان باید خجالت بکشند که ایران اولین کشور جهان در سختی راه‌اندازی کسب و کار است. راه حل این معضل در بیانیه گام دوم انقلاب تغییر ساختارها و شیوه حکمرانی مطرح شده است. چرا که ساختار حکمرانی با یک خلأ جدی دارد؛ ما بین مردم و دولت با خلأ وجود یک طبقه که کارشان کارمندی و بزرگ کردن دولت نبوده و درصدد کارآفرینی و فعال کردن مردم باشند، مواجه هستیم و این کار جز از جوانان ساخته نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت تشکیل شبکه نخبگان اجتماعی و اقتصادی مردمی خطاب به جوانان گفت: وقتی  مردم قدرت گرفتند نه‌تنها محتاج دولت نخواهند بود بلکه می‌توانند تعیین کننده نیز باشند؛ کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی تشکیل داده و با هم کار کنید؛ مردم را از فقر و سیطره دولت نجات دهید، دست دلالان و سرمایه داران بزرگ را که مردم را چپاول می‌کنند قطع کنید.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این فرموده امام صادق(ع) که اگر با سرمایه‌ات کار نکنی احمق می‌شوی، ادامه داد: وقتی پول‌های خود را خرده خرده در بانک می‌گذاریم و همه در تهران جمع می‌شود و انباشت ثروت صورت می‌گیرد، چطور انتظار داریم رانت و فساد ایجاد نشود؟

با شبکه‌سازی می‌توان هر مشکل مالی را حل کرد
وی تأکید کرد: ۱۴۰۰سال است که مسلمانان تحت سیطره طواغیت زندگی می‌کنند، در حالی که مردم سالاری دینی یعنی مشارکت مردم در اداره جامعه، اما نه فقط در انتخابات بلکه در اداره اقتصاد و همه شئون جامعه؛ بسیج مظهر مردم سالاری دینی است، یعنی باید زمینه مشارکت مردم در اقتصاد را فراهم کند، اما نه با این ساختار کنونی؛ وقتی بسیجی‌وار اقتصاد منطقه خود را نجات داده و وابستگی به دولت را کم کنیم، به تدریج بانک و بیمه را هم خودمان می‌توانیم داشته باشیم و دیگر اینقدر دزدی نخواهد شد، چرا که چشم بیدار جوانان جهادی، نظاره‌گر امور است. از سوی دیگر، باتوجه به اینکه نیمی از قوانین مجلس برای کنترل دزدی دولت است، وقتی دولت کوچک شد قوانین هم کمتر می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به دستور رهبری نسبت به تقویت اقتصادهای منطقه‌ای در کشور گفت: اگر همت نکنیم و باهم کار نکنیم، به‌راحتی چپاول می‌شویم. با شبکه‌سازی هر مشکل مالی را می‌توان حل کرد، فقط باید این شیوه را فرهنگسازی و مردم را آگاه کرد. باید به جایی برسیم که استخدام و کارمندی عار محسوب شود.

وی یادآور شد: تحول مد نظر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، تحولی‌اندک و حداقلی نیست، بلکه یک شیوه حکمرانی جدید است که مردم در آن قوی هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top